February 12, 2001
Installerade en SSD och lade in Windows 7 Ultimate. Nu får jag precis när datorn bootar ett fel meddelande
FATAL ERROR: Failed to locate necessarytable(s) to make adjustments.
Press any key bla bla bla...
Datorn startar fint efter det och allt flyter på fritt. Förutom att vissa knappar inte fungerar på rätt sätt.
Tex så kan vi ta kanppen för 0. trycker man på den så får man fram detta tecken: /
Det tecknet finns även på knappen på tangentbordet.
Provat uppdatera BIOS men det löste inget.
Bios 0309 är senaste enligt ASUS sida. kollar man på 1215b:s sida finns nyare bios som börjar på 0310 o nyare.
Men det känns inte rätt att prova med ett sådant eller? Blir väl datorn skrot efter det.
Installerat ATK och allt annat som jag kan komma på. 1215b har mycket mer saker/drivisar att ladda ned varför?
March 13, 2011
Det med språk skall inte vara några problem att ordna. Här går du in i kontrollpanelen på nationella inställningar och språk. Du ser hur du bär dig åt på http://www.drivrutiner.net/sup.....nguage.php
Sedan är frågan vilken boot du valt i BIOS. Har du valt quick-boot eller normal
?. Det brukar vara här det ger dessa fel så prova att ändra till normal boot.
February 12, 2001
Finns inget alternativ om quick eller normal boot.
Det är inte språket i datorn som krånglar.
Trycker man på L så får man en 3:a istället...eftersom det finns en sådan symbol på tangenten
Antagligen med Fn knappen som man skall få en 3:a om man håller inne den när man trycker på L
March 13, 2011
Fantomen;1268956 wrote: Finns inget alternativ om quick eller normal boot.
Det är inte språket i datorn som krånglar.
Trycker man på L så får man en 3:a istället...eftersom det finns en sådan symbol på tangenten
Antagligen med Fn knappen som man skall få en 3:a om man håller inne den när man trycker på L
Nej men språket är inte det enda du skall ändra. Du måste även ändra tangentsbordslayout så det skriver på svenska(eller vilket språk du nu skall ha). Vad händer om du använder alt+shift på tangentbordet? Ser du en liten ikon till höger som ändrar bokstäver från EN till SV? Sedan, när du har ultimate har du möjlighet att ändra vilka språk du vill ha som gränssnitt. Alltifrån swahili till nynorsk.
En annan sak du inte förklarat är om det är en stationär dator med externt tangentbord eller om det är en bärbar dator. Om det är en bärbar och du har företagit dig all denna felsökning så prova med ett externt tangentbord kopplad till en usb-port. Fungerar detta så är det, med stor sannolikhet, någon som har tappat burken i golvet och förstört något och då kan du inte få det att fungera med något annat operativsystem.
Sätt igång, jobba.
March 13, 2011
Fantomen;1268959 wrote: Sorry bärbar
Asus eee 1015b gäller det.
Windows 7 Ultimate på svenska är installerat. skall kolla språkpaketet ändå då.
Externt tgb funkar. Dator funkar fint med original disken som har windows starter i sig.
O.k, då ser jag problemet. Förmodligen har du bara 1Gb ram i den, ett dåligt grafikkort och du försöker använda en HD som inte stöds av burkens moderkort. Skulle nog föreslå du använder allt i original. Det är mycket pilligt att byta hårdvara i en sådan. Du behöver nästan mikroskop för att få allt i ordning.
February 12, 2001
Öh...
Inte för att vara otrevlig men inget är fel hårdvarumässigt.
4Gb i datorn med Intel SSD på 120Gb.
Är inte nollad på datorer så skruva är inge problem.
Sen kan du söka på google så ser du fler som fått samma fel.
Tror någon påstod att det kunde vara något med att W7 och bios pratar med varann om någon strömspar mojäng...kommer inte riktigt ihåg.
Sen så funkar datorn i övrig, bara tgb som är mupp
January 9, 2004
Konstigt att du får felet på just tangetbordet. Är det nån skumm tangetbordsdrivers (laptop tillverkare älskar sådana) eller pekplattadrivers som spökar kanske? Det finns en del skumma problem man kan få med SSDer på laptops. Ofta har det med strömsparfunktioner att göra (jag har et på min jobbdator) ,em det borde inte ge problem med tangentbordet.
Den disken som det funkar med, har den medföljande OS? Och SSDn så kör du en vanlig Windows 7 på?
March 13, 2011
Fantomen;1268999 wrote: Windows starter installerat på original disken
Windows 7 ultimate på ssd:n
Skall prova installera om det, sen om inte det löser det så provar vi XP.
Installerat alla drivers jag kan hitta.
Hur löser man de där strömsparfunktionerna på ssd:n du prata om
Menar inte du har några strömsparfunkitioner på SSD:n. Skulle isåfall vara i BIOS. Du kan även ställa om dessa i kontrollpanelen under energialternativ. Tycker bara det ser skumt ut och menar inte strömsparalternativ skulle ge dessa problem. Har du provat SSD:n på en annan dator?
P.S Man är inte otrevlig när man diskuterar ;=)
January 9, 2004
Fantomen;1268999 wrote: Windows starter installerat på original disken
Windows 7 ultimate på ssd:n
Skall prova installera om det, sen om inte det löser det så provar vi XP.
Installerat alla drivers jag kan hitta.
Hur löser man de där strömsparfunktionerna på ssd:n du prata om
Det jag undrade var om OSet på orginaldisken (som fungerar) var det som installerades med datorn när du fick den?
De enegisparfunktioner jag pratar om ligger på firmware/hårdvaru nivå och finns egentligen inget som man kan göra åt. I mitt fall innebär det att SSDn inte hittas a BIOS ibland när jag startar datorn, jag måste då trycka Ctrl+Alt+Del och starta om den, sen funkar det. Det gäller äen ibland när datorn går upp ur viloläge. Ska dock vara mer vanligt på Sandforce enheter.
February 12, 2001
Os:et som ligger på originaldisken är inte rört, windows starter är det. Det följde med datorn.
Men med allt bloatware så kändes det inte som jag ville köra på den disken, så passade på att slänga i en ssd istället.
SSD:n hade jag i den startionära förut.
När jag orkar så skall jag ta o prova installera om eller köra med XP. Tänkte först att sladden till tgb var lös eller nått. Så jag tog isär datorn igen och den satt fast som den skulle.
1 Guest(s)