November 24, 2012
Tjoo!
Igår satt jag och "LANade" Battlefield 4 och helt plötsligt frös det. Ljudet "buggade" fast och kunde ej se något på skärmen. Försökte "tabba" och göra ctrl+alt+del, utan framgång, så jag startade om datorn manuellt. Startade upp som vanligt och sedan provade jag Bf4 igen, kunde spela mycket längre tid denna gång, men sen crash igen... Tänkte att det är väl bf det är fel på, så provade F.E.A.R 1. Lirade ett tag och sen samma sak med det. Jag rebootade och fick blackscreen. "No Signal Detected!" på skärmen.
Datorn är cirka en månad gammal bara, har byggt den själv och har fungerat perfekt tills nu.
Om jag minns rätt så provade jag "Heaven Benchmark 4.0" någon gång innan jag började spela. Tänkte att kanske det har något med problemen att göra. Tror dock inte det, har kört benchmarks någon vecka innan med noll problem.
Använder mig av GPU-Z, CPU-Z, HWMonitor för att se temps etc och har inte varit nå höga värden.
Här är iallafall mina specs:
* BenQ XL2411T monitor
* Corsair C70 Chassi
* Asrock Z87 Extreme 4 mobo
* Intel i7 4770k
* Corsair H100i CPU-kylare
* Corsair RM 750W PSU
* MSI GTX 780 Gaming
* A-Data SP900 SSD 256gb (OS å BF4)
* A-Data 8x2 16gb 1600MHz Inet edition
* Seagate nånting 1TB HDD (Spel etc)
* Samsung writemaster DVD-brännare
NOTE: Inget är överklockat förutom factory OC på grafikkortet.
Kör H100i i bara push och har 3 st Corsair AF-series fans installerade i chassit.
Saker jag har försökt göra men endå inte fått signal, är:
- Kollat så att alla kontakter sitter i som de ska. Samt tittat om det är några pins som är böjda.
- Startat datorn med ett RAM-minne.
- Provat sätta GPU:n i den andra PCI-E platsen
- Reset:at CMOS samt tagit ur och satt i CMOS batteriet
- Provat en annan DVI kabel samt den andra DVI kontakten
Skärmen fungerar som den ska och jag får faktiskt bild om jag kopplar DVI till moderkortet (onboard GPU).
Jag vill hoppas på att det är nå software problem men är säkert hardware, känns förjävligt.
Tycker ni jag ska göra en omformatering av OS? Vad finns det jag mer kan göra? ... RMA?
Justja såg att det var som kondens på fläktarna till grafikkortet, samt en del av moderkortet under GPU fläkten. Lägger upp bilder:
http://imageshack.com/a/img855.....2/jvoj.jpg
January 9, 2004
Kondens? Om det finns kondens, så finns det fukt. Fukt är inte bra. Kan du kanske tareda på var kondesnen kommer ifrån? Kolla så inte din H110 har en läcka nånstans till att börja med.
Annars kan du ju prova att stresstesta en komponent i taget för att se vilken komponent som falerar under last. GPU = Furmark, CPU/RAM = Prime95.
När du får no signal så kan du också titta på diagLED som syns på bilderna (de två digitala displayerna som sitter på moderkortet). De borde via FF om allt är rätt.
November 24, 2012
-Tjalve-;1293237 wrote: Kondens? Om det finns kondens, så finns det fukt. Fukt är inte bra. Kan du kanske tareda på var kondesnen kommer ifrån? Kolla så inte din H110 har en läcka nånstans till att börja med.
Annars kan du ju prova att stresstesta en komponent i taget för att se vilken komponent som falerar under last. GPU = Furmark, CPU/RAM = Prime95.
När du får no signal så kan du också titta på diagLED som syns på bilderna (de två digitala displayerna som sitter på moderkortet). De borde via FF om allt är rätt.
Har fått fram att det nog är olje läcka från heatpipes eller fläktarna på GPUn. Sökte lite å såg en som hade samma problem och där sa dom olja. Märkte det också. Tog ur kortet och rörde vätskan, var inte som vatten. RMA antar jag då...
1 Guest(s)