April 13, 2007
Mitt HD7770 ligger på 99% belastning i Idle. Jag har skannat med flera olika antivirus/antimalware-program utan att hitta något. Det uppstår bara när jag har installerat amd drivrutiner. Kör utan nu. Dock räcker det inte med att avinstallera för att bli av med problemet, utan jag måste, ibland, använda t.ex Driver Sweeper. Har testat nyaste och äldre drivrutiner med samma resultat. Det uppstår inte direkt jag installerat drivrutiner, utan det triggas av att jag startar en film av något slag. Dock slutar det inte när jag stänger av filmen. Ingen skillnad mellan att starta film i FF, VLC eller MPC-HC. Har avinstallerat flash utan resultat. Även testat att avaktivera antivirus vid installation av drivrutiner, och försökt med 2 registry cleaners.
Har skrivit på amd forum, men ingen som kunnat hjälpa.
June 11, 2009
Har du testat backa och installerat en äldre drivrutin?
Skulle även testat kolla GPU usage med GPU-Z i stället
April 13, 2007
Ja, testat äldre drivrutiner också. Samma problem då tyvärr.
Ska testa GPU-Z, men är ganska säker på att det stämmer. Kortet blir 90C varmt och ger grafikfel, har blivit tvungen att öppna datorn och ställa en stor fläkt jämnte. Vilket minskar mängden grafikfel. Kör graffet passivt normalt sätt. Men inga grafikfel innan jag hunnit trigga genom att starta en film.
June 11, 2009
Hmm.
Jag hade ett passivt HD6570 i min gamla HTPC. Så fort kortet gick för varmt så sköt GPU usage upp till 100% och stannade där tills kortet gått ner i temp och en omstart.
Löste problemet med att klocka ned grafikkortet en smula med MSI Afterburner och en extra chassi fläkt.
Kan vara värt att testa.
Har du ett hel passivt kort eller har du bara stängt av fläkten?
June 11, 2009
emokid;1294946 wrote: Intressant, ska testa det. Mitt kort är inte passivt egentligen, fläkten har gått sönder. Det är dessutom överklockat från fabrik, så kanske är det samma som händer. Har försökt sänka klocken i Catalyst, men det har inte reagerat. Återkommer när jag testat!
Har fläkten lagt av så har du nog problemet där 🙂
Kylflänsarna är på tok för små för att kyla ett grafikkort om den är byggd för en fläkt. Temperaturen skjuter iväg så pass fort att inte ens programvara hinner läsa av 🙂
Så här såg mitt grafikkort ut, och trots den enorma kylflänsen så gick den för varm
April 13, 2007
Nu har jag testat med Catalyst 12.1, 12.2, 12.3, samtidigt som jag har en stor rumsfläkt som blåser in i datorn. Installerade MSI Afterburner, sänkte klock, men när jag sätter igång en film sticker klock ändå upp till fabrikssatt nivå. Med grafikfel och låsningar som följd. ](*,)
Går det flasha kortet tro? Till ett som inte är överklockat.
January 17, 2004
emokid;1294953 wrote: Nu har jag testat med Catalyst 12.1, 12.2, 12.3, samtidigt som jag har en stor rumsfläkt som blåser in i datorn. Installerade MSI Afterburner, sänkte klock, men när jag sätter igång en film sticker klock ändå upp till fabrikssatt nivå. Med grafikfel och låsningar som följd. ](*,)
Går det flasha kortet tro? Till ett som inte är överklockat.
alla kort går att flasha =) går alltid att underklocka genom catalyst om jag inte har fel? prova det först 😉
January 17, 2004
emokid;1294957 wrote: Har underklockat nu, men det hjälper tyvärr inte. Har även testat med ett annat nätaggregat. Får nu grafikfel även när gpu har väldigt låg belastning.
tråkigt att säga men troligtvis "bränt" gpun... kan prova baka den som kan hjälpa några av korten som blivit för varma...
2 Guest(s)