Hardware Interrupts|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hardware Interrupts
Joosha
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 15, 2005 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej.

Jag har nog två oberoende problem så jag beskriver båda.

Jag har under en tid haft problem med att datorn har jobbat segt nätet. Pingen till sidor utåt ser normal ut men jag ligger på ca 1-3% PL oberoende på vad jag har för program igång. Jag sitter bakom en router men har vid försök mot routern inte upptäckt detta problem. Har intstallerat om NIC, blåst datorn helt, provat med annan port på routern utan att det blir någon skillnad. Har provat från andra datorer i nätverket men får inte samma problem. Jag inser att det kan vara TP:n som inte är helt bra men det är ett mindre projekt att byta då den går genom golv och väggar. Jag ska prova att flytta datorn men om någon har någan annan idé som jag kan testa innan detta skulle jag vara tacksam.

Det andra problemet är att jag de senaste tre dagarna haft problem med processorn. Det ser bra ut ett tag men så fort jag börjar dra igång flera program eller bara gå runt på hårddiskarna så börjar den jobba för fullt och det går otroligt segt. Använder mig av Process Explorer som säger att det är Interrupts (Hardware Interrups) som ligger och tar mellan 50-90% av processorkraften. Ibland går det snabbt tillbaka till system idle men det händer även ofta att det ligger kvar och arbetar på Hardware Interrupts utan att jag kan göra något åt det. Det finns inga okända processer som ligger där och jag har även kontrollerat så det inte startas några okända program vid uppstart. Det var inte alltför länge sedan jag formatterade så det är ganska minimalt med program installerade för tillfället.

Jag trodde först att det kunde vara mitt nätagg som var klent (vilket det är) men jag har kopplat bort icke nödvändig maskinvara som om det inte har sackat ihop totalt så borde det inte vara det och det har ju iaf fungerat bra tidigare.
Datorn i sig är en Compaq Hem-PC så informationen om vad som finns i den är inte jättespecifik och jag har inte heller någon möjlighet att ta reda på hur varm processorn är genom BIOS.

Om det är någon som känner att de har några steg jag kan ta för att komma närmre en lösning så är jag tacksam.

Lakszen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1372
859194
March 15, 2005 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

2:a problemet.

prova att söka efter Trojaner/spywares/virus/poppups/ad-wares osv.

Här kan du scanna online:
http://housecall-beta.trendmic.....sp?id=scan

Joosha
Medlem
859197
March 15, 2005 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har sökt efter spyware och ad-wares. Har inget AV installerat än men det kan jag alltid göra även om jag mera tror på hårdvarufel.

Zelog
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 359
859231
March 15, 2005 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Hardware interupts tar 50% av cpu'n?
Det låter ju helskumt. In i BIOS och ta disable på alla integrerade grejer till att börja med, en Compaq..... gissar på att du har inbyggt ljud, inbyggt nätverk, osv osv. Ta bort alla dessa och se om det hjälper. Testa internet med ett annat Nätverkskort.

Joosha
Medlem
859392
March 15, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns integrerade komponenter men dessa används inte utan det är traditionella ljud-/grafik-/nätverkskort.

Ska prova det med ett annat NIC

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
860945
March 18, 2005 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Testa att sätt nic:et i en en annan sockel 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL