HP NC6400 CPU/Mainboard Multiplier Problem! Konstigaste dator problem|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HP NC6400 CPU/Mainboard Multiplier Problem! Konstigaste dator problem
Amir_2
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 29, 2011 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Det kan börja så här ; Jag svär på heder och samvete, att Jag har läst och sökt på sidor så som Nordichardware och många andra sidor som resultat av timmars av Googling innan Jag bestämde mig för att skapa ny tråd och be om er hjälp!

Först kommer Jag berätta hur det gick till med att hamna i det situtationen, och sedan kommer jag beskriva Problemet , Ni som inte har tid eller intresse av att veta hur situationen uppkomm vill jag att läsa från Punkt 2 och Ni andra som brukar ställa frågor och analysera situationen kring Problemet kommer jag beskriva det i Punkt 1.

Då kör vi igång!

# Punkt 1 #

Jag har haft min HP NC6400 (Nummer 1) i 3-4 År nu och har alltid varit nöjd och "stolt" över den Compaq Business Notebook.

För ett bra tag sen så surfade Jag runt och sökte om artiklar angående NC6400 och då såg Jag rätt många som hade haft problem med en halv trasig eller bättre sagt svag Nätadaptern vilket levererade mindre Volt/Ampere och Datorn hade då blivit Oerhört seg och att CPU skulle överbelstas till 99% och att den skulle köra på mycket lägre frekvens än det som den var tillverkat för.

När jag köpte min NC6400 (Nummer 1) så kom den med Orginal Nätadaptern 65W 18,5V och Batteri 6Cell 55W som räckte till cirka 2-3 timmar. Med tiden så visade det sig att batteriet blir svagare men det var inget som Jag brydde mig om då Jaganvände datorn stationärt kan man säga! För cirka 1 år sen så slutade batteriet laddas eller så trodde Jag iallafall. Och efter ett tag fick jag problem med Nätadapterns Kontakt som gjorde att så fort man rörde sladden eller försökte flytta datorn så stängdes datorn av alltså någonting i kontakten var glapp men det var från Nätadapterns sida och inte Datorn.

Jag köpte ett nytt från 24.se för 300kr , hade inte råd med en Orginal som kostade 800kr !!!!! och vågade inte köpa en begagnad hellre...
Datorn funkade fint med den nya fake Adaptern och batteriet var fortfarande död!

Jag måste lägga till att jag Hade själv bytt CPU o HDD o Ram minne som tidigare var 1.6Ghz Dual / 80GB 5400Rpm/ 2Gb HP Nanya Technoligy och hade även lite extra reserv delar från min gamla NC6000 och lite mer Dator kunskaper än vanliga användare och stort intresse för bärbara datorns reparation mm!

För någon månad sen så såg Jag en annons på en NC6400 (Nummer 2) från en privat person som påstod att Datorn startas och WinXP kommer upp efter cirka 4-5 minuter men den är Oerhört seg och att han inte kunde åtgärda felet!

Jag köpte datorn för ett ganska högt pris då den var "Defekt" !
Samtidigt passade Jag på att köpa ett Orginal Batteri 55W för att kunna använda den ena eller andra datorn utomhus också!

# Punkt 2 #

Manufacturer Hewlett-Packard
Family 103C_5336AN
Product Name HP Compaq nc6400 (RH484EA#ABD)
Version F.0B
Serial Number CND80129L0
SKU Number RH484EA#ABD

Mainboard
Manufacturer Hewlett-Packard
Model 30AC
Version KBC Version 56.36
North Bridge Intel i945PM Revision 03
South Bridge Intel 82801GHM (ICH7-M/U) Revision A1

CPU
CPU Name Intel(R) Core(TM)2 CPU T7200 @ 2.00GHz
CPU Code Name Merom
Vendor GenuineIntel
Number of Bits 64
Instruction Set MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, ET64, VMX, EST
Platform Name Socket 479 mPGA
Revision B2
Technology 65 nm
Original Clock 2000 MHz
Original System Clock 166 MHz
Original Multiplier 12.1
CPU Clock 2000 MHz
System Clock 165.9 MHz
FSB 663.4 MHz
Number of Cores 2
Core #1
Speed 995.1 MHz
Multiplier 6.0
Core #2
Speed 1990.3 MHz
Multiplier 12.0
Turbo Boost Not Supported
Virtual Technology Disabled
Hyper Threading Not Supported
Cache
L1 Data Cache 2 x 32 KBytes
L1 Instructions Cache 2 x 32 KBytes
L2 Cache 4096 KBytes

Memory
Memory Manufacturer HP - Nanya Technologii
Memory Capacity 2048 MBytes
Memory Slots 2
Memory Type DDR2 PC5200

Bios
BIOS Vendor Hewlett-Packard
Serial Number CND80129L0
BIOS Version 68YCD Ver. F.0B
Firmware Version 86.54
BIOS Date 09/05/2007
BIOS Size 1024 KB
BIOS Starting Segment E000h
DMI Version 2.4

Graphic Card
Name ATI Technologies Inc Mobility Radeon X1300 [Hewlett-Packard Company]

HP NC6400 (Nummer 2) startar men är mycket långsam och så mycket som Jag har förstått så är det något fel på Multiplier då den har låst sig på 6X vid start men kan tvingas till 10 o 12 X med program så som RMClock men tänk på att installera Win7 Starter eller XP Professinal tar 3 timmar cirka då RMclock körs i Windows och inte när man installerar eller försöker starta OS !

Jag kollar CPUn med CPUZ / SIW / Everest Temp Multiplier Throttle Frekvens och Voltage , Det ser ut att Datorn startar med 6X Multiplier 997Mhz och är belastat med 99% och undervoltat till 0.95V i Windows eller innan starten, men Med hjälp av RMClock har Jag kunnat tvinga datorn att köra i Performance Läge och då bestämde Jag i "Performance Läge" in i RMClock Programmet för "Maximum Of ALL CPU Load" "P State 6 , 12X 1,175V" Och Trottle lika mycket som CPU Frekvensen !

Har försökt med många Överclock program att Överclocka till 10 eller 12 X för att slippa köra RMClock men Kan inte komma åt PLL !

Saker som Jag har testat eller gjort på datorn för att försöka fixa eller hitta felet på den datorn.

1. Har provat med annan HDD / Minnen / CPU (1.6Ghz T5500 och 2.0Ghz T7200 Liknande) och även Annan Heatsink och Fan från min andra NC6400(Nummer1).

2. Den datorn har en Nätadaptern på 18.5V 95W 4.7Ampere som startar datorn men är mycket långsam, Har försökt med min andra Nätadaptern på 18.5 65W 3.5Ampere och datorn startar blir kanske 5-10% snabbare men fortfarande oanvändbar , även RMClock inte kan hjälpa i det läget!
Den 95W Nätadaptern kan inte starta min Nc6400(Nummer1) även om den drar mindre ström 65W istället än 95W !!! Konstigt vad??

Jag hade tänkt mig att skaffa en Nätadaptern 19 95W från 24.se vilket kostar 400Kr men sen så såg Jag att Jag har även en Nätadaptern som tillhörde en Asus G91 gaming dator som min kompis hade och han fick problem med kontakt/sladden i den och fick ett nytt från Asus då det fanns garanti kvar, och av en slump så hamnade hans gamla Nätadaptern hos mig.

På Asus Nätadaptern står 19,5V 7.7Ampere 150W... Jag tyckte att det är inte hela världen med 0,5Volt för datorn, på undersidan av NC6400 står det 18,5-19 Volt 3,5-4,7 Ampere.
Och angående högre Ampere och därmed högre Watt så tolkade Jag så här att eftersom det är DC vi talar om så kan man tänka på en personbil som har ett bilbatteri på 12 Volt och 64Ampere, Har man ljudanläggning och många extra utrustning eller om man bara vill, så kan man stoppa i en 12Volt 100 eller 120 Ampere batteri , det gör inget! Det enda som är skillnaden är att man kanske kommer kunna lyssna eller ha radio/cdspelaren på i dubbelt så lång tid innan batteriet dör i jämför med 64Ampere batteriet!

Jag tog fram 95W Nätadaptern och klippte sladden och såg att det fanns 3tråd i den provade med Voltmätaren och såg att det är bara Svart och Röd som används där Svart är - och Röd + , Blåa hade ingen funktion tror Jag!

Sladden till Asus Nätadaptern var redan klippt där fanns det bara två tråd + och minus. Jag kopplade min 95W sladd(Röd o Svart) till Asus Nätadaptern och startade datorn den var kanske 5-10 % bättre än den gamla 95W Adaptern!

Jag provade met att koppla den till min NC6400(Nummer1) och den startade inte ! Ser ut som att den inte vill ha mer än 65W eller har överspännings skydd på något sätt!

3. Angående datorns Batteri så har jag köpt en 55W 6Cell Orginal , och det hade den lite laddning från början jag provade i båda datorer som Jag har och upplevt någonting mycket Konstigt att även min Gamla NC6400(Nummer1) Blir lika långsam med Batteriet inkopplad och samma med den andra !
Försökte ladda batteriet , men det går inte Båda datorer visar att Batteriet laddas men den bara sjunker , Jag googlade mycket om det och såg att det är ett fel på Mainbord ;et på vissa NC6400 som uppkommer senare att de inte längre kan ladda batteriet men ingenting om att även en fungerande dator ska bli Långsam att köra på ett nytt batteri!!

Men glöm batteriet , det är ingenting som Jag bryr mig om ,Bara nämde det för att säga att Jag har provat det också!

Jag tror INTE att en ny Nätadaptern skulle lösa problemet, Jag måste säga att den inte ens drar 100W för att ASUS Nätadaptern som är 150W blir lite Värm !
Har du en bra förklaring till att varför just Nätadaptern skulle vara problemet blir Jag tacksam om du skriver här eller till mig.

4.Jag flashade Bios ;et igen till samma/sista version med bootable CD och det är ingenting. Jag gick in i Bios sidan och provade allt som Jag hade läst på nätet att Aktivera eller Avaktivera SATA Native Mode och ... Till slut så satte Jag inställningarna exakt som min Gamla NC6400 som funkar fint, men det hjälpte inte.

5.Jag tog UT HDD och DVD-ROM och av aktiverade Infrared och Wireless och Cardreader och andra fuktioner som inte var nödvändiga och försökte med att starta datorn med Live Linux varianter som Linspire och ERD och andra program men det hjälpte inte även i de OS som tar lång tid att starta är datorn Lika långsam som WIN XP och WIN7 Starter...

Men däremot när Jag kör med RMClock i WIN XP eller WIN7 Starter så är datorn felfritt så länge Windows är igång CPU Z visar att Multiplier växlar mellan 6x och 12x med 2.0Ghz CPU och med 1.6Ghz CPU mellan 6x och 10x och CPU Voltage är mellan 1.075 och 1.3 V det ör olika vid varje omstart, Ibland kan man välja i RMClock då har jag föröskt att välja lägsta/högsta någt där i mellan men datorn är lika snabbt som min Gamla NC6400(Nummer1) med RMClock igång !

Finns det några som har haft liknande problem eller någon som har något förslag?

Tack på förhand för era svar!

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1267638
August 1, 2011 - 6:39 am
sp_Permalink sp_Print

Att CPUn endast står på en multiplier på 6 brukar vara Intel EIST (speedstep) som gör. Dvs CPUn klockar ner sig för att spara batteri när prestandan inte behövs. Detta brukar gå att stänga av i BIOS. Jag tror inte att det är det som är ditt problem. Hur är det med HDDn? Tuggar den mycket disk?

Amir_2
Medlem
1267689
August 3, 2011 - 1:19 am
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1267751 wrote: Att CPUn endast står på en multiplier på 6 brukar vara Intel EIST (speedstep) som gör. Dvs CPUn klockar ner sig för att spara batteri när prestandan inte behövs. Detta brukar gå att stänga av i BIOS. Jag tror inte att det är det som är ditt problem. Hur är det med HDDn? Tuggar den mycket disk?

Tack för ditt svar

Har provat med en Intel t5500 också i den datorn och det är låst på 6x där också.
HP har inte speedstep funktionen i sin BIOS, man kan inte stänga av eller ställa multiplier manuel!
Ingen som har hackat NC6400 BIOS än, har sökt på google rätt mycket.
Har provat med andra HDD också ingen skillnad, HDD är helt ok , lugn och ligger på 35C grader bara.
Har kört Linux live varianter med usb boot då Jag hade kopplad ut HDD,DVD,Batteri,WLAN,Bluetooth för och se om det är ngn sorts konflikt med andra hårdvaror men det hjälpte inte.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
1267701
August 3, 2011 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror inte det är CPUn som är problemet. Om du belastar den med superpi eller nått så ska du se att den hoppar upp till rätt klockfrekvens. Kan vara så att HP inte tillåter dig att slå av speedstep.
Prova kör nån benchmark också föär att se om du får den prestanda som du "borde" då. Det finns säkert nån annan som kört pcmark med en nc6400 🙂

Amir_2
Medlem
1267716
August 3, 2011 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har kört PC performance test 7.0 i min andra dator och även i samma data med RM Clock igång som tvingar att CPU ska köra upp till 12x (2.0 Ghz). Med RM Clock i gång så får mina båda Nc6400 560 - 590 Poäng, Det visar sig att alla delar i datorn funkar som de ska.

Men UTAN RmClock så är datorn nästan död, det tar mer än 3 minuter att starta (Win7 starter / Xp Professional) , Program som Performance Test (Benchmark) öppnas inte, då Processorn är 95-99% upptagen medan den är undervoltad till 0.95V bara!
Helt enkelt CPU får inte tillräckligt V för att kunna höj sitt Multiplier, När Jag tvingar den med RmClock så höjer Jag CPU till 1.175 - 1.3 V för bästa prestanda, men som tidigare sagt det funkar bra så länge programmet är igång.

Har provat med stress program för CPU , kommer inte ihåg namnet, men sådan program som stressar CPU för att se stabilitet men utan RmClock(undervoltad) så kraschar datorn eller den inte kan slutföra testet och då är Processorn på 0.95V 996Mhz och 6x Multiplier och 100% upptagen! Men med RmClock så slutar testet fint, och core temperaturen överstiger INTE 60C grader vilket är bra.

Är det någon som vet vilken del på mobo fixar till med Voltage till CPU om det är bios/northbridge/southbridge ?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
1267727
August 4, 2011 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

jag tror inte du ska hänga upp dig för mycket på rmclock och vad den gör. Du borde knappast ha felaktigt moderkort/cpu på två olika maskiner. Uppdatera till senaste BIOS och instalera sedan OS från scratch på en HDD som du vet fungerar bra i en annan maskin.

Amir_2
Medlem
1267805
August 6, 2011 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har Jag beställt mainbord från ebay och väntar på att den ska komma, så ska Jag se om bytte av mainboard kan hjälpa till!

Som Jag skrev tidigare har Jag provat med att köra linux live varianter från USB minne när HDD,DVD var urplockad från datorn! Då kan knappast HDD påverka CPU , om nu den inte har någonslags trådlös förbindelse som Jag inte känner till!
Biosen var uppdaterad till alla 3 versioner som finns för den datorn och ingen av de kunde lösa problemet.

Pratade med en kille som jobbade i HP och då sa han att många NC6400 få såna konstiga problem och att de bara bytte mainboard i service och inte gick in längre för att felsöka det!

Jag kommer skriva senare när Jag har bytt mainboard.

Tack till Tjalve som har skrivit några inlägg och alla andra som har läst tråden hittils.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
1267854
August 8, 2011 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Alright. Vi väntar med spänning på uppdatering för att e hur det slutar.
Där jag jobbade innan (3 år sedan) hade vi en del nc6400 och det var inga problem med dem då. Nu var det ju ett tag sedan förvisso.

Amir_2
Medlem
1267872
August 8, 2011 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Ju Idag fick Jag hem mainboard som Jag köpte på Ebay, ska bara lägga till att min dator hade en
"430495-001 nc6400 intel945PM/ATI X1300 64mb(Diskret)+share 256total" och Jag köpte en "418904-001 nc6400 intel945PM/ATI X1300 128mb(Diskret)+share 512total" istället och det tog mig några timmar och byta det, men till slut så gick det fint och datorn startade! Allt funkar perfekt, det var första gången som Jag bytte mainboard på en notebook, och det gick bra men Jag saknar ett par skruvar nu!
Jag undrar alltid hur folk som jobbar med att reparera grejer så som datorer och andra med många skruvar gör för att komma ihåg var man skulle skruva tillbaka de skruv som man har efter ett par timmar :d !

Om ni läste min första inlägg så hade Jag skrivit att Jag fick använda mig av en 150W Asus nätadaptern som var cirka 1volt högre och lite mer ampere också för att få igång den gamla mainboard och får den att funka med RmClock! Men nu med den nya mainboard så passar min gamla 65W nätadaptern perfekt och den känner inte alls/blockerar 150W adaptern när man försöker starta med!

Så Nu har Jag en mainboard med mer grafik som ska enligt HP köras med 95W adaptern men den föredrar 65W!
Jag kommer aldrig förstå mig på de här NC datorerna, Hade en NC6000 tidigare och där fanns det också en hel del konstigheter :d!

Det enda anledningen till att Jag håller mig till NC6400 är att de är mycker snabba självklart när de funkar inte med trasig mainboard! Min andra NC6400 har nu T7200 2.0GHz Dual + 4GB Kingston HyperX minne och den startar nästan lika snabbt som om den hade ssd hdd på sig! fast den har bara en gammal 5400rpm hdd!
Vissa säger att det pga att de Processorer T7200 ,T7400, T7600 har hela 4MB cache L2 vilket gör de snabba!

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
1268102
August 15, 2011 - 7:29 am
sp_Permalink sp_Print

Härligt att du äntligen fick igång din maskin efter allt strul 😉

Själv tänker jag bygga ihop en gammal Lenovo T61 och sätta en SSD i den och ha som skrivdator 🙂

Amir_2
Medlem
1268177
August 17, 2011 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

Det e toppen med o ha ssd men svindyr är den !

Nu har Jag även bytt mobo på min andra nc6400 som hade blivit stationär då den inte kunde ladda batteri längre och med ny mobo funkar den fint.

Nu har Jag en extra mobo som funkar men bara med nätadaptern och en som kör endast med rm-clock !

Jag kanske kommer kunna få ut en helt fungerande om Jag kunde slå ihop de och flytta på några delar på de så som bios mm !

Vet någon eventuellt vilken del i en mobo kretskort som sköter Speedstep och Volt regleringen till cpu ?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL