November 11, 2003
OfflineSnälla hjälp mej...Har lite problem med en gammal dator...
Hade haft den urkopplad å när jag kopplat in den igen å satte i sladden till grenkontakten så sa det Poff! ett par ggr tror jag ...sen luktade det brännt. Efter det hände inte ett skit när man försökte starta datorn.
Trodde att nätagget va brännt så jag bytte ut det. Men när jag testa det "nya" och tryckte på strömbrytaren blinka det bara till lite i strömindikeringslampan, men inget mer...helt dött
Öppnade nätagget som jag trodde gått sönder...å säkringen såg hel ut...
Kan moderkortet va brännt? ...och i såfall, ryker andra komponenter vanligtvis åxå i ett sånt läge?
Kan man testa med en Mikrometer eller nåt om moderkortet är helt?
January 6, 2004
OfflineOm du har riktigt med otur så kan alla delar gått i luften, Jag har förstås inte varit med om det här tidigare men vet att en kortslutning kan dra med sig flera anslutna grejer.
Dem flesta nättagg (Kvalite) har Strömbrytare (1/0) dessa har åtminstonde en Off punkt vilket betyder att strömmen även om du drar in det i vägguttaget så kommer det inte längre in än till nättaget, Och det tycker jag är bra på så sätt så slipper man sådant onödigt krångel.
Tycker Att det borde finnas på alla Nättagg, men nej vissa väljer att inte Ha den funktionen och det tycker jag är korkat!
Liksom strömbrytaren finns där när man vill av behov stänga av strömmen och sätta på när man vill utan kortslutning.
1 Guest(s)

Log In