November 29, 2003
OfflineFör ca ett årsedan så hängde sig min htpc vid uppstart hela tiden.
Men när jag plockade ur ena minnetså gick den som vanligt igen.
Men i Måndags så låste sig hela datorn och jag fick blå skärm.
Efter att jag hade pillat ur och i minnet några gånger så hoppade den igång igen.
Men igår dog den och nu vill datorn inte igång.
Nätagget går igång, man hör att hårddiskarna jobbar och cpu fläkten snurrar.
Men skärmen är helt svart.
Jag testade att koppla min laptop till skärmen och den funkar fint.
Min fråga är, hur ska jag kunna rädda det som ligger på win disken?
Har ett par excell filer som jag behöver komma åt.
November 29, 2003
OfflineJag har en föredetta burk hemma i skrubben med win xp på, skulle den kunna rädda datan från system disken från min htpc?
Det är en fundering jag har haft att testa att koppla in disken i den burken.
Men jag ville fråga först eftersom den står lite dumt till.
(win 7 på htpc systemdisken)
November 29, 2003
OfflineAllting startar, cpu, nätagg, cd-läsare, hdd men jag får ingen signal till skärmen.
Har testat både inbyggda vga och dvi portarna men även stoppa i ett grafikkort som jag har kört med i burken.
Får ingen signal alls till skärmen.
Testade att koppla skärmen till min laptop, så skärmen fungerar iaf.
June 11, 2001
OfflineEftersom moderkortet i HTPC:n antar jag har inbyggt grafikkort som du använde tidigare och du nu försökt med ett instickskort som grafikkort så är det därför du inte får någon bild eftersom det inte varit primärt kort.
Prova att återställa bios och sedan använda ett externt grafikkort om det skulle vara det inbyggada grafikkortet på HTPC-datorn som gått. Kan fungera.
Idén är att en återställning sätter primärgrafiken till autodetect istället för förval. Förval används för snabbare start av dator. Eller för att bios ska kunna synas på skärm 2.
November 29, 2003
OfflineHar gjort en grov felsökning av alla komponenter och kan inte annat än inse att det är moderkortet som säckat ihop.
Resetat cmos
Testat annat nätaggregat
Provat annan cpu
Provat med tre olika andra minnen
Kopplade den hårdisken med mina iler som skulle räddas till en annan dator så nu är dom tillgängliga igen.
1 Guest(s)

Log In