August 28, 2004
OfflineHar ett Gigabyte X58 Extreme moderkort, som det skall vara 3 stycken ram-minnen för triple channel.
Har 3 stycken Corsair 2GB XMS i datorn, men bios känner bara av 2 stycken. (När man är inne i Windows så hittar datorn 6GB, borde ju vara tvärtom om något ska krångla)
Det står installed RAM 6 GB (4.0 GB useable), ja, jag kör 64 bitars OS också.
Blir bluescreens ibland och datorn hänger sig på random.
Ljudet börjar loopa mitt inne i spel i ~2 sekunder för att sedan återgå till normalt en gång varannan timme ungefär.
Ibland hänger sig allt helt och hållet, och då blir det en reboot för att råda bot på allt.
När datorn bootar och jag ser postscreenen så finns inte min systemdisk med (Corsair Force GT) utan den verkar ha försvunnit, varpå jag rebootar ett par gånger och den kommer tillbaka.
Nu kör jag med Sata2 istället för Sata3 som denna hårddisken gärna vill ha, men det borde inte ställa till några sådana problem.
Har bytt mellan alla olika SATA-portar på moderkortet utan någon framgång.
Hur kan man råda bot på ett sjukt moderkort? (Har nyaste BIOS)
Om det är så att det måste bytas så skulle jag bli lite ledsen i ögat, då jag väntar på den nya generationens processorer och moderkort innan jag tänkte köpa nytt.
March 10, 2003
OfflineOm bios bara känner av två minnen borde väl problemet med instabilitet ligga där någonstans. Felaktiga minnesadresser ställer till mycket problem i systemet.
Antingen är någon modul sönder eller så har ditt moderkort dåligt stöd för just de minnesmodulerna.
Testa byta platser på dina minnen och se vad som händer lite.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 9, 2004
OfflineFör det första. Det känns som om du nyligen uppgraderat system eller köpt nya saker? Foce GT är ju ändå ganska ny.
Problemet med RAM minnena är jag rätt säker på att det beror på att du kör x86 versionen av Windows (32bit). Då kan du nämligen bara adressera upp till 4GB. Spelar ingen roll om du har 40GB i maskinen, du kan max använda 4GB. Lösningen är enkel, installera x64 (64bit) istället 🙂
Det andra problemet skulle kunna ha med Force GT att göra. Det finns en del som rapporterat problem med blåskärmar och andra räntabiliteter med SF-2000 SSDer. Jag har inte märkt något vid mina tester, men det finns flera rapporter om det. Har du en gamal HDD? Sätt i så fall i den och installera Win7 64bit och sen testa lite några dagar och se om allt funkar som det ska. Om det gör det, kolla så du har senaste Firmware på Force GT och om du har det... Reklmera den.
January 18, 2010
OfflineJag köpte också en force gt som krånglade ljudet dog när jag spelade osv men nu när jag uppdaterade till fw 1.3 på Corsair GT så funkar datorn klockrent hitils ingen bluescreen. Så har du 1.2 fw uppdatera till 1.3 annars så blir du inte av med problemen.
http://forum.corsair.com/forum.....hp?t=97417
Länk till filen du ska ha välj 120 eller 240gb vet inte vad du har för typ av hårddisk hoppas allt löser sig
///Johnny
1 Guest(s)

Log In