November 20, 2012
OfflineHej Nordic hardware!
Jag har ett problem med min scanner som jag hoppas att ni kunde hjälpa mig med. Jag har en äldre Kodak HR 500 scanner som på sin tid var det bästa som fanns (ca 2002-2003) och fortfarande anses var jävligt bra. Problemet är att jag inte får den att boota ordentligt. Scannern körs med SCSI och inuti scannern sitter en Pentium II dator som styr alltihop. Scannern ska kunna starta av sig själv, den ska pipa i en viss sekvens och tända lampan utan att ha en dator inkopplad.
Jag har provat ett gäng olika saker för att få den att fungera. Problemet är att support inte finns att tillgå längre och jag har i stort sett sökt hela internet efter en lösning på problemet. Scannern startade faktiskt en enda gång men jag gjorde egentligen ingenting för att få den att sluta fungera vilket är väldigt underligt.
Jag hoppas på att felet ligger inne i datorn i scannern eller att det kanske är ett mjukvaruproblem och jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig även om man inte har några kunskaper om just den här scannern. Här är de saker jag har provat:
1. Plockat ur den interna hårddisken i scannern och installerat den i en annan dator för att se att den fungerar. Verkar fungera utan problem.
2. Plockat ur ram-minnen och provat dem en och en, samma problem.
3. Bytt lampan i scannern.
4. Kollat varenda kontakt och säkring i hela scannern.
Jag har även installerat ett grafikkort i scannern (låter underligt, jag vet) i hopp om att få någon typ utav visuell feedback. Jag kan även koppla in ett tangentbord till scannern. Vad jag förstår så händer följande. Scannern startar, hittar hårddisken och börjar boota från den sedan hänger den sig bara. Här kommer ett screenshot som visar vad som händer:
[Image Can Not Be Found]
Sedan står den bara där och ingenting händer. Enligt vad jag läser så använder scannern VxWorks som programvara. Om jag vill kan jag avbryta bootprocessen och skriva in kommandon manuellt men jag vet ingenting om VxWorks. Tror ni det finns något sätt att kolla vad som är fel?
Det här kanske är en longshot men jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig eller kanske har en idé om vad som kan vara fel. Det behöver inte nödvändigtvis vara något specifikt scanner problem utan kanske ett allmänt datorproblem i datorn som styr hårdvaran i scannern.
Tack!
January 9, 2004
OfflineDu har helt rätt i att den kör vxworks. Det kruxiga är att vxworks är ett speciellt operativsystem som inte fungerar som de OS vi är vana vid. Du kan ju rota lite på Intels hemsida? Intel köpte nämligen upp WinRiver (som gjort WxWorks) 2009. Men jag tror man måste byta disk till en annan som redan är förinstallerad.
November 20, 2012
OfflineTack Tjalve. Jag har varit inne och sökt lite information om VxWorks men kommer inte fram till speciellt mycket. Ska fortsätta mitt sökande!
-Tjalve-;1285367 wrote: Du har helt rätt i att den kör vxworks. Det kruxiga är att vxworks är ett speciellt operativsystem som inte fungerar som de OS vi är vana vid. Du kan ju rota lite på Intels hemsida? Intel köpte nämligen upp WinRiver (som gjort WxWorks) 2009. Men jag tror man måste byta disk till en annan som redan är förinstallerad.
1 Guest(s)

Log In