June 4, 2005
OfflineJag har just byggt ihop en ny dator. Inga problem vid ihopskruvandet, men väl vid uppstarten. Datorn startar som den ska, alla fläktar snurrar, BIOS laddas. En bit in i uppstarten kommer meddelandet
"No drive attached to FastTrack controller, the BIOS is not installed"
I början fortsatte datorn ladda, den körde Windows installationsprogram från min isatta CD-skiva. Men sen va det stopp då installationsprogramet inte hittade någon hårddisk.
Numera kommer jag inte ens så långt. Datorn hänger sig efter meddelandet. En svart skärm med ett blinkande streck i övre vänstra hörnet.
Vad ska jag göra???
/Ash
June 4, 2005
OfflineDet finns ju både S-ATA och S-ATA_RAID kontakter på moderkortet. I bruksanvinsingen finns följande att läsa.
"By default, the RAID connector is set as RAID. If you want to use it as an independent drive, set the Operation Mode to IDE Mode under Advanced menu."
Jag gjorde detta och den första delen av det tidigare meddelandet försvann. Nu står det bara "the BIOS is not installed". Jag kommer in i Windows installationsprogram, men det hittar ingen hårddisk, oavsett hur jag kopplar in den. Tar inte mitt moderkort en singel hårddisk?
ASUS A8V deluxe
/Ash
June 4, 2005
OfflineJag har ingen diskettstation, och inga disketter medföljer. Men jag ska prova mig fram lite, med byte av CD-skiva till moderkorts-skivan. Men när jag installerade min andra dator med liknande spec (2st HDD till ASUS A8N-SLI Deluxe) så fungerade det utan problem att bara installera. Men då syntes även S-ATA diskarna i BIOS.
/Ash
April 13, 2004
OfflineVälkommen till NH! 😀
Det du bör göra är att skaffa en diskettstation och satadrivrutinsdiskett, och när du startar win installationen frågar den om raid eller scsi drivisar, då trycker du på F6 tangenten går till disketten och installerar drivisen där ifrån 😕 😛 
kolla gärna denna länk:
https://www.nordichardware.se/.....95704.html
June 4, 2005
OfflineSå jag måste koppla in en diskettsation, först i min gamla dator och göra en drivrutindiskett, sen i den nya och installera drivrutiner? Varför kommer in alla moderkort med SATA-drivrutiner från start??? Vore ju så jäkla mycket enklare. Diskettstation är ju så ute, så det är väl inte alla som har längre. Finns inget annat sätt???
/Ash
1 Guest(s)

Log In