December 13, 2005
Hejsan
Jag har uppgraderat en äldre dator och fått ett konstigt problem. När jag startar upp datorn så hittar BIOS/Moderkortet
hårddiskarna ibland och vid andra uppstarter så hittas dem ej. Jag fick installerat W7 64bit utan problem och när datorn
väl är igång så går den fint.
Jag har prövat med att byta ut SATA kablar mot nya, ändrat portar på moderkortet, ändrat strömadapters med mera. Inget
verkar ge något långlivat resultat och jag kan inte hitta någon gemensam faktor varför detta fel återuppstår. Båda hårddiskar
användes även i den "tidigare" datorn som jag uppgraderade utan några som helst problem. Konstigt nog så hittar BIOSet alltid
DVD-spelaren som är inkopplad på en av moderkortets SATA port?
Specs:
Moderkort: Asus B85M-E
CPU: Intel G3220 3Ghz Haswell
RAM: Corsair XMS3 2x4GB CL9 1333MHz
HDD (Boot): Corsair SDD 100GB
HDD2: Seagate Barracude 200GB IDE
DVD-RW: ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black
Nätagg: FSP 400w
Grafikkort: Intel HD Graphics inbyggt i moderkortet.
Jag har sökt runt lite grann på andra som har haft liknande problem men i deras fall har det varit att nätagget har varit för litet eller att hårddiskarna har varit dåliga. 400w bör väll ändå räcka för den här datorn? I och med att båda hårddiskarna fungerade felfritt i den föregående datorn så kan väll båda inte ha två kraschat på en och samma gång?
All hjälp & tips uppskattas
- Niklas
January 9, 2004
Hej.
Detta är ett fel som jag sett på en del äldre SSD och äldre bärbara datorer.
Är det fler hårddiskar eller bara en? Om du har flera, prova att Barabbas en av dem inkopplade. Det du säger tyder på (som du mycket riktigt misstänker) problem med nätaggregat eller moderkort.
Du kan också testa att göra en reset default i bios. Prova också att slå av alla strömsparfunktioner i bios. Fungerar inte det heller så kan du testa att stänga av exempelvis extra sata kontroller, raid chip, ljudkort , usb och liknande funktioner.
December 13, 2005
Felet gäller både Corsair SDD'n samt den vanliga 200GB IDE (m/ IDE till SATA converter) disken. Jag har provat att bara ha SDD'n inkopplad, fungerar något bättre men gör ingen större skillnad om man säger så. Jag kan alltid testa med ett större nätaggregat men jag skulle bli väldigt förvånad om det var det som var problemet. Det är ju ingen speldator precis utan bara det enklaste som går att få.
Tack för svaret dock, jag skall testa nätagget och slå av strömsparfunktioner.
December 13, 2005
Jag har precis testat med att byta till ett annat, större nätagg. Nätagget som jag kopplade in nu var ett OCZ 520w agg och tyvärr så blev det ingen som helst skillnad. Inga strömsparfunktioner eller liknande var aktiverade heller. Jag har även testat med att återställa BIOS & CMOS även det gjorde ingen skillnad.
December 13, 2005
Vad jag förstår så kunde jag inte sätta ACHI/IDE Individuellt utan jag fick ta ACHI eller IDE för alla enheter. Verkade dock inte göra någon skillnad.
Jag fick reklamerat moderkortet igår iallafall till ett motsvarande gigabyte, verkar fungera bättre nu. Det enda som är konstigt nu är att
w7 kraschar tidvis vid boot men verkar dock mycket stabilare/pålitligare.
1 Guest(s)