December 27, 2002
OfflineBytte precis ut min processorfläkt till en tystare, nu protesterar datorn när jag startar den och säger att ingen fläkt finns.
Trycker jag F1 så går det att boota ändå och fläkten funkar ju verkar det som. ( En Arctic Cooling Super Silent 4 Pro TC )
Vad jag läst mig till kan det bero på att BIOS känner av varvtalet (rpm) och min nya fläkt är ju temperaturstyrd och snurrar således efter behov.
Jag kan inte hitta nått i BIOS för att avaktivera kontrollen av CPU-fläkt, skall jag behöva leva med den skiten !?
Någon som haft samma problem och löst det ?
I och för sig ett litet problem, men irriterande ändå...
December 27, 2002
OfflineBloodMan wrote: vad har du för moderkort ?
Eftersom det är en märkesdator (Compaq EVO D310 Microtower) misstänker jag att det Compaqs egna ? Det är i alla fall med Intel Chipset 854G har jag för mig.
Kan inte köra SiSoftSandra längre det bara låser hela datorn sedan jag la på SP2 för XP.
Finns det några andra bra program som ge detaljerad info om innehållet i datorn ?
December 27, 2002
OfflineDiDi wrote: Var får du ström till fläkten ifrån, vad jag vet så avger AC fläktar rpm-signal.
Sedan kan du testa CPU-Z för att få reda på grejor om datorn.
Tack ! det var ett sånt program jag letade efter.
Ström till fläkten ? Vet inte riktigt vad du menar, genom samma kontakt som originalfläkten tar den väl ström...
Modetkortet är Compaq 0804 h, Chipset i845G
1 Guest(s)

Log In