Crucial SSD dog spontant|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Crucial SSD dog spontant
baronatom
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 14, 2011 - 6:27 am
sp_Permalink sp_Print

Hej, det gäller en Crucial M225 64 GB SSD.

Kom hem igår efter en arbetsresa. Glad i hågen skulle jag starta upp min dator, men märker att jag inte kommer förbi bootsekvensen (att trycka Del för att komma in i BIOS gör bara att det står "Entering BIOS..." i all oändlighet). Så jag började felsöka:

Gjorde datorn strömlös i 15 min och startade om
Clear CMOS

Såg sedan att min SSD, där jag har mitt OS, inte dök upp när POST listade mina lagringsenheter. Stängde av datorn. Testade att rycka ut min SSD, och vips så kom jag förbi POST men kunde givetvis inte starta Windows eftersom jag inte hade min OS-disk ikopplad. Testade även att sätta i ett USB-minne med Win 7 på, boota med det och sedan koppla i min SSD i hotswap modulen till chassit, men Windows repair och install hittade inte disken. Intressant är dock att driftindikatorn (LED) på SSDn lyser som när det fungerade. Antar att det bara indikerar att SSDn får ström...

Kopplade sedan in min SSD i min brors dator, samma problem, han fastnade vid boot.

Då undrar jag, vad kan ha orsakat detta? Datorn fungerade precis som vanligt innan jag åkte. Känns konstigt att SSDn skulle ha "självdött" när datorn varit avstängd.

Har försökt göra RMA hos Crucial men det verkar som att man inte kan göra det som svensk? Man måste registrera sig osv och Sverige går ej att välja som land. Kan tillägga att jag har köpt en ny SSD, Intel 320, 120 GB. Och nu funkar allt utan problem. Men jag är fortfarande intresserad av att höra om någon vet vad som kan ha orsakat detta.

Tack på förhand!

Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
sp_UserOfflineSmall Offline
1266358
June 14, 2011 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Flög du utomlands ?
Om så är fallet så kanske röntgenmaskinen i tullen kan ha orsakat felet ?
Kanske kan tyckas att den borde gått sönder redan på utresan då, men i detta fall pallade den med den första dosen strålning men inte den på hemvägen ?

*Detta är inget konkret som jag vet utan bara en tanke som slog mig.

/Homie

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL