August 11, 2004
OfflineDet är så att mitt nätaggregat verkar ha blivit fukkat, så jag skulle vilja ha lite hjälp att laga det av en lite mer kunnig person inom detta område. Såhär ser det ut nu:
Moderkortet får ström, eftersom lampan på det lyser. När jag trycker på powerknappen eller kortsluter grön och svart så rör sig alla fläktar (inkl den i nätagget) lite snabbt sen slocknar allt igen. Har öppnad agget nu och satt tillbaka den lilla modd jag gjorde förut med et motstånd mellan fläkten och strömkällan i agget så att den skulle gå på 7v. Har dock kört med detta i ca ett halvår men det var ca en vecka sen som det slutade funka.
Så det verkar vara själva startprocessen som den har svårt med. Den slår till och sen skit snabbt av igen. Mina ledfans blir som en blixt på en kamera för att beskriva ungefär hur snabbt 🙂
All hjälp välkommnas, kan fixa en bild inuti agget omkring kl 22.
February 9, 2005
OfflineUtan att kunna speciellt mycket om nätagg så låter det som det är ett överströmsskydd internt i nätagget som gör att inte switchningen startar eller startar och snabbt slår av igen. Vad som är fel i agget lär vara ganska svårt att säga, troligen även om man börjar titta på kretskortet.
Sök efter visuella fel, brända komponenter, elektrolytkondensatorer som är bulliga i toppen eller läcker elektrolyt. Då du sänkt varvtalet på fläkten kan saker blivit överhettade i agget. Den enskilda komponent som brukar vara känsligast för värme är just lyt-kondingar. Ser några skumma ut så prova att byta dom till att börja med men risken är att något annat är trasigt oxo. Då nätagg är väldigt billiga skulle jag köpa ett nytt istället om jag vore du. Börjar du byta komponenter hit och dit är du väldigt snabbt uppe i samma summa som ett nytt kostar att köpa.
February 9, 2005
OfflineAtt jordfelsbrytaren alltid skulle lösa vid interna fel i nätaggregat är väl en sanning med modifikation? Om det interna felet ger upphov till en felaktig ström till skyddsjord löser ju brytaren självklart men jag vill påstå att många interna fel inte nödvändigtvis ger upphov till sådana jordströmmar... Eller är det alltid alltid samma komponent som går sönder på alla nätagg??
June 11, 2001
Offlineshaapa wrote: Att jordfelsbrytaren alltid skulle lösa vid interna fel i nätaggregat är väl en sanning med modifikation? Om det interna felet ger upphov till en felaktig ström till skyddsjord löser ju brytaren självklart men jag vill påstå att många interna fel inte nödvändigtvis ger upphov till sådana jordströmmar... Eller är det alltid alltid samma komponent som går sönder på alla nätagg??
Nej, hade det varit så enkelt hade det inte funnits fel och problem över huvud taget.
Däremot är det alltid bäst att börja i den lättaste änden, inan man provar alla krångliga saker.
Skulle en glödlampa sluta fungera i taket så provar jag förstås men en ny lampa innan jag kommer på idén att byta ut kabeln.
På samma sätt kan jordfelsbrytaren avslöja om det finns fel. Om den bryter så är felet troligen det att nätaggregatet tar för mycket ström eller skickar strömmen på fel sätt eller att vägguttaget har ett motstvarande fel.
1 Guest(s)

Log In