Fel vid start av nybyggd dator|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fel vid start av nybyggd dator
AshtrayY
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 4, 2005 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har just byggt ihop en ny dator. Inga problem vid ihopskruvandet, men väl vid uppstarten. Datorn startar som den ska, alla fläktar snurrar, BIOS laddas. En bit in i uppstarten kommer meddelandet

"No drive attached to FastTrack controller, the BIOS is not installed"

I början fortsatte datorn ladda, den körde Windows installationsprogram från min isatta CD-skiva. Men sen va det stopp då installationsprogramet inte hittade någon hårddisk.
Numera kommer jag inte ens så långt. Datorn hänger sig efter meddelandet. En svart skärm med ett blinkande streck i övre vänstra hörnet.

Vad ska jag göra???

/Ash

Airtec
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
903294
June 4, 2005 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade samma problem som du med ett msi moderkort.
det visade sig att controllern bara stödde raid och inte singel disk konfiguration,så det blev till att skaffa en likadan disk till sen funkade det fint.

AshtrayY
Medlem
903317
June 4, 2005 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns ju både S-ATA och S-ATA_RAID kontakter på moderkortet. I bruksanvinsingen finns följande att läsa.

"By default, the RAID connector is set as RAID. If you want to use it as an independent drive, set the Operation Mode to IDE Mode under Advanced menu."

Jag gjorde detta och den första delen av det tidigare meddelandet försvann. Nu står det bara "the BIOS is not installed". Jag kommer in i Windows installationsprogram, men det hittar ingen hårddisk, oavsett hur jag kopplar in den. Tar inte mitt moderkort en singel hårddisk?

ASUS A8V deluxe

/Ash

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
903473
June 4, 2005 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Installerat drivrutiner?

Borde finnas på en diskett någonstans, och precis i starten av Windows installationprogram kan man trycka in någon knapp för att installera.

AshtrayY
Medlem
903546
June 5, 2005 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ingen diskettstation, och inga disketter medföljer. Men jag ska prova mig fram lite, med byte av CD-skiva till moderkorts-skivan. Men när jag installerade min andra dator med liknande spec (2st HDD till ASUS A8N-SLI Deluxe) så fungerade det utan problem att bara installera. Men då syntes även S-ATA diskarna i BIOS.

/Ash

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
903576
June 5, 2005 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till NH! 😀
Det du bör göra är att skaffa en diskettstation och satadrivrutinsdiskett, och när du startar win installationen frågar den om raid eller scsi drivisar, då trycker du på F6 tangenten går till disketten och installerar drivisen där ifrån 😕 😛 wink
kolla gärna denna länk:
https://www.nordichardware.se/.....95704.html

AshtrayY
Medlem
903665
June 5, 2005 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Så jag måste koppla in en diskettsation, först i min gamla dator och göra en drivrutindiskett, sen i den nya och installera drivrutiner? Varför kommer in alla moderkort med SATA-drivrutiner från start??? Vore ju så jäkla mycket enklare. Diskettstation är ju så ute, så det är väl inte alla som har längre. Finns inget annat sätt???

/Ash

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 18
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL