July 17, 2012
Har 2 problem och därmed två frågor:
Har lyckats få igång datorn med hjälp av kompisens moderkort. Under dagen har jag labbat fram och tillbaka mellan 2 olika PSU, ett nyköpt och det gamla. När jag testade det gamla var startade den upp utan problem och gick nästan ljudlöst. Sen bytte jag till det nya nätagget och efter ett tag så hör jag ett konstant jetljud i 35dB. Väldigt störande. För att bekräfta att det är PSUn som låter ville jag testa med det gamla igen.
Nu får jag inte i 12V atx kontakten. Har nu suttit i 3h och lyckas inte få i den. Nån som haft liknande problem, hur ska jag göra?
Har försökt ändra stiftens läge men lyckas ändå inte.
Sen undrar jag om jag kan härleda ljudet när jag har i det nya agget. Väldigt svårt att höra med örat. Kan jag stoppa fläktarna på nåt sätt med en skruvmejsel för att utesluta vad det kommer ifrån?
March 10, 2003
Coilwhine? Går fint att hålla fläkten en kort stund men en penna eller så. Använder gärna inte mejsel då dessa är strömförande och agg inte är direkt lämpliga att peta i under drift.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
July 17, 2012
yes har läst lite om coil whine, och de påstår att det ofta kommer från Grafikkortet, vilket jag oxo tyckte jag hörde. Men det är första gången jag hör det från det kortet, tillsammans med det nya agget. Det lät ju inget med det gamla agget. Kan spänningen från PSUn göra att det tjuter från GCt? 750W (nytt) kontra 400W.
Har även märkt att elen i lägenheten slås ut när jag kopplar in mitt nya nätagg. Funderar på om det bara händer när något är felkopplat i datorn.
March 10, 2003
Coilwhine kan komma från alla komponenter. Haft det från Grafikort, Moderkort och nätagg. Grafikkort har dock på senare tiden varit känsligare verkar det som. Kanske beror på hur de är konstruerade. Slår ditt agg ut proppar så är det nog kortslutning i agget.
Vet inte vad det nya agget är för något märke. Men finns aggregat idag som har kvalitetsproblem i vissa serier.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 5, 2003
Tydligen kan coilwhine komma från grafikkortet om man har ett dåligt nätagg som inte filtrerar strömmen ordentligt.
Om säkringen löser ut när du slår på agget så bör du inte använda det utan lämna tillbaka det omgående.
Har du försökt i 3timmar med att få i en kontakt på moderkortet så kanske du skulle kolla med en läkare om att flytta tummen bort från mitten av handen...
July 17, 2012
The Mutt;1282075 wrote: Tydligen kan coilwhine komma från grafikkortet om man har ett dåligt nätagg som inte filtrerar strömmen ordentligt.
Om säkringen löser ut när du slår på agget så bör du inte använda det utan lämna tillbaka det omgående.
Har du försökt i 3timmar med att få i en kontakt på moderkortet så kanske du skulle kolla med en läkare om att flytta tummen bort från mitten av handen...
hehe kan inte ge upp helt enkelt, blir galen då, och sen finns ingen logisk orsak till att det inte går i så...
Det jag har sett är att kabelhuset på en av 20pins ATX kontakten saknas. Har jämfört med samma kontakt på de andra nätaggen och så ska det inte vara. Fattar inte hur datorn kan starta upp och köra när en av kontakterna inte är ansluten, verkar knäppt. Vet inte om det här orsakar alla problem...
Ser nu att det är +5V som saknas..
March 10, 2003
Vad är det för delar du har och vad är det för nätagg? Kör du en ATX20 på ett ATX24 moderkort så är det inte konstigt att det strular. Sedan gällande kontakten som fattas så har jag haft så på äldre aggregat. Gissningsvis av äldre standarden precis runt 2.0-2.1.
July 17, 2012
Ctrl;1282096 wrote: Vad är det för delar du har och vad är det för nätagg? Kör du en ATX20 på ett ATX24 moderkort så är det inte konstigt att det strular. Sedan gällande kontakten som fattas så har jag haft så på äldre aggregat. Gissningsvis av äldre standarden precis runt 2.0-2.1.
Så nu så börjar det arta sig:
Åkte till polarn och vi satt i 1h med att fixa till stiften och kabeln. Hade böjt sig lite och kabelhusen var ojämna. Men nu funkar det.
Sen så kör jag nu med det gamla agget, men det är helt klart graffet som låter fruktansvärt. Vet inte varför den har börjat göra så och vad jag kan göra åt det? Fick tips om att göra en inställning i BIOS som kan hjälpa.
Vad beträffande nya agget så finns det bara ett fel som jag ser det, och det är att säkringarna går hela tiden när jag kopplar in det. Ska fråga vad de säger. Vågar inte köra på det då det kan skada andra delar.
Vad beträffande 5v kabeln så används den inte på alla nätagg så det verkar vara som det ska.
Jag har köpt ett Power&Cooling Silencer MkII 750W. Just nu kör jag på ett Nexus 400W, och det funkar ju bra, Windows 7 är igång.
July 17, 2012
The Mutt;1282107 wrote: Vad har du för moderkort osv?
Jag kör på följande:
Ska även inhandla en SSD 128GB som jag kommer köra som primär hdd;
Nexus 400W NX-4090
HIS Radeon HD 6950
Gigabyte P35C-DS3R
Seagate SATA2 hdd 320GB
Corsair 6GB DDR2
Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.4GHz
Märker även att Coil Whining har försvunnit när inte Windows ligger på disken. Jag kör just nu installation av Windows och den är helt tyst. Väldigt märkligt. Kanske har med Vista att göra då den ger en massa konstiga fel i datorn.
1 Guest(s)