February 23, 2014
Hej
Jag har haft denna dator i över 6 år
cpu Intel Core 2Duo 2.66 GHz
minne: 4GB RAM
moderkort abit IP35-pro
grafikkort Nvidia Geforce 8800 GT , 512 MB
OS windows 7
Sedan en tid tillbaka börjar det lagga, hacka i spel. Där jag inte haft problem tidigare.
Jag har provat att dra ner på program i bakgrunden när jag spelar, men det hackar ändå.
Jag har installerat om drivrutiner för moderkort , grafikkort och directx.
Till sist öppna jag datorn om spolade rent i den , då lossnade kylarbenen på processorn.(plastben)
Så jag köpte en ny kylare till processorn. En jättestor heatsink med fläkt parallellt med chassifläkten.
Nu går den fläkten igång då och då på idle. Det verkar inte som det ska men jag vet inte hur jag ska åtgärda det.
Jag installerade SpeedFan och fick följande värden.
idle gaming
GPU 50C 60C
CPU 43C 53C
Jag lirar allt från Starcraft 2 till olika MMO , som Guildwars 2 och Dragon Nest.
Datorn hackar fortfarande vid spelande.
Vad kan jag göra ?
Är datorn för gammal ?
Tack på förhand för svar
June 11, 2009
Nando;1293433 wrote: Till sist öppna jag datorn om spolade rent i den , då lossnade kylarbenen på processorn.(plastben)
Hoppas du menar tryckluft och inte vattenslang då 😉
Har lirat en hel del SC2 fast på en nyare dator än din. Svårt att säga hur krävande spelet är på äldre komponenter då jag inte har testat, men speciellt krävande kändes det inte.
Vilken upplösning kör du med och vilka inställningar?
Hur uppstår dina laggningar? Var 5:e sekund eller helt slumpvis?
Funkade det bra med samma spel och inställningar innan du bytte CPU kylaren?
SpeedFan är inte riktigt att lita på, men det ger dig en hyfsad riktlinje.
Vill du få fram "ärliga" temperaturer så är HWmonitor bättre. Dessutom borde du stresstesta både CPU och GPU för att försäkra dig om att det inte rör sig om för höga temperaturer.
Nando;1293433 wrote:
Vad kan jag göra ?
Är datorn för gammal ?
Allt beror på hur kräsen du är. Din dator är gammal, men sänker du på grafikinställningarna så bör du få det till att funka.
February 23, 2014
Hej
Ja tryckluft 🙂
När jag spelar får jag lagspikar vid slumpvisa animationer.
Lägre inställningar verkar ge mindre lag , har ej testat klart detta.
Ja får väl vänja mig vid sämre upplösning.
Hwmonitor ger liknande värden de speedfan ger.
CPu 40-56 C
GPU 49-66 C efter gaming
En av moderkort tempvisarna visar 460 C men det maste vara fel ,,, eller ?
Med stresstest menar du gaming eller något annat program ?
Kan det vara hårdvarufel på datorn ?
June 11, 2009
Är det bara slumpmässiga laggningar så beror det med största del på hårdvaran.
Dina temperaturer är som viktigast när både CPU och GPU arbetar, därmed stresstest. Alltså att stressa dina komponenter 🙂
För att få grafikkortet att arbeta så finns det mängder av program, men ett beprövat och säkert kort är Unigine Heaven Benchmark som är gratis Heaven Benchmark | Unigine: real-time 3D engine (game, simulation, visualization and VR)
För CPU'n har du OCCT som är lite snällare med tempen än vad Prime95 är, dock lika användbart
Download även det gratis.
Dina temperaturer som du skrev tidigare, är dessa när du spelar eller i idle?
Nando;1293439 wrote: En av moderkort tempvisarna visar 460 C men det maste vara fel ,,, eller ?
Bara att ignorera då det uppstår fel vid läsningen mellan mjukvara och hårdvara 🙂 Aida64 är ett till tips som gör ett bra jobb, men som kostar.
February 23, 2014
Hej
Har kört Heaven Benchmark , det funkar ju fint. Inget lag. Jag körde på upplösning 1680*1050 direct x9. temperaturen jag kom upp i var 63C.
Det kanske inte var någon stress, men jag vet inte riktigt hur jag ska stressa kortet mer.
Dessutom laggade inte Starcraft2 igår. när jag provkörde på 1680*1050.
Det som laggar e Dragon Nest när jag kör på 1680*1050.
Kan det vara länken till servern , (servern ligger i Frankfurt) borde inte vara det , eller hur ?
June 11, 2009
Kan låta långsökt, men har du formaterat systemhårddisken och ominstallerat Win/OS någon gång under dessa 6 år?
På 6 år hinner man samla på sig bra mkt skräp i registret beroende på hur man använder datorn.
Och hur har du det med antivirus/malware program? Har du några processer i bakgrunden som ligger och tuggar CPU användning?
1 Guest(s)