April 14, 2004
OfflineJag har fått ett konstigt problem med ljudet i datan, har en Packard bell och kör med det inbyggda ljudet som finns till mina Logitech 5.1 anläggningen. Lyssna på mp3 musik, spela upp filmer i DivX format och windows ljud funkar perfekt. Men alla dvd filmer jag kör direkt i datan vare sig det är genom VLC eller annan mediaprogram så funkar bara själva bakgrundsmusiken genom alla filmer, alltså talet är helt borta eller det finns där om jag har full volym på högtalarna. Vad har hänt? Alla filmerna funkade förut men citerar oxå t.ex divx filmerna o talet i dom funkar men inte dvd !!!!!!
Enda jag har gjort är att jag fick windows krasch för några veckor sen o fick lov att installera om windows vista eller göra en recovery som det kallas. Konstigt att ljudet funkar i allt annat. Hur löser jag detta?
Tackar på förhand
March 13, 2011
OfflineKan det vara så att du kör vanligt ljud med dolby surround uppsättning? Vad händer om du talar om för windows att det skall köra 5.1 eller bara stereo? Har lagt en enklare beskrivning på vad du skall titta på här>>>
April 14, 2004
Offlinebredbandsbloggen.se;1268990 wrote: Kan det vara så att du kör vanligt ljud med dolby surround uppsättning? Vad händer om du talar om för windows att det skall köra 5.1 eller bara stereo? Har lagt en enklare beskrivning på vad du skall titta på här>>>
tack för hjälpen o det fick mig att kolla lite mera extra och kom sen på vad det var för fel 😉 jag hade råkat på nåt sätt tryckt in knappen på centerhögtalarn som heter Matrix o då blev det asdåligt ljud släppte opp den o då kom talljudet fram som det skall Kanoners.... tackar för tipset
April 14, 2004
OfflineFörlåt kom på en till konstig sak, så här har det inte vart, talljudet på filmerna funkar med knappen matrix ute, men då märkte jag att musiken blir så mycke dåligare på all mp3 musik. Men matrix knappen intryckt då blir det mycke bättre ljud men då försvinner ljudet på tal o alla dvd filmer. Va e detta??? Med tanke på att knappen vart intryckt så har den alltid vart intryckt o det har funkat perfekt vilket som därför jag hade haft den alltid intryckt i flera år men då har jag haft windows xp på annan burk o nu har jag en annan data med vista. Och det har funkat perfekt med dena dator tills jag ominstallerade vista eller recovery, så jag missar nån inställning men jag vet inte vart? suck
April 14, 2004
Offlinebredbandsbloggen.se;1269018 wrote: O.k, har du då tittat på inställningarna i kontrollpanelen som jag bad förut? Jag antar du inte flyttat på några sladdar efter din krasch.
japp jag har kollat det oxå, och nej jag har inte flyttat några kablar alls..... mycke mysko att det bara är taljudet som blir i princip knäpptyst men musik fungerar men blir ännu bättre med knappen intryckt
January 9, 2004
OfflineAnledningen till at du får så är att ljudet på alla DVD filmer (nästan) är i 5.1 DD eller DTS. När man ser på 5.1 så kommer (nästan) allt ljud som "pratas" att vara i centerhögtalaren. har man då ingen centerhögtalare så får man inget ljud. Altså är det i princip bara karunden som hörs.
Som jag fattade det så har du ett 5.1 ljudsystem som är kopplad till din dator. Om man bara har 2 högtalare så får man inte problemet då allt ljud i 5.1 strömmen fördelas endast på två högatalare (så kallad downmix) och då hör man allting.
Hur har du kopplat högtalarna till datorn? är det via 3st analoga steroeplugg kablar eller har du en SPDIF kabel?
April 14, 2004
Offline-Tjalve-;1269023 wrote: Anledningen till at du får så är att ljudet på alla DVD filmer (nästan) är i 5.1 DD eller DTS. När man ser på 5.1 så kommer (nästan) allt ljud som "pratas" att vara i centerhögtalaren. har man då ingen centerhögtalare så får man inget ljud. Altså är det i princip bara karunden som hörs.
Som jag fattade det så har du ett 5.1 ljudsystem som är kopplad till din dator. Om man bara har 2 högtalare så får man inte problemet då allt ljud i 5.1 strömmen fördelas endast på två högatalare (så kallad downmix) och då hör man allting.
Hur har du kopplat högtalarna till datorn? är det via 3st analoga steroeplugg kablar eller har du en SPDIF kabel?
Japp jag har ett 5.1 system haft detta i 3 år utan problem alls, Har ett Logitech Z-640 system. Och ja dom är kopplade till datorns inbyggda ljud och det är realteak och som du sa 3 st kablar japp. Men det funkade perfekt inna jag gjorde ominstallationen då var jag helnöjjd o har alltid funkat med tidigare datorer men då med xp. har jag missat nån inställning nånstans eller?
March 13, 2011
OfflineFear;1269022 wrote: japp jag har kollat det oxå, och nej jag har inte flyttat några kablar alls..... mycke mysko att det bara är taljudet som blir i princip knäpptyst men musik fungerar men blir ännu bättre med knappen intryckt
Det jag skulle föreslå du börjar med är att ändra ljudet i kontrollpanelen, starta om, kör någon musik eller film en stund, ändra tillbaka till dolby surround, spara och starta om datorn. Det händer ibland du är tvungen att "skrämma" eller lura systemet för att få igång grejerna igen.
Jag tänkte på du skrev du hade en krasch på ditt system och var därför tvungen att installera om windows 7. Kan det vara så att någon krets i ditt ljudkort gått åt pipan? Kanske du skulle prova stänga av det interna och stoppa i ett pci-ljudkort eller någe liknande.
April 14, 2004
OfflineSebbe;1269061 wrote: Högerklicka på högtalarikonen brevid klockan -> Uppspelningsenheter
Högerklicka på den enhetet som har en bock och välj Egenskaper, välj fliken Nivåer
Kolla att den har 100%
Kolla att balansen är 100% på motsvarande kanaler
Japp jag har testat det nu endast linjeingång och Side som jag ändrade till 100% i balans. Dom andra är microfon och frontmic dom håller jag avstängda .
Men samma fel ändå......
När matrix knappen är utsläppt = Hör jag all musik och bakgrundsljud och allt tal i en dvd film, musiken på mp3 o.s.v blir mycket lägre istället.
När matrix knappen är intryckt = Hör jag all musik och bakgrundsljud perfekt som i ovan men talet är nästan helt borta i dvd, musiken på mp3 är jättebra......
Blir tokig snart, jag hade ett soundblaster live 1024 i förra datan då funka det klockrent o mycket bättre ljud..... skall jag ta o kossta på mig ett sånt kanske?
March 13, 2011
OfflineSkulle inte skada att du provade med ett ljudkort. Behöver ju inte vara det dyraste utan bara något du kan kolla ditt integrerade ljudkort med. Har du uppdaterat drivrutiner och BIOS på burken? Har du provat ett annat 5.1-system? Kanske kunde vara värt ett försök innan du gör något annat. Du hittar de flesta drivrutiner ute på drivrutiner.net>>>
April 14, 2004
OfflineNäää ljudkorten e ju väldigt billiga kanske kan hitta nåt på tradera i värsta fall, tyvärr måste jag plocka ur nåt annat kort då pci plattsrna e så begränsade numera i moderna moderkort... Men det finns väl usb ljudkort har jag för mig oxå 😉 Kan det vara nåt att använda?
March 13, 2011
OfflineFear;1269082 wrote: Näää ljudkorten e ju väldigt billiga kanske kan hitta nåt på tradera i värsta fall, tyvärr måste jag plocka ur nåt annat kort då pci plattsrna e så begränsade numera i moderna moderkort... Men det finns väl usb ljudkort har jag för mig oxå 😉 Kan det vara nåt att använda?
Visst. men har du provat att uppdatera drivrutiner, BIOS o.s.v.? Använder du USB-kort får du inte Dolby surround. En annan sak jag kom att tänka på. De där skivorna du vill spela 5.1 är de inspelade med Dolby surround? Är de inte det så måste du spela "vanligt" stereoljud ur dina högtalare.
1 Guest(s)

Log In