April 10, 2008
OfflineSvårt att beskriva riktigt bra i rubriken men får försöka vara tydligare här.
Har ett datorbygge som jag köpte av datorbutiken.com ett par månader innan de konkade - därav inte möjligt att kolla med den supporten vad som kan vara fel. Har nu lämnat in den hos Elgiganten (enda stället jag visste här i närheten som utför service och liknande). Dock vore det fint om någon här kunde ge mig en bra gissning eller eventuellt kanske till och med ett tydligt svar på vad som kan vara felet med min käraste ägodel och vän. (Hade planerat en uppgradering nästa höst så behöver denna ett tag till...segt att köra med min urgamla Scaleo 800 för tillfället..)
Iallafall, felet dök första gången upp för några veckor sedan. Datorn hade stängt av sig själv när jag var på jobbet och när jag skulle starta den så startade den upp utan problem för att sedan, några sekunder senare, dö - innan man ens kommit till den första "Windows-bilden" - den startade sedan om med samma resultat några gånger fram tills dess att den äntligen gick igång. Sedan dess har den fungerat som vanligt.
Nu under julhelgen verkar det dock som att den dog helt - fick ett samtal på jobbet av en extremt orolig lillebror som trodde han hade kraschat datorn..
Den hade än en gång bara dött och vägrade sedan starta om annat än under några sekunder, tills den med ett knäpp stängdes av igen, startade om ännu en gång, samma sak.........höll på så tills jag meddelst en gammal hederlig "vaktmästaravstängning" höll in powerknappen några sekunder tills datorn fick "somna in".
I nuläget är jag alls inte fullpackad med pengar men kosta lär det göra ändå antar jag..
Så vore tacksam om någon kan tipsa om vad som är/kan vara fel.
(Dessutom har jag en liten undran: Inför den uppgradering jag ska göra sedan hade jag tänkt att, om möjligt, använda mig av några gamla delar från den datorn, chassi etc. Funkar det att sätta in exempelvis ett AMD 6970 i mitt Antec P182 om man tar bort den av hårddiskslädarna som är i vägen? Eller måste jag helt sonika skaffa mig ett ännu större för att få plats med en större grafikkort?)
Tack på förhand! 🙂
1 Guest(s)

Log In