April 13, 2007
OfflineHar precis bytt ut min gamla fläktkontroll Zalman ZM-MFC1 mot en Alphacool Heatmaster II. Fick dock missljud på mina Thermalright X-Silent 140 av det. De har inte skramlat förr, och det är inte från vibrationer. Mina Nexus fläktar är däremot fortsatt tysta.
Har för mig jag läst något om varför vissa fläktar skramlar, hittar dock inte.
January 9, 2004
OfflineJag är nog inte riktigt med på vad du menar. men i vissa fall så kan man ju stående vågor (resonans) vid vissa varvtal på vissa fläktar. När du justerar hastigheten på en fläkt så är det spänningen du justerar. Ju högre spänning (mäts i volt) destå snabbare snurrar fläkten.
March 14, 2001
OfflineKör man vanliga fläktar med PWM kan det bli missljud, ett brummande eller möjligen skrapande ljud, pga av just PWM (pulsad spänning, spänningen regleras alltså inte).
Vad jag kan se när jag googlade lite snabbt var att den gamla du ha linjärreglerar spänningen (inte PWM) och den nya du har verkar just använda PWM istället. Så är fallet så kan det vara det som är problemet.
April 13, 2007
OfflineI mjukvaran finns det två metoder att justera hastighet på. På den ena har man en volt-skala, och på den andra en rpm-skala. Antar att den sista är sådan PWM. Den har även en inställning som är döpt till Speed Factor, beskrivningen är: "This factor represents how many signals per revolution are sent by the fan. Är det PWM tro?
Har nu samlat på mig en del mer problem.:roll: När fläktarna är på max-volt så ligger de på en stabil rpm, när jag sänker så börjar de pendla väldigt i hastighet, för att efter kanske 30 minuter sluta snurra helt. Jag har inte haft något sånt problem med andra fläktkontrollers, är det fel på denna tro?
March 14, 2001
OfflineNej det är bara två olika metoder för vad man reglerar hastigheten mot, antingen spänningen eller RPM.
Speed factor är en inställning för hur många pulser per varv tachosignalen på fläkten ger, standard för vanliga 3-pinsfläktar är 2 per varv.
Ja det var ju lite underligt beteende, men vad det beror på är svårt att säga.
1 Guest(s)

Log In