Grafikkortsproblem 800XT - ingen DVI-bild|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grafikkortsproblem 800XT - ingen DVI-bild
gyver
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 18, 2005 - 8:02 am
sp_Permalink sp_Print

Igår satt jag och tänkte testa hur olika minneshastigheter (400/533/600 MHz) verkligen påverkade överföringshastigheten på mitt system, som jag haft sedan oktober. Delarna har under denna tid varit samma (ingenting har tillkommit/tagits bort) och allt har verkligen fungerat toppen från första början.

Gick in i BIOS, satte minneshastighet till 400 MHz och körde Memtest86 från bootbar CD. Allt funkade fint. Startade om, bytte till 533 MHz (hade kört 600 MHz sedan tidigare), startade om och... ingen bild! Det var nu problemen började. Jag är ganska van med att arbeta med datorer och tror att jag har testat det mesta:
1) Rensade CMOS mha bygel + uttaget batteri. Startade -> ett normalt pip och ingen bild på TFT:n (kopplad via DVI-D)
2) Kopplade bort hårddiskar, floppy och CD från moderkortet. Samma sak.
3) Plockade ur båda minnena. Då sa Asus reporter att den inte hittade något minne. Sant, så jag satte i en av kretsarna. Ingen bild.
4). Plockade ur minne+grafikkort. Asus reporter säger att både minne och VGA saknas.

Så där höll jag på en bra stund tills jag råkade sätta i kabeln mellan TV och grafikkort -> fick bild på TV:n men inte på TFT:n. Nu kunde jag se att maskinen levde. Flashade BIOS med förra versionen och sedan återigen med senaste. TFT:n fortfarande död. Kopplade upp allt på moderkortet igen, gjorde alla inställningar i BIOS mha TV-bilden och XP bootade som vanligt... fast utan bild på TFT:n.

Testade slutligen att sätta en DVI->VGA (D-SUB)-konverter på DVI-utgången... något man ska använda om man vill koppla kortet till en vanlig CRT. Använde sedan D-SUB-ingången på TFT:n och - BILD!

Sammanfattning: Efter att ha ändrat minnesfrekvens för RAM i BIOS slutade grafikkortets DVI-utgång att fungera, men genom att sätta en DVI->VGA-konverter på samma kontakt får man ändå bild. Kortet fungerar i övrigt fortfarande fint.

Någon som vet vad som kan ha hänt? Tips?

Systemkomponenter:
Asus P5AD2-Deluxe
Asus Extreme 800XT PCI-E 256 MB
Pentium 4 560 CPU (3.6 GHz)
2 st Corsair CM2X512 5400C4 512 MB DDR minnen
2 st Hitachi Deskstar 250 GB diskar som körs i RAID 0
NEC 3500 DVDRW
Antec NeoPower nätdel 460W
Viewsonic VP201 20" TFT

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
844681
February 18, 2005 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Finns det inte en inställning på skärmen där man väljer vilken kontakt man ska använda? typ: "input mode - DVI/VGA" ?

gyver
Medlem
844704
February 18, 2005 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Finns det inte en inställning på skärmen där man väljer vilken kontakt man ska använda? typ: "input mode - DVI/VGA" ?

Jo, visst gör det det. Skärmen rapporterar "DVI-D: No input" om man manuellt tvingar den att köra via DVI-kontakten. Skärmen tänds inte ens då datorn bootar (om den är kopplad via DVI). Via D-SUB funkar allt fint. Som jag sa tidigare så har jag kört den via DVI under 4 månader utan minsta problem.

MortalSex
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 269
844904
February 18, 2005 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv så tänker jag mer på det tekniska.... det kan ha hänt nått med nätagget eller har du försökt att ändra tillbaka inställningarna som det var innan? Har du pillat med din tft-skärm? glapp mellan kablarna?

gyver
Medlem
845142
February 19, 2005 - 7:02 am
sp_Permalink sp_Print

MortalSex wrote: Själv så tänker jag mer på det tekniska.... det kan ha hänt nått med nätagget eller har du försökt att ändra tillbaka inställningarna som det var innan? Har du pillat med din tft-skärm? glapp mellan kablarna?

Nätagget är nog ok. Kortet är ju ett PCI-Express som kräver extra strömförsörjning, och den fungerar. Logiskt sett skulle det kunna vara TFT:ns DVI-ingång/avkodning som har pajat, DVI-kabeln har råkat gå av eller helt enkelt kortets DVI-utgång som har pajat.

Inget av detta verkar dock rimligt om man ser till att det enda jag gjorde var att ändra RAM-minnets klockfrekvens (via BIOS). Därför undrade jag om någon kunde tänka sig andra möjliga felköllor.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 105
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL