Datorn crashar allt eftersom program dör och kan sedan inte hitta hårddisken.|Page 2|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn crashar allt eftersom program dör och kan sedan inte hitta hårddisken.
Johan Sundholm
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
sp_UserOfflineSmall Offline
1278535
April 16, 2012 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Prövar mig fram med en sak i sänder, upgradera firmware funkade tydligen inte, kanske gjorde så den laggade ihop lite långsammare?
såg nu att direkt efter en crash så va "degree of fragmentation" på SSD hårddisken 17%! O_O Ska nu defragmentera den och se hur det går.

Sebbe: Då jag har 16GB ram, hur bör jag exakt allokera om minnet till min andra hårddisk? Inte gjort det här förut och förstår att det kan vara lite finkänsligt :p
-update hittar inte pagefil.sys under fragmenteringen, men 17% låter lite väl högt?
-update efter defragmenteringen är den nu på 0,20%
-update, disken crashade efter defragmenteringen av båda diskarna, har nu flyttat disken till en annan sata port.
-update flytta disken till en annan sata port funkade inte. utav någon anledning så hittar inte mitt moderkort SSD hårddisken i boot-ordningen, den tror att "USB KEY" Är 1st boot, sen WD disken?

CTRL: Jag bör nu ha den senaste firmwaren
Tjalve: Efter nästa crash blire att byta sata port. Annan controller? /done

Åter, tack så hemskt mycket för all hjälp!

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1278552
April 16, 2012 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

pagefíl.sys är en dold skyddad sytemfil som du inte ser och du kan inte flytta den manuellt. Klicka dig genom fönstrerna jag beskrev och ange värdet 16*4 vilket är 64GB detta innebär att du ska ange 65536 i båda fälten. Klicka ur rutan Hantera automatiskt växlingsfilens storlek... och markera enhet C: och välj ingen växlingsfil. Välj sedan en annan enhet och ange där sedan en fil med storleken 65536 för ursprunglig och maximal storlek, detta gör att filen inte ändras eller fragmenteras. Se till att enheten är placerad på en HDD och inte en SSD.

Johan Sundholm
Medlem
1278554
April 16, 2012 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu ser det ut så att C: paging file size: None
E: Paging file size: 65536 - 65536

Ska jag klicka i system "managed size" eller "no paging file" Under E:?

Sebbe
Member
Medlem
1278555
April 16, 2012 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har alltså den engelska windows? Jag har den svenska versionen men det höst upp i fönstret finns en kryssruta, den ska vara urbockad.

När du väljer enhet C: ska du välja den sista runda vilket ska motsvara ingen växlingsfil brevid den finns en knapp som ska motsvara aktivera. Du markerar enhet C: och väljer först Ingen växlingsfil och trycker alltså aktivera, sedan väljer du Enhet E: vilket är egen storlek, vilket borde vara own size och anger storleken och trycker sedan aktivera igen, sedan stänger du dialogrutan med OK.

Johan Sundholm
Medlem
1278556
April 16, 2012 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Exakt vad jag gjort 🙂 Satt custom size på initial size till 65536 och maximum size 65536, varken C eller E har automatically manage paging file size for all drives ikryssat.

C har jag satt "no paging file" sen set, medans E har custom size som jag beskrev ovan och varken no paging file eller custom file ikryssad och sedan set.

-yes jag har den engelska versionen av windows.

Sebbe
Member
Medlem
1278559
April 16, 2012 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Då verkar det stämma. det som är viktigt är att det valet i mitten innebär att windows själv kontrollerar vilket inte alltid är så bra. Iom att du har tagit bort swapfilen från SSD-disken komer den att skrivas om betydligt mindre. Du blir tvungen att starta om datorn när du har godkänt inställngarna.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1278563
April 16, 2012 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns ingen anledningen till att använda en så stor pagefile om man inte vet att man behöver det, och det gör man aldrig i normala fall.
En Windows 7 installation använder samma pagefile som RAM och det fungerar utmärkt att använda, märker man att man behöver mer ökar man. Tom Microsoft själva säger att med mycket RAM minskar behovet av pagefilen.
Här står en massa om pagefilen:
Pushing the Limits of Windows: Virtual Memory

Med perfmon går det utmärkt att logga användningen av växlingsfilen, både aktuell användning i % och toppvärdet.

Har man en SSD så tjänar man givetvis på att lägga pagefilen där, att använda en alldeles för stor och istället lägga den på en vanlig hårddisk gör saken bara värre. Vill man kunna utnyttja utrymmet på SSDn till max går det alltid att dela växlingsfilen, några hundra MB på SSD och resten på en hårddisk.

Johan Sundholm
Medlem
1278565
April 16, 2012 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Hann inte starta om datorn innan den precis nu dog. Men nu ska allting vara som du beskrivit att det bör vara Sebbe.
Mina kunskaper inom det här området är inte direkt det största så jag försöker att testa en sak i sänder som ni beskriver.

Någon tanke om varför min boot ordning i bios inte visar min SSD utan tycker att first boot är "USB KEY"?

Sebbe
Member
Medlem
1278567
April 16, 2012 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har att göra med inställningarna i bios, gå in i bios så kan du säkert ändra ordningen för vilken enhet som ska vara first boot drive. Eftersom du flytta disken till en annan port så beror det säkert på det.

Johan Sundholm
Medlem
1278570
April 16, 2012 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Har för mig att det såg exakt likadant ut innan jag flyttade den. Finns ett litet "+" där jag kan välja att force starta SSD hårddisken.
Mitt moderkort har både en grafisk boot ordning och en vanlig där den varken den vanliga eller den "grafiska" Visar att SSD hårddisken finns vilket gör det omöjligt att ändra den till "first boot" 😡

Sebbe
Member
Medlem
1278572
April 16, 2012 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag laddade ner manualen till ditt moderkort, tyvärr blev man inte klokare på det, det var nog det fattigaste jag läst på länge. Det skulle nästan vara lättare att hjälpa dig på plats.

Johan Sundholm
Medlem
1278573
April 16, 2012 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Mjo, kan iaf fastställa att jag inte hittar hårddisken i bios vilket förbryllar mig då jag kommer in i windows. Med detta sagt, nu fick jag precis en crash efter jag gjort ändringarna du bad mig göra. Fast denna gången så låste sig bara enstaka program och jag kunde fortfarande köra vissa program, och sen stänga av datorn utan att den totallåste sig (first time jag lyckades med det)

-Har du vägarna förbi årsta och känner dig tillräckligt irriterad på min dator så är du självklart varmt välkommen : p
-update, fick min första bluescreen efter ett försök att trycka ctrl+alt+Del

Sebbe
Member
Medlem
1278577
April 16, 2012 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har PM

Johan Sundholm
Medlem
1278596
April 17, 2012 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

Måste nu här tillägga att när datorn väl börjar dö så satt jag och kollade i resource monitorn där jag såg hur allt fler och fler processer dog ifrån "disk" delen tills det inte fanns någon kvar o_O dvs alla svchost och dylikt bara avled

-update, inte bara jag som har problemet tydligen. Folk med crucial ssd diskar som används ungefär 5000 timmar verkar få problemet.

http://forum.crucial.com/t5/So.....ta-p/65215

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1278598
April 17, 2012 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är rätt övertygad om att ditt problem inte har med vare sig pagefile eller fragmentering att göra (fragmentering på en SSD spelar egentligen ingen roll alls då accesstiden är i princip 0. Det finns ingen anledning att defragmentera en SSD).

Jag skulle reklamera min Crucial M4. Eller Bäst av allt är ju om du testar den i ett annat system först.

Johan Sundholm
Medlem
1278599
April 17, 2012 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Näe, tror inte det jag heller. Men läste på crucial att det är fler som haft samma problem med att hårddisken lägger av efter en hårddiskcykel, och en cykel är 1 timma, hårddisken dör alltid efter EXAKT på sekunden var 60e minut, precis följt en guide nu som tydligen löst problemet för många. Om inte det funkar så lär ju inget göra det då jag tror jag testat mig på nästan allt ^^

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1279516
May 15, 2012 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur gick det för dig?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL