Döda PCI-E portar?|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Döda PCI-E portar?
Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 16, 2011 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Har en halvgammal dator som stått här hemma ett bra tag nu som jag tänkte ta och liva upp igen. Problemet med den har vart att den inte gett någon bildsignal. Komponenterna är följande:

ASUS P5N32 SLI Premium
Corsair XMS2 2x2048 PC6500
Nvidia 8800GTX
Intel Pentium E6600

Det är väl det essentiella hoppas jag.
Jag sitter på 2st av moderkorten samt 2 st 8800GTX (satt SLI förrut, det andra moderkortet "följde med") och har prövat att sätta ihop allt flertalet gånger. Har prövat med båda moderkortet och båda grafikkorten i alla sorts kombinationer och samma problem uppstår; ingen bild/signal.

Jag har prövat att byta PSU, jag har prövat att ta ett annat grafikkort och inte heller där så visar den någon bild. Grafikkorten (8800´s) har jag även satt i en annan dator och de fungerar.

Så min slutsats måste vara att, på något vänster, så har alla 6st (3 på varje) PCI-E portarna gått sönder?
Någon som har andra idéer? Jag kanske bara behöver skaffa en nytt moderkort så löser sig allt. Har tyvärr inte tillgång till något att prova/låna, så det känns dumt att köpa ett nytt utan att vara säker på orsaken (fattig student)

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1264556
April 16, 2011 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter inte som enbart pci-e gått sönder utan att moderkortet inte bootar, så det är nog sönder.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Vamp
Member
Medlem
1264561
April 16, 2011 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1264662 wrote: Låter inte som enbart pci-e gått sönder utan att moderkortet inte bootar, så det är nog sönder.

Misstänkte det.
Kan också nämna att jag inte kan höra något POST meddelande eller liknande. Vet inte om det beror på att det inte bootar eller att det saknas högtalare bara. Skumt att båda moderkorten ska ha gått sönder.

Jag får väl se om jag hittar något kort att köpa. 😀

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
1264568
April 17, 2011 - 6:09 am
sp_Permalink sp_Print

låter nästan som du glömt koppla in 4pinaren till moderkortet, men du har dubbelkollat så allt är rätt?

snurrar alla fläktar igång?

varvar dom ned efter någon sek eller fortfarande full fart?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1264571
April 17, 2011 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

För det första. Plocka isär hela systemet (dvs plocka ur alla minnen, grafikkort, hårdiskar, usb minnen whatever).
Först gör du en clear CMOS den hårda vägen. Dvs ta ur batteriet och låt maskinen stå i 10min. Sätt sedan tillbaka batteriet och ev CMOS jumper.
Sedan monterar du CPU, nätaggregat ETT minne och ett grafikkort. Inte ens fläkten till CPUn behöver sitta i. Dvs inga hårddiskar eller annat krafs. Prova starta. Startar den inte, ta ur ditt minne och ta en annan sticka i en annan minnesslot. Prova igen.
Funkar det inte då heller, ta ur alla minnen (dvs inga minnen inkopplade alls) och prova starta. Troligtvis kommer du få någon form av varningssignal eller pip eller nån led som lyser eller nått. Blir resultat precis detsamma som innan, ta ur grafikkortet också och testa med BARA CPU. Men inte heller det gör nån skillnad så bör du prova med en annan cpu eller montera om CPUn.
Viktigt att du kontrollerar kablarna från nätagget så du är 100% på alla kablar sitter i ORDENTLIGT.
Hoppas du lyckas 🙂

Vamp
Member
Medlem
1264605
April 18, 2011 - 5:26 am
sp_Permalink sp_Print

Disney;1264674 wrote: låter nästan som du glömt koppla in 4pinaren till moderkortet, men du har dubbelkollat så allt är rätt?

snurrar alla fläktar igång?

varvar dom ned efter någon sek eller fortfarande full fart?

4-pin sitter i samt alla andra kablar. Har prövat att tagit ur och satt dit flera gånger (med tanke på att jag prövat med 2s moderkort och 2st grafikkort).

Alla fläktar snurrar igång som vanligt. Ett konstigt problem är dock att när jag prövade med mitt 4770 i ett utav moderkorten så gick fläkten konstant på hög hastighet i PCI-E #1, och i #2 & #3 så var fläkten mer "random". Detta var alltså inte fallet med 8800´s, som går konstant med lugnt i alla portar.

-Tjalve-;1264677 wrote: För det första. Plocka isär hela systemet (dvs plocka ur alla minnen, grafikkort, hårdiskar, usb minnen whatever).
Först gör du en clear CMOS den hårda vägen. Dvs ta ur batteriet och låt maskinen stå i 10min. Sätt sedan tillbaka batteriet och ev CMOS jumper.
Sedan monterar du CPU, nätaggregat ETT minne och ett grafikkort. Inte ens fläkten till CPUn behöver sitta i. Dvs inga hårddiskar eller annat krafs. Prova starta. Startar den inte, ta ur ditt minne och ta en annan sticka i en annan minnesslot. Prova igen.
Funkar det inte då heller, ta ur alla minnen (dvs inga minnen inkopplade alls) och prova starta. Troligtvis kommer du få någon form av varningssignal eller pip eller nån led som lyser eller nått. Blir resultat precis detsamma som innan, ta ur grafikkortet också och testa med BARA CPU. Men inte heller det gör nån skillnad så bör du prova med en annan cpu eller montera om CPUn.
Viktigt att du kontrollerar kablarna från nätagget så du är 100% på alla kablar sitter i ORDENTLIGT.
Hoppas du lyckas 🙂

Har strippat den flera gånger. Den (moderkortet) står på ett sån där antistatisk-påse och sen har jag bara satt dit och tagit bort hur mycket som helst. Prövat utan HDD, dock inte med endast 1 minne. Ska testas senare. Har inte heller någon annan CPU så det blir svårt att testa den. Men jag tror inte det är felet heller.
Innan den började krångla från första början så gick den fint i SLI ett par år. Sen började den på "random" dö ut lite i bild och prestanda. Det slutade med att jag fick ibland byta plats på grafikkorten, ta ut och in igen, för att kunna köra igång den igen. Detta pågick ett par veckor innan den helt gav upp och inget bytande av portar gjorde någon skillnad.

Värt att nämna är att den enda gången jag hört någon signal är när jag inte kopplat in de två 6pin till grafikkort(en). Då tjuter den som den ska, men annars får jag inget annat tecken på liv förutom fläktarna.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1264607
April 18, 2011 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Du bör absolut testa minnena. Annars kan det vara så att moderkortet är kass 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 26
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL