Dator hänger sig vid spelande.|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dator hänger sig vid spelande.
KicKFoooT
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 11, 2011 - 2:14 am
sp_Permalink sp_Print

Hej, har hittat en ganska skumt fel nu när jag börjat spela igen.
Det spelar ingen roll om jag har öppen chassi sida, kör cpu i 2.8ghz eller 4ghz, med vilka minnen jag kör,
vilket temperatur grafikkortet är (har testat 50C och 80C), så låser sig datorn ändå efter ca 20min spelande BF2.
Testade även med CF med 2st 6870 på mitt lilla nätagg, och uppförde sig lika då, (möjligvis att den inträffade tidigare).

Jag ska väl formatera om snart och testa om det kan göra någon skillnad men jag är helt ställd, vet inte vad jag sak felsöka längre 🙂
Någon som sitter på några tips?

/Robin

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1268990
September 11, 2011 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Är det bara vid spelande som det hänger sig? 80 grader ska inte vara några problem med grafikkortet. Har du lagt in hotfixar till Catalyst versionen du laddat ner (om det finns det vill säga)?

KicKFoooT
Kommer du hit ofta?
Medlem
1268992
September 11, 2011 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Det är bara vid spelande jag märkt av det, gör aldrig något krävande annars iofs.
Nej det har jag inte, ska testa det 🙂 Trodde allt följde med när man uppdaterade till senaste drivrutinerna 🙂

Tack så mycket för tipset.

/Robin

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
1268995
September 11, 2011 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade ett liknande fel för några år sedan då hjälpte det att formatera och installera om datorn, då fungerade den några dagar sedan fick jag upprepa samma procedur igen och det felet uppstod just när ja spelade vilket iofs var det mest krävande min dator fick utstå.

Det var hårddisken som sakta men säkert började avlida den gången och den fungerade felfritt efter att den byttes ut!

Men din CPU är överklockad, vilka temps har du där? Kan hända att den degraderats och inte är stabil i 4 GHz med den spänning du använder också. Testa att köra processorn i stock och se om samma problem uppstår.

KicKFoooT
Kommer du hit ofta?
Medlem
1268996
September 11, 2011 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

smartidiot89;1269108 wrote: Jag hade ett liknande fel för några år sedan då hjälpte det att formatera och installera om datorn, då fungerade den några dagar sedan fick jag upprepa samma procedur igen och det felet uppstod just när ja spelade vilket iofs var det mest krävande min dator fick utstå.

Det var hårddisken som sakta men säkert började avlida den gången och den fungerade felfritt efter att den byttes ut!

Men din CPU är överklockad, vilka temps har du där? Kan hända att den degraderats och inte är stabil i 4 GHz med den spänning du använder också. Testa att köra processorn i stock och se om samma problem uppstår.

Min hårddisk har ju vart med ett tag iofs, jag har testat i stock också. Samma problem där.
Stock ligger den runt 40grader i load och 4ghz @ 1.25V runt 60grader. Lite skumt att det skiljer så mycket tycker jag, men späningen gör väl sitt.

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
1268998
September 11, 2011 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte alls lustigt, 60 grader skulle jag säga är jävligt bra med den processorn överklockad 🙂

Löste dig sig efter formatering och ominstallation då?

KicKFoooT
Kommer du hit ofta?
Medlem
1269015
September 11, 2011 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska formatera i veckan då jag får mitt andra 6870, återkommer 🙂
Mest förvånad att det skiljde så mycket stock och klockad.
Hotfixen hjälpte tyvärr inte, men tack för förslaget 🙂

KicKFoooT
Kommer du hit ofta?
Medlem
1269458
September 25, 2011 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet verkade vara afterburner. Slutatde använda det och har inte låst sig på länge nu 🙂

Tack för hjälpen

/Robin

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1269581
September 28, 2011 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

En sak man kan testa om man misstänker mjukvarufel: Starta msconfig och bocka ur allt under fliken autostart. Starta om datorn och se sen om felet kvarstår 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 24
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL