Datorn stängs av/ fryser fast / hårddisken låter|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn stängs av/ fryser fast / hårddisken låter
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 7, 2005 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet:

För någon vecka sedan började datorn bete sig allmänt konstigt, frös fast i några sekunder utan att man kunde göra någonting, varpå hårddisken lät som om den startades om, för att återgå till arbete. Vid den tidpunkten satt det en Seagate IDE 200GB som primärdisk med operativ system osv. och en Hitachi 400GB som sekundär disk för lagring. Dessa läten och "snabba omstarter" av disken började återkomma allt oftare, det hela utmynnade i att jag inte kunde komma åt 400GB disken, i "den här datorn" stod det att disken inte var partitionerad. Jag tog ut disken och stoppade in den i en annan dator, där funkade den hur bra som helst, så den sitter i en extern låda nu och funkar som om ingenting har hänt.

Jag utgick att Seagaten och Hitachin helt enkelt inte passa ihop av någon konstig anledning och satte dit en annan Seagate disk som jag hade liggandes. Efter att ha satt dit en till Seagate (120GB) installerade jag om Windows och allting fungerade hur bra som helst i ungefär en veckas tid, varpå problemet återkom och eskalerade till den milda grad att det inte gick att komma in i Windows.

Nu var jag riktigt förbannad på datorn och bestämde mig för att skita i allt och skaffa en ibook, vilket jag också gjorde några dagar senare. Fast då märkte jag att oavsett hur bra ibooken var så kunde den inte matcha PCn när det kom till spel, så jag åkte iväg till Kista Gallerian idag och köpte en ny hårddisk i hopp om att det var den gamla hårddisken som det var fel på. Köpte en 160GB Seagate disk, åkte hem började installera Windows, halvvägs genom formateringen av hårddiken återkom dessa förbannade läten och omstarter av disken, trots att det var en helt ny disk som satt i datorn och enbart den disken !

Nu sitter jag med den gamla Seagate disken (200GB) och försöker skriva detta meddelande samtidigt som jag "duckar" alla dessa förbannade omstarter / läten. Det kom även hälsningar från nVIDIA, små söta meddelanden (små meddelande fönster), om att grafikkortet tydligen inte fick tillräckligt med ström, trots att sladden sitter i grafikkortet

Min teori:

Jag är mest inne på att det är nätagget som spökar, då problemet uppkom strax efter att jag hade bytt fläkten i den och fukkat upp fläktkontakten inne i nätagget, så nu sitter den kopplad till fläktkontrollern. Eventuellt kan jag ha tagit sönder något mer i nätagget utan att ha märkt det eller så kan det ha räckt med det.
Skälet till att jag är mest inne på nätagget är meddelandena från nVIDIA.

Datorn:

processor: P4 2.4GHz Zalmankylare
moderkort: Abit AI
hårddisk: Seagate 200GB IDE
minne: 2st 512MB kingston eller nåt liknande
DVD: NEC 2500A
Nätagg: Seasonic 300W
Grafikkot: Geforce FX 5900 Zalmankylare
Zalmans fläktkontroller

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
816793
January 7, 2005 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade liknande problem med min dator och mina hårddiskar.
Visade sig att en strömkontakt glappade. Detta i sin tur gjorde att hårddisken fick datorn att dyka.
Gissar på ditt nätagg eller kanske en dålig strömkontakt.
Har du möjlighet så kollat med ett annat agg innan du köper ett nytt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
816804
January 7, 2005 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

På Mitt gamla Epox rda+ så var det IDE kontakten som var fucked up, när jag bytte till min nuvarande Asus så försvann problemet jag haft med hdd.

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
816814
January 7, 2005 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote:
Visade sig att en strömkontakt glappade.

På vilket sätt glappade kontakten, var det glapp mellan kontakten och enheten, t ex. hårddisken, eller var det glapp inne i nätagget ?

Jag har givetviss kontrollerat så att alla sladdar sitter ordentligt, fast det behöver iof inte vara någon garanti på att kontakten i sig fungerar som den ska.

Tack för svaret, tur i oturen att någon har varit med ett liknande haveri 😉

*tillbaka vid ibooken pga. att datorn ballade ur helt*

edit:

Redfaction

Finns det något sätt att kontrollera det ? Är det möjligt att köra en primär disk med operativ systemet från ett kotrollerkort t ex. ?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
816822
January 7, 2005 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

För min del var det molexkontakten som var något vajsing med.
Var av en slump jag upptäkte det faktiskt. Kopplade in en fläkt på den när jag trodde min Hd var trasig.
Fläkten fick då för sig att starta och stanna som den ville.
Kopplade in min HD igen fast på en annan kontakt.. och Voilá.
Så nu har jag markerat kontakten så jag inte skall använda den igen.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
816848
January 7, 2005 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Enda jag kunde göra var att byta moderkort för det funkade om jag hade ett tryck på ide kontakten men så kan man ju inte ha det i längden. Samt att Socket a kort knappt kostar pengar längre.

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
816900
January 7, 2005 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl

Verkar vara så att det är samma problem som jag har haft, dock med en liten "twist", för mig är det en Y-kabel som har spökat. Det är nämligen samma Y-kabel som förser grafikkortet och hårddisken/hårddiskarna med ström, efter att ha ersatt den så verkar allting flyta på utan problem, inga omstarter eller påhälsningar från nVIDIA 😀

Tack !

Ska låta burken vara på ett par timmar och se om den fungerar stabilt eller om den bara jävlas med mig. Lite surt att man har köpt en till hårddisk som man inte har nån nytta av, men men....

Redfaction

Socket A ? Socket 478 menar du väl, det är en P4:a som sitter i burken.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
816938
January 7, 2005 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Var en slags y-kabel för mig med. har en som förgrenar sig till 4st.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL