January 9, 2005
OfflineHar nog prövat allt, kanske finns det någon smart därute som kanske kan hjälpa mig 😉 🙂
Kommer inte åt innehållet längre på min HD, en Samsung SP1614N, 160 gb PATA.
Har precis byggt ihop min nya dator & flyttat över allting till den nya, alla andra HDs fungerar utom denna. Jag har haft hårddisken formatterad som ntfs och en partition. Har kört denna hårddisk på ett Promise FastTrak100 TX2 ide kort (med plats för 4 st extra ide enheter).
* Den upptäcks i uppstarten i bios.
* I 'den här datorn' får den en enhetsbeteckning men utan total storlek och ledigt utrymme. Dubbelklickar jag på enheten står det att 'disketten i enhet F är inte formatterad, vill du formattera den nu?'
* Om jag kör 'datorhantering' i win xp och sen väljer 'diskhantering' dyker den upp som 31,50 gb felfri (aktiv) (de andra hårdiskarna har inte aktiv) och 96,50 inte allokerat. Här syns även att under kapacitet anges 31,50 gb och ledigt utrymme 31,50 gb = 100% ledigt utrymme.
* Väljer jag sedan egenskaper och sedan egenskaper igen står det under allmänt 'samsung sp1614n SCSI disk drive' - SCSI !?!? Plats bus number 0, target id 2, lun 0.
* Kör med win xp pro sp2 och här upptäcks Promise FastTrak100 TX2 automatiskt och alla andra hårdiskar utan samsung fingerar i xp. Har även prövat med att installera 'promise' egna drivrutiner för kontrollerkortet.
* På samsungs hemsida hittar jag ingen info eller speciella drivrutier eller något annat som skulle behöva uppdateras.
* På Epox hemsida för mitt moderkort, ett EPoX EP-5EGA+ för Intel Socket 775 finns endast bios uppgraderingar men inget som tyder på att dessa ska behövas.
* Har testat att köra på master/slave på alla platser som finns.
* Har även kört hårddisken på min gamla datorn där den fungerade innan i olika konfiguratioer, även ominstallerat till SP1 som den var tidigare.
* Om man kör checkdisk från norton partition magic står chkdsk kan inte användas för enheter av typen RAW.
* C disken med win xp bootar helt normalt därför borde väl inte min samsung drive vara 'aktiv', men hur tusan får man bort detta alternativ. (Har för mig att den inte var aktiv innan men det fungerade inte då heller).
Jag vill verkligen inte formattera om hårddisken finns en massa trevligt på den, bl.a. annat backupen på C: som jag gjorde innan jag skulle bygga ihop den nya datorn, fylld till ca 90% m.m...
Tips eller idéer tas TACKSAMT emot ! 🙂
January 9, 2005
Offlineoops 2 gånger var ju inte meningen 🙂
Tack för det snabba svaret !
Jo det stämmer nog att den 'råkade' bli formatterad som dynamisk.
Vet inte riktigt vad det innebär dock.
Har prpecis installerat getdataback och scannar samsung hårdisken nu. tar ungefär 45 min till.
Får se vad som häder sen, kanske innehållet är tillbaks efter detta ?
Tyckte mig se lite mp3 filnamn swischa förbi i farten.
Imponerande massa inlägg i detta forum måsta jag säga 🙂
March 10, 2003
OfflineOT: Syftar du på min inläggsräknare ? isf finns det många som har mer.
Dock är det få som har mer och skrivit något vettigt. Här ger vi ingen status för många inlägg, jämnför med Lunarstorm som vissa verkar tro. 
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 9, 2005
OfflinePust.
Nu är allt fixat verkar det so. Alla filer verkar vara ok.
TACK för tipset om programmet getdataback, det gjorde susen. För övrigt hittade inte recover my files samsung disken över huvud taget. Ett annat program, file recovery professional hittade bara första delen på 31.50 gb.
Det som återstår nu är baara att formattera om Samsung disken.
🙂 🙂 🙂
Det var både mycket inlägg du gjort och på hela forumet, inte ofta man hittar såna här bra sidor & ännu mer sällan att det är på svenska. Mycket trevligt, ska kika runt lite nu tänkte jag.
Än en gång 1000 tack 🙂
January 7, 2005
OfflineJag har ett liknande problem. Flyttade min disk med IDE kort (Ultra 100 TX2 från Promise tech) från en gammal dator med Win98. Där funkar den utmärkt. I den nya datorn med XP så kommer disken upp i bootningen men sedan är den helt borta. jag hittar IDE kortet i enhetshanteraren men disken är borta. har provat att byta drivrutiner och att bygla om men det hjälper inte.
Vet inte hur jag har formaterat disken men jag har en likadan till seagate 120 GB som går utmärkt, sitter iofs på vanliga kabeln och inte på kontroller-kortet...
Hjälp?! Hela min MP3 samling är borta!
---------------------------------------------
MB: ASUS A7V8X-X
AMD Sempron 2600+
512 MB PC2700
ATI Radeon 9200 SE
120 GB Seagate Barracuda 7200.7 (*2)
January 7, 2005
OfflineHej!
det är två 120 GB Seagate Barracuda 7200.7 varav den ena på kortet den andra "som vanligt"
Båda är kopplade som master och satta längst ut på respektive kabel. Likaså byglade master. (har provat att bygla om disken på kortet men det gör ingen skilland)
Inga SP installerade än.
Disken finns inte mer än i uppstarten när datorn söker efter den och hittar den. Sedan är den puts väck. 🙁 har kollat i enhetshanteraren, sökt efter ny hårdvara, kollat disk manager etc.
March 10, 2003
OfflineLåter lite mysko. För win98 kör juh bara FAT32 så det skall XP klara läsa.
Antingen är disken paj eller så har partitionstabellen blivit skadad.
Kolla med något diagnostikverktyg (Finns på seagates hemsida). Om den testat okej där
så testa att köra GetDataBack och se om den hittar något.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 7, 2005
OfflineJanuary 9, 2005
OfflineGlöm inte att testa getdataback, du hittar det här
h**p://w*w.runtime.org/
(ladda ner rätt demo fat32 eller ntfs)
Demot klarar allt som betalversionen utan att spara filerna från den skadade disken till en annan. Men du ser iallafall om filerna finns där, tog ca 45 min (för min 160 gb).
Hoppas du får ordning på det hela !
1 Guest(s)

Log In