August 16, 2003
Offlinejag har problem med ett Kontrollerkort med PCI-E 1X anslutning för 2st SATA II diskar
chippet är JMB362
datorn har moderkort från Asus
När det är istoppat startar inte datorn. Det enda som händer är att fläktarna startar, men ingenting kommer upp på skärmen. Jag har testat kortet i båda pci-expressplatserna, men utan resultat. När jag tar ut kortet igen fungerar datorn som den ska.
något förslag på lösning på detta, är kontrollerkortet dött eller är den inte kompatibel med datorn?
(inte min dator, utan jag har sålt RAID kortet till en som nu har problem, just detta ex var ny i oöppnad förpackning)
March 10, 2003
OfflineKan vara någon form av inkompatibrl sak med hans moderkort. Vet att jag själv hade ett kort som vägrade boota på ett moderkort om legacy usb var aktivt.
Men felen kan ju vara allt från sugig bios till chipset.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 11, 2001
OfflineHar kortet batteri? Om det är slut kan det vara en orsak.
Prova annars olika bootmetoder och aktivera / inaktivera moderkortets inbyggda raidkontrollers, extra kontrollers för att ge plats åt kortet. Kolla även nätverket och bootinställningar där (PXE). Självklart med kortet urkopplat för att se vad man gör.
Kolla även inställningarna för PCI-Express samt prova även att flytta grafikkortet för att se vad som händer. Du kan även prova kortet i en "större" PCI-Express port än vad kortet är. Ex PCI Express 4x eller 16x
1 Guest(s)

Log In