December 2, 2007
OfflineTog hem skoldatorn, bytte grafikkort processor och chassi och antingen startar datorn men jag får no signal going to sleep eller så startar datorn men hänger sig vid uppstart av windows. Försöker jag installera om windows genom att boota på skivan laddar den först filerna och sen blir skärmen bara svart men lyser.
Bytt från en Q6600 till en Q9550, från ett 4890 till ett 5870 och nytt chassi.
Nätagg - Corsair 650W
4 gb A-data 1066mhz
Någon WD green 5000 hårddisk 500gb
Moderkort - Asus P5N72-T Premium
Inga saker är överdrivet gammla utan runt 2 år.
Kan det vara processorn som är kass? Har använt den förut och då har den fungerat. Dock i ett annat moderkort men det ska ju klara av den processorn.
Tacksam för svar.
June 11, 2001
OfflinePåminner om jordfel. Kolla distanser, speciellt runt grafikkortet och prova kör moderkortet på en ESD-påse/antistatmatta. Prova även med enbart en minnessticka och memtest86. Kolla att grafikkortet klickar i ordentligt och att strömkontakterna sitter ordentligt i.
Du försöker dig inte på att köra en 4-pinnars 12v till CPU från nätagget på ett moderkort som kräver 8-pinnars?
March 14, 2001
OfflineDet enda "jordfel" man kan ha i en dator är om det är dålig kontakt, och då är inte problemet egentligen "jordfel" utan dålig kontakt.
Prova montera om allt för att utesluta dålig kontakt i kontakter osv. Kanske prova det gamla grafikkortet igen och se om samma problem finns.
December 2, 2007
OfflineSebbe;1264638 wrote: Påminner om jordfel. Kolla distanser, speciellt runt grafikkortet och prova kör moderkortet på en ESD-påse/antistatmatta. Prova även med enbart en minnessticka och memtest86. Kolla att grafikkortet klickar i ordentligt och att strömkontakterna sitter ordentligt i.
Du försöker dig inte på att köra en 4-pinnars 12v till CPU från nätagget på ett moderkort som kräver 8-pinnars?
Har prövat med både 4 pinn och 8 pinn. I skolan gick det med 4 pinn utan problem. Ska pröva skruva om moderkortet så som du sa.
December 2, 2007
OfflineHar nu prövat att byta ram, skruvat dit extra sånna där guldskruvar i chassit och skruvat dit alla skruvar ordentligt. Alla sladdar ser ut att sitta som dom ska men samma problemet kvarstår fortfarande... Lyckades komma in i till windows installationen men när jag skulle välja språk så hängde sig datorn. Får aldrig bild efter att jag har stängt av nätagget och sen aktiverat det igen heller.
Bytte tillbaka processorn och nu funkar allt igen. Passar inte den processorn det mordekortet? Funkade ju prima förut i mitt p5q E
December 2, 2007
OfflineCtrl;1264661 wrote: Kolla om du kanske kan uppdatera bios, står ju på tillverkarens sida vilka cpus som skall fungera.
Står att den stödjer den processorn sedan 0301 BIOS, hade 06## när jag prövade med den andra processorn. Har inte prövat med 1### på den processorn än men det är versionen som jag använder nu.
Orkar inte pilla med att byta för tillfället men ska nog pröva igen om ett tag.
1 Guest(s)

Log In