February 23, 2014
Hej
Så jag har köpt en ny dator. Den funkade bra ett tag men har börjat crasha flera gånger på sistone.
När jag kör Heroes of the Storm och Teamspeak samtidigt crashar den efter ett tag .
Spec:
chassi: fractal design r4
PSU: EVGA G2 750W
GPU: Geforce GTX 760 MSI
Mobo: ASUS z97-pro
cpu: i5-4670k
minne: 2x4 corsair vengeance pro
Har laddat ned ett program som heter occt , där man kan köra test. Datorn crasha och reboota i det testet också, kurvorna visa inga större temperaturer . Jag vet varken in eller ut.
Är det för dålig ventilation med 2 fläktar plus cpu fläkt?
Kan det vara PSU som är modulärt och jag kopplat fel ?
Tack på förhand för svar.
(Ibland när datorn crashar låser den sig och börjar låta, då måste jag force reboota.)
April 2, 2012
-Tjalve-;1296892 wrote: Prova ta ut en av minnena och se om det funkar bättre.
Ett annat sätt att testa samma sak är att på en USB-sticka installera Memtest86+ enligt dessa instruktioner.
February 23, 2014
Ser du vid vilket test datorn craschar?
igår crascha datorn kommer inte ihåg vilket test jag körde. Idag körde jag 1h felsökning GPU test , datorn crascha inte.
Nyligen uppdaterat någon drivrutin?
Alla drivrutiner verkar vara up to date.
Testa att köra ett minne åt gången.
Ska göra....
När det låter, är det ljud ur högtalarna du hör då?
Nej ljudet kommer från datorn jag vet inte vad det är som låter eller om jag vill veta detta.
Tack för svar
Återkommer när jag testat mer.
/Nando
April 2, 2012
Nando;1296900 wrote: Nu har jag kört Memtest86+.
Min dator klarade testet utan errors.Betyder det att jag inte behöver ta ut minnena och testa dem separat?
Det borde inte behövas.
Vore jag dig skulle jag köra OCCT-testerna var för sig och verkligen försäkra mig om att datorn tar sig igenom ett test.
Börja med det ena av CPU-testerna för utan korrekt fungerande CPU kommer du inte igenom något av GPU-testerna.
February 23, 2014
OUCH
Nu har jag kört OCCT test CPU och temperaturerna visar sig ligga runt 80 C. Jag tror det är där omkring datorn stänger av sig.
Eller rättare sagt nu är det blue screen. Jag starta min andra skärm och där visar den blue screen.
Har någonting gått sönder nu?
Nu är jag ganska ledsen.
Vad ska jag göra?
Tacksam för svar.
1 Guest(s)