January 13, 2011
OfflineIgår hade jag fel på mitt XP så jag skulle försöka reparera med installationsskivan, vilken säger att "Setup did not find any hard disk drives installed in your computer”. Har läst mig till att det är något krångel med XP & SATA.
Var i BIOS ser man om det hittar SATA-diskarna? Under Standard CMOS Settings ser jag bara "IDE Channel" 1-4, master och slave. Här syns bara min cd-läsare.
Om jag går in i "Integrated Peripherals" kan jag välja på bl.a "OnChip IDE Device" och där finns några SATA-inställningar. Googlade mig till att OnChip SATA Mode ska stå på IDE istället för RAID. Sen OnChip SATA stod på Auto men då funkade det inte. Combined Mode så hittar den inte cd-läsaren, så nu står den på Enhanced mode.
Under det finns SATA 1 Mode och SATA 2 Mode. 2an går inte att ändra. 1an kan jag välja på IDE-3 Master eller IDE-4 Master. Vad betyder det? Hårddiskarna har väl inget med IDE att göra om dom sitter i SATA-uttagen på mobot.
Jag har 6 SATA-platser på mobot. När datorn hittills har funkat så satt hårddiskarna på 5 och 6. Borde dom inte ligga på 1 och 2? Känns ju logiskt, så jag testade att byta dit men det gjorde ingen som helst skillnad.
Är inte jättehajj på det här men hoppas att någon förstod, förklarade så gott jag kan 🙂
March 10, 2003
Offline“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 13, 2011
OfflineHar läst den där och det står ju bara hur man installerar en SATA-disk.. mina har ju varit fungerande i flera år på samma dator med samma operativsystem? Och nu helt plötsligt hittar den dom inte, så det har ju blivit något fel på vägen.
Kom inte fram till någonting nytt genom att läsa den där än att om jag måste formatera om helt och hållet så funkar det inte med SATA diskar om jag inte har floppy? Vilket jag inte har.. vi lever på 2000-talet ju 😉 Det har aldrig suttit nåt annat än SATA disk i den här datorn så hur fasen funkade det från början då? :S
January 13, 2011
OfflineJo men nu har jag ju fortfarande samma Win installerat som jag haft hela tiden, inte gjort någonting och sen helt plötsligt en dag när jag ska starta datorn så hittar den inte diskarna. Kan väl inte ha nåt med Windows-skivan att göra? Hur får jag datorn att hitta dom igen? Har ingen windows-skiva, har aldrig formaterat sen jag köpte datorn.
January 9, 2004
OfflineListan du ser i BIOS visar bara diskar som körs i IDE emulation läge.
Så ställer du in det i BIOS så borde du se den. Å andra sidan om du installerade disken i AHCI (eller RAID) så kommer du någ får bluescreen när du startar upp datorn.
Prova också byt SATA kontakt och se om den går igång. Ett bra test är att starta en Windows 7 installations skiva. De brukar hitta diskarna både i AHCI och IDE.
1 Guest(s)

Log In