HDD-problem. Nåt vajsing med IDE-kontakerna|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HDD-problem. Nåt vajsing med IDE-kontakerna
oheimeryd
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 14, 2005 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

OK.

Har nu äntligen fått igång mitt shit.

Har dock ett störigt problem med mina hårddiskar.

Mitt system består av:

AMD A64 2800+
Abit KV8 Pro
512 Mb ram
GF 6800 LE

och sen de två störiga diskarna:
Systemdisk: Matrox 10 Gb (gammal som gatan, har suttit i en 8 år gammal Dell Dimension 450)
Andra disk: Western Digital 7 Gb (gammal xbox-disk)

Hur det sket sig.
När jag först satte ihop systemet ville jag ha en av mina två gamla xbox-diskar som systemdisk, då de är snabbare än Matrox-disken.
Efter att jag ställt upp allt på max i Halflife 2 (av alla saker) så hängde sig datorn och jag var tvungen att starta om. Efter det kunde jag inte ladda windows och datorn hängde sig vid boot-skärmen, med ett meddelande om att det inte gick att läsa från disken.

Jaha tänkte jag och slängde den disken åt helvete. Installerade om allt igen med Matrox-disken som systemdisk istället.

Det fungerar, men nu igen till problemet;

Om jag sätter diskarna som det står i manualen till Mobot, på samma IDE-kabel så slutar helt plötslit Matrox-disken (systemdisken) att existera.
Spelade ingen roll hur jag jumprade eller böt uttag på IDE-sladden.

Tillslut flyttade jag xbox-disken till samma kabel som cdromen sitter på. Då äntligen funkar det, men jag måste nollställa bios varje gång jag stängt av datorn för att det ska funka igen. Annars hittar den inte systemdisken. Dessutom envisas systemdisken med att var Slave, hur jag än jumprar.

Ska kankse tillägga att xbox-disken är betecknad som dynamisk disk i windows av nån anledning.

Oerhört tecksam för hjälp. då jag är lite trött på att cleara bios hela tiden, tills jag har råd med en större disk.

Golai
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 168
sp_UserOfflineSmall Offline
858721
March 14, 2005 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

oheimeryd wrote: Tillslut flyttade jag xbox-disken till samma kabel som cdromen sitter på.

Skaffa en ny IDE kabel för din disk och ha dem sparat istället både cd'n och disken som master men på egna IDE uttag.

Ehh 10gig disk? Är det inte dax för nånting större, tror du inte vi ska slå till på en 40gigare iaf 😉 så kanske du får in mer än 1spel åt gången i burken

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 29
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL