September 21, 2001
OfflineJag hade haft ett extremt problem med datorn.
Datorn fick bluescreen, startade om själv då och då ibland stängde den av sig själv och problemet hade jag haft i flera veckor nu och har inte ännu löst problemet.
Jag har bytat moderkort, grafikkort, minne, hårddiskar, processor m.fl och formatera datorn + installera olika drivrutiner för att felsöka datorn men problemet kvarstår. Har även uppdaterat BIOS och kolla efter inställningar i BIOS.
Jag har också testat SiSoftSandra, 3DMark, Prime95, m.fl och det visade att allt var OK.
Vad kan det bero på tror du? Kan det inte vara jordsfel? eftersom jag har inte jordad här.
Kan också tillägga att jag har en annan dator som fungerar utmärkt och den kör också ojordad.
Hårdvara:
Moderkort: Abit och ASUS (Abit NF7-S nforce2 rev2.0 och ASUS A78V-E deluxe) testat både.
Processor: AMD 3200+ BARTON och AMD XP 2400+ testat både
Minne: testat 1x512 och 2x512 och 3x512 (TwinMOS DDR400 PC3200)
Grafikkort: ATI PowerColor 9800pro och 3DLabs WildCat VP870 testat både
Nätagett: 400watt och 350watt testat både märke Q-TEC
Hårddiskar: Maxtor S-ATA, Seagate S-ATA, Western Digital IDE, m.m testat
Bluescreen:
A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer.
A process or thread crucial to system operation has unexpectedly exited or been terminated.
If this is the first time you´ve seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:
Check to make sure any new hardware or software is properly installed.
If this is a new installation, ask your hardware or software manufacturer for any Windows update you might need.
If problems continue, disable or remove any new installed hardware or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing.
If you need to use Safe Mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select Advanced Startup Options, and then select Safe Mode.
Technical information:
*** STOP: 0x000000F4 (0x00000003,0x862DFBB8,0x862DFD2C,0x805FA7A8)
Beginning dump of physical memory
Physical memory dump complete.
Contact your system administrator or technical support group for further Assistance.
PS. bluescreen inte samma varje gång utan det kan vara olika meddelande typ grafikkort, usb, m.m..
- - - - -
Nätagett har jag också bytat 350W och 400W och märke är Q-Tec PSU DUAL FAN GOLD fast 350W är utan DUAL GOLD.
Undrar du över något så fråga på bara..
Den person som löser mitt problem får en lön på 100kr.
December 15, 2003
OfflineHelskumt, du har verkligen felsökt noga, det enda som jag nu kan tänka mig är värmeproblem, kass kylfläkt till processorn el dyl. Hur är luftgenomströmningen i burken?
Jag vet att det är ett fattigt råd men det är det enda jag kan komma på. (Dock så "får" du rådet gratis 😉 )
September 21, 2001
OfflineDecember 27, 2003
Offlinejag har fått den där bluescreenen några gånger förr, men så har jag startat om datorn och allt funkar bra.
För mig så har det knappast varit IDE-kabeln, jag vet det eftersom jag köpte en ny för ett tag sedan, och det hände ändå.
Det beror inte på grafikdrivrutinerna, eftersom det har hänt mig både med ATi kort och nVidia kort.
Det hände mig när jag hade 512Mb RAM
Och det hände mig när jag hade 1Gb RAM
February 9, 2005
OfflineJag råkade ut för samma sak på ett PC-kort tänkt för industriapplikationer eller liknande. (Alltså ett kort med det mesta inbyggt på en liten yta). Problemet hände bara när jag försökte installera Win XP. Jag testade det mesta utan lycka men konstaterade ändå att datorn startade upp i felsäkert läge åtminstone. Gör din dator det?? Om ja, testa sedan med felsäkert läge med nätverk. Funkar inte detta så inaktivera LAN i BIOS. Det var felet på det datorkort jag felsökte på. Sedan fungerade LAN-supporten ändå i Windows så XP verkar vilja styra över hårdvaran oxo...
Hoppas det löser sig!
November 26, 2002
OfflineVad har du för internetuppkoppling? Sitter du skyddad bakom brandvägg? Min spekulation är om det kan vara ngt virus/mask som ställer till det för dig. Jag sitter själv på stadsnät och emellanåt så är det någon/några i det lokala nätet som lyckas få ngn otäck mask som sprider sig som en löpeld i nätverket. Tanken jag har är om det kan vara ngt sådant du får in i burken, då spelar det ingen roll vad du testar för hårdvara om den lyckas ta sig in.
Har du installerat om burken och kört den utan att alls ha varit uppkopplad och ändå haft samma problem?
Är har du clearat cmos på båda moderkorten och testat ätt det där inte finns någon konstig inställning som kraschar burken?
Se, om du har möjlighet: Testa ett nätagg av annat märke än Q-tec. Dom håller inte direkt hög kvalitet tyvärr.
September 21, 2001
OfflineDet där angående nätagett låter bra, jag har två st Q-TEC som kan vara orsaken till problemet så jag ska testa en annan märke och se om problemet kvarstår 🙂
Körde orginal på minnena och det bör inte vara något problem egentligen och det funkade i annan dator med samma inställning.
När jag felsökte datorn så körde jag minimal konfig typ inga onödiga som nätverkskort, m.m.
Har provat att byta kablar också och det gav tyvärr samma problem 🙁
Hehe jag är ingen nybörjare som släpper in trojans,maskar,virus 🙂
Jag har testat reseta BIOS och uppdatera BIOS det gav samma problem ändå och jag misstänker nu det är Q-TEC som är problemet.
August 8, 2004
OfflineFörst och främst hur uppstod problemet? Bara utan att du hade pillat nått tekniskt? Om du har bytat på hårdvaror så måste du se om hårdvarorna fungerar med moderkortet, för mycket ström/för lite agget ger? glapp mellan kabel-hårdvara eller kabel-kabel? Installerat ny mjukvara? Hälsat på några olämpliga sidor? Laddat ner en massa skit? Har du antivirus program? Men du nämnde att du har formaterat? Det kan vara så att hårddiskarna som du har testat är rätt slitna men har du ändrat nått i BIOS innan problemet uppstod? Du nämnde också att den andra datorn du har där hemma fungerar ojordat? har du testat bära dit datorn du har problem med och testat? Om det inte fungerar har det ju inte nått med jordat/ojordat och göra. Jag chansar mest på att ditt system är instabilt och att BIOS:en ligger bakom detta annars så är det hårddiskarna.... Var det något annat problem som hade uppstått nu efter "bluescreenen" som typ datorn bara lägger av och stängs eller freezar sig? Testa först med att scanna med antivirus programmen du har och ladda ner spybot och sök efter spyware med den så din hårddisk inte belastas med en massa spyware.... Alltid bäst och börja med att pilla mjukvarorna innan man pillar hårdvarorna =)
Lycka Till!
September 21, 2001
OfflineProblemet uppstod bara helt plöstigt utan jag har pillat in ny hårdvaror..
Jag är ingen nybörjare som bara beställer saker som inte passar till moderkortet 🙂 Jag är inte heller nybörjare att släppa in trojans, virus, maskar, osv 🙂 jag har adware, spybot, nod32, sygate fw installerad.
Jag har resetat CMOS och ställde in default inställningar och problemet kvarstår ändå även justera lite i BIOS typ minnen timings osv.
Jag har kollat hur mycket min nätagg leverar 12V, 5V, 3.3V, Vcore
+12V = 12,352
+5V = 4,945
+3,3V = 3,264
Vcore = 1,712
ser ni något fel här?
September 21, 2001
OfflineOkej då är det inget problem med nätagg.
Jag misstänker två st hårddiskarna som är orsaken till det, en av dom syns tyldigt just nu att det är på väg att dö snart, det blev väldigt segt och packa upp filer på 4.5 gb tar 20 minuter!
HDD temp: 43 - 47 grader
HDD kanske har dålig cluster,sectors så jag får väl lowformatera den och fixa felet och så det kanske funkar utmärkt.
August 8, 2004
OfflineDu borde nog ha nån kylning åt dina hdd:s tempen är inte så farlig nu men drar man ut på det så sliter det på HDD:na mina ligger runt 20C jag kör utan en sida av chassit och en fläkt som blåser till min slave.... Min master körs utanför chassit som är upphållt av ett "hårddiskbord" av trä 😀 Men som sagt försök kyla ner hårddiskarna och testa igen..
Lycka Till!
1 Guest(s)

Log In