Datorn kraschar så fort man ska spela|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn kraschar så fort man ska spela
Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 322
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 5, 2011 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Det började för några månader sen med att jag tog bort det ena grafikkortet från datorn då jag körde Crossfire. En kort stund efter att man bara körde med ett grafikkort så kraschade alla spelen helt plötsligt. Jag orkade inte felsöka ordentligt, men så gjorde jag en ominstallation av Windows och då fungerade det att spela. Efter bara ca två månader så händer det igen att man kan inte spela längre.

Jag gjorde en ominstallation av Windows igen men felet avhjälptes inte trots allt.

Man kommer knappt in i spelet. Ibland kanske man kan spela i ett par sekunder, men sen kraschar det. Det kan knappast vara något värmeproblem.

Varje gång Windows har installerats så har jag formaterat hårddisken innan dess.

Vad tror ni det kan vara för fel?

Lite jobbigt att inte kunna spela! 🙂

/Roger

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1271120
November 5, 2011 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske ramminnet eller din hd som inte mår bra. Ladda ner ultimatebootcd och kör memtest86 från den. Sedan om det inte ger utslag så testa dina hds.
Kan ju vara det mesta, även ditt nätaggsom är dåligt. Men man måste börja någonstans.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
1271122
November 5, 2011 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1271233 wrote: Kanske ramminnet eller din hd som inte mår bra. Ladda ner ultimatebootcd och kör memtest86 från den. Sedan om det inte ger utslag så testa dina hds.
Kan ju vara det mesta, även ditt nätaggsom är dåligt. Men man måste börja någonstans.

Nätagget är ett Coolermaster Silentpro på 700 W. Kanske är ramminnen då jag även har installerat ytterliggare två GB så det är två olika minnen. Kingston och Geil. Varje minne är på 1 GB. Jag testar memtest86 vid ett tillfälle.

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
1271156
November 6, 2011 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har man testat både ram-minnen och hårddisken, men det var inga fel på dem enligt testprogrammen.

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
1271162
November 6, 2011 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

När jag går in på Enhetshanteraren så ser man att det finns en okänd enhet. Klickar jag på den så står det att platsen är just grafikkortet.

Trots det så finns det en annan enhet grafikkortet installerad och visar inga konflikter, så man blir lite fundersam om det blir någon krock mellan den okända enheten och grafikkortsenheten.

Provade att inaktivera den okända enheten, men det hjälpte inte. Datorn kraschar ändå.

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
1271500
November 13, 2011 - 6:52 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har nog hittat felet!

Jag provade att nedgradera drivrutinen till grafikkortet och då fungerar det att spela hur länge som helst. Det var tydligen den senaste drivrutinen med version 11.10 som gjorde att det felade.

Tur att man inte stack iväg och inhandlade ett nytt grafikkort i onödan. 🙂

Fast det kanske man gör ändå när man ska skaffa spelet Rage!

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1271540
November 14, 2011 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Vilken tur att du lyckdes lösa det 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 17
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL