September 1, 2002
OfflineTja.
När jag kom hem från jobbet idag startade jag datorn och kodade lite html och läste e-post. När sedan tjejen kom hem var det dags att handla, så jag stängde av datorn och hängde på.
Efter handeln och middagen tänkte jag spela lite, men när jag startade datorn fick jag på käften av pc-speakern.
Strax efter powe-rup (fläktar, hdd med mera) ljudar ett skarpt pi-PIIIIP varpå datorn inte vill göra ett dugg mer. Ingen bild på skärmen, ingen respons på tangentbordstryck osv. Samma sak händer vid kall och "varm" omstart i oändlighet.
Börjar felsöka. Kollar sladdar, kollar efter damm, smuts eller annat bråte, men till ingen nytta. Bestämmer mig för att testa med ett annat graffekort (då det inte blir någon bild). Tadaaa, it's alive! Vild förhoppning uppstår och jag byter kvickt tillbaka till radeon:et, men då blir det samma pi-PIIIIP igen.
Hur grafikkortet bara kan ha slutat fungera sådär förbryllar mig. Det har aldrig strulat förut. Det har aldrig haft några egenheter för sig.
Det har dock hela tiden varit överklockat, men alltid varit superstabilt. Aldrig fått artefakter eller andra störningar.
Hur kan ett grafikkort bara lägga av/gå sönder av en datoravstängning?
EDIT:
Kortet verkade tydligen bara muppa sig lite. Efter att ha varit urtaget ur datorn i några timmar funkade det prima igen, av okänd anledning. Mycket märkligt men jag är glad över att jag inte behöver köpa ett nytt kort.
November 4, 2001
OfflineIngen kylpasta som ligger på kortet? silverpasta borde leda mera och mera när det torkar iom att concentrationen av silver ökar =)
Kanske inte så troligt men sprider kanske lite ljus.
Kylaren har inte lagt av då?
Glapp i kontakter?
Skit på stiften?
Nf3 har ju en överklockningsfunktion för grafikkorten... stäng av den
September 30, 2004
OfflineSeptember 1, 2002
OfflineFläkten bytte jag ut för ungefär två-tre månader sen då min Arctic Coolingkylare slutade snurra och originalfläkten lät för mycket.
Den nya fläkten är en kopparbaserad budgetkylare som jag moddat från 12->7V för att tysta ner den.
Kortet har aldrig visat några värmeproblem trots den lägre fläkthastigheten. Har t.ex. kunnat spela World Of Warcraft i tvåsiffriga timmar utan stabilitetsproblem. Fläkten snurrade alltid när datorn nu började strula, så jag har svårt att tro att det är ett värmeproblem. Överklockningen sker inne i Windows, så vid boot borde inte kortet bli för varmt.
Vad kylpastan består av vet jag inte, jag tog det som följde med fläkten (vitt klegg).
Någon överklockningsfunktion för grafikkort i NF3-chipset:et vet jag inget om, har aldrig sett någon sådan i BIOS-setup.
Det kan ju vara glapp i kontakten eller smutsiga stift, förvisso. Skall kolla upp detta, men det verkar konstigt att det skulle vara detta kortet fallerar på, då datorn funkade prima 1.5h innan den började strula.
Tack för synpunkterna, mer hjälp och råd önskas.
1 Guest(s)

Log In