August 4, 2011
OfflineHej
Har nyligen bytt komponenter i min serverdator.
De nya komponenterna är:
Asus F1A75-V Pro
ATI A3850
Kör med Windows 7 Ultimate SP1 X64
Naturligtvis en ny installation då jag bytte ut komponenterna.
Har installerat samtliga drivrutiner på skivan som föjde med moderkortet
Även tankat de senaste drivrutinerna från ATI för den integrerade grafikprocessorn.
Nu till problemet som dykt upp efter uppgraderingen.
Har datorn kopplad via HDMI till förstärkaren en H/K AVR 355 och sedan vidare till tvn.
När jag stänger av TVn eller byter uppspelningskälla till en som ej har någon signal till sig så dör datorn och startar om när jag går tillbaks till datorn.
När jag loggar in igen får jag en varning att datorn stängdes av på ett felaktigt sätt.
Har kollat över alla Energispar funktioner jag hittat i windows.
men så gjorde aldrig min tidigare setup, den hade jag dock ett dedikerat grafikkort i.
Tacksam för eventuella förslag om lösningar.
Mvh Erik Tilosius
January 9, 2004
OfflineDet är väldigt meckigt att få till det via förstärkare och ATI kort. jag testade en gång att köra ljud och bild via HDMI på ett grafikkort och 2st skärmar från ett annat. Det funkade, så länge allt var på. men man var tvungen att ha TVn igång för att få ljud tex (trots att det går via stärkaren). Jag tror det är dåligt programmerat av MS/AMD
August 4, 2011
OfflineAugust 4, 2011
OfflineJune 11, 2001
OfflineVad får du för resultat om du trycker [win] + P och byter bildkälla till projektor?
Jag får en svart skärm och efter några sekunder återgår skärmen med ett meddelande att det inte finns någon projektor.
Det kan ge något om grafikdrivrutinerna.
Har du provat med ett dedikerat grafikkort? Blir det skillnad?
August 4, 2011
OfflineLessnade på problemet och tryckte i mitt gamla dedikerade Ati kort, nu är de inga problem, jävligt störande då en av fördelarna jag såg med uppgraderingen var att minimera energiförbrukningen till max.
så de är enbart när jag kör med den i processorn integrerade grafikkretsen som detta problem uppstår, får la ta och maila AMD's eller ASUS support och fråga va tusan detta kan bero på.
January 9, 2004
OfflineJag kan tänka mig att det har med standarder att göra. kan det vara så att CPUns HDMI standard inte är samma som grafikkortets? Btw när jag gjorde min setup och hade problem så körde jag ett HD4870 som huvud kort->2st LCD skärmar. Sen hade jag ett HD5450 med HDMI kabel till en förstärkare. Stärkaren var sedan kopplad med HDMI kabel till TVn.
Förvånad som jag blev så funkade faktiskt allting precis rätt. När man spelar spel så hamnar bilden på de båda LCD skärmarna och använder HD4870 och man får full prestanda utan problem. M;an kunde även sammttidigt ha tex winamp igång och köra ut ljudet till HDMI utgången och lyssna på musik på Hi-Fi anläggningen. jag trodde inte att det skulle funka som jag ville alls.
Det finsn dock några nackdelar eller buggar.
Stänger man av TVn så finns inte längre någonting anslutet till HDMI kabeln. Dvs ljudenheten för HDMi utgången finns inte längre. Ibland kunde man inte slå på och få bild till TVn när man startat dator utan att ha TV och förstärkare på INNAN. Då var man tvungen att starta om datorn innan man fick bild och ljud över HDMI.
1 Guest(s)

Log In