February 25, 2005
OfflineHej!
Nu tar jag åter tag i ett problem jag aldrig lyckats lösa. Jag har en AMD XP2100+ processor, ett MSI-kort och 256 ram. Vid ett tillfälle skulle jag trycka i mer ram (av ett annat märke visade det sig) och efter det gick allt åt skogen. Det slutade med att jag fick återgå till och bara köra minnet som följde med burken. Hur som helst så började problemet där. Tror jag i alla fall.
Datorn säger nämligen att jag kör på en 1500+ processor och inte en 2100+ och jag kan inte köra minnet på mer än 100mhz. Gör jag det får jag fullt med blåskärmar och jag måste sänka. Vad jag vet ska jag kunna köra minnet på 133 (eller nåt), men det går alltså inte.
Det jag funderat över är om jag på något sätt har pajat moderkortet. Eller om jag måste uppdatera alt ominstallera BIOS. Jag kan inget om det här, men alla polare som är bra mycket bättre än jag, står som frågetecken.
I början gick datorn på tok för varm, var uppe på 75 grader ibland. Nu har jag dock en ny fläkt och datorn är nu i normal temperatur. Då försvann också problem med krashar vid spelande, kan tilläggas.
Men problemet kvarstår. Känns snopet att inte kunna utnyttja hela processorkraften.
Någon som har en idé? Jag är helt totalt maktlös inför det här.
😕
October 28, 2004
OfflineNu när jag läst ditt problem ett par gånger så är det timingen på minnet (minnena) jag funderar främst på (precis som snubben ovan). Snäva timings (eller felaktiga) kan göra att det inte går att köra i högre hastighet. I och med att du satte i ett minne av ett annat märke tidigare (troligen med andra timings) så kanske de inställningarna är kvar i BIOS.
Mycket långsökt i och för sig och då borde systemet ha anpassat sig till det minnet med sämst timings. Sedan är det också så att volten på minnena påverkar stabiliteten.
Du kan ju prova med Load Optimal Settings om det finns något sådant val och sedan skruva upp FSB till 133 och se om det funkar. Gör det inte det så hade jag köpt en bra 512:a och satt i istället.
Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830
1 Guest(s)

Log In