ingen nätverksförbindelse (trasigt inbygt nätverkskort?)|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ingen nätverksförbindelse (trasigt inbygt nätverkskort?)
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 26, 2011 - 12:59 am
sp_Permalink sp_Print

min dator frös (tyvärr inte ovanligt :S )
efter omstart så fungerade inte internet/nätverksanslugningen som den skulle, jag testade först:
-reparera anslutningen (Windows 7 sak)
-starta om modem
-starta om router
detta hjälpte dock inte och jag upptäckte snabbt att alla andra datorer i nätverket hade fungerande internet/nätverk
min ip börjar på 169. och vid klockan står det ett gult utropstecken där det står ingen internetförbindelse
vidare så har jag testat:

-starta om datorn
-systemåterställning till tidigare punkt när det fungerade
-ny nätverkskabel
-annan port i switch
-koppla direkt från router
-LAN port 2 från moderkortet
-ta bort nätverkskortet i enhetshanteraren och installera om
-installera nya chipset drivrutiner med senaste nätverksdriversarna ("nVidia LAN")
-inaktivera i bios, starta om aktivera på nytt

inget verkar fungera, någon som har något förslag? är nätverkskortet trasigt? jag får inga felmeddelanden eller annat som tyder på att det är paj, inte på samma sätt som när jag klockade sönder nätverkskortet på ett ASRock moderkort i alla fall.
kör på trådlöst nu och den anslutnignen vill hoppa ur ibland :S (100% signalstyrka)

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1265712
May 27, 2011 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm. hade du strul med båda nätverkskorten på maskinen? Känns ju osanorligt att båda skulle gå sönder. Känns snarare som nått windows fel.
Om du slår på PXE boot, kan du få IP då?
Alt boota med en live skiva och se om det fungerar då.

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
1266544
June 19, 2011 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Du får ip som börjar på 169 på ditt kablade nätverkskort. Det vill säga något är galet här. Om ditt trådlösa kort fungerar så har du iallafall tcp/ip och du skulle inte behöva installera om windows. Jag antar att om du pingar localhost får du ett fel här. En sak du inte skriver är om det är en laptop eller stationär dator du har problem med. Om det är en laptop kan det helt enkelt betyda att du måsta stänga av det trådlösa kortet för att få ip till det fasta eller kablade. Om det är en stationär dator skulle du prova med ett annat kablat nätverkskort. Dessa kan du handla för en hundring (typ realtek) på Clas Ohlsson, SIBA, elgiganten eller liknande.
Glad midsommar!!!

Poontus
Member
Medlem
1266559
June 19, 2011 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

bredbandsbloggen.se;1266656 wrote: Du får ip som börjar på 169 på ditt kablade nätverkskort. Det vill säga något är galet här. Om ditt trådlösa kort fungerar så har du iallafall tcp/ip och du skulle inte behöva installera om windows. Jag antar att om du pingar localhost får du ett fel här. En sak du inte skriver är om det är en laptop eller stationär dator du har problem med. Om det är en laptop kan det helt enkelt betyda att du måsta stänga av det trådlösa kortet för att få ip till det fasta eller kablade. Om det är en stationär dator skulle du prova med ett annat kablat nätverkskort. Dessa kan du handla för en hundring (typ realtek) på Clas Ohlsson, SIBA, elgiganten eller liknande.
Glad midsommar!!!

det är min stationära dator i sign.
det trådlösa kopplade jag in först efter en massa felsökning för att slippa vara helt isolerad.
och nätverkskortet i fråga som jag har problem med är inbygd.

det blir nog till att köpa ett nytt nätverkskort senare, dock så har det trådlösa fungerat mycket stabilt efter senaste uppdateringen av drivrutinerna som kom för bara några veckor sedan, innan dess så gick anslutningen ner lite nu och då :S

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
Poontus
Member
Medlem
1266568
June 19, 2011 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe;1266679 wrote: https://www.nordichardware.se/.....t-nätverk

Sebbe;1266479 wrote: I ett kommandofönster skriv

ipconfig /release

ipconfig /renew

sedan hårdåterställer du routern efter detta, oftast med ett gem, avbruten tandpetare (spetsen kan ramla in) eller liknande. Om inte det fungerar prövar du att återställa routern mellan kommandorna.

jag har testat det där tidigare, och det känns konstigt om det skulle behöva göras på båda nätverkskorten då bara det ena användes tidigare.

det känns som att jag har tre alternativ nu
1. köra vidare på WLAN
2. köpa nytt nätverkskort
3. använda detta som motivering till att köpa en helt ny dator 😛

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1266569
June 19, 2011 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova nedanstående i kommandotolken följt av en reboot.

netsh int ip reset resetlog.txt

//Jimmy

Poontus
Member
Medlem
1266571
June 19, 2011 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Imlal;1266681 wrote: Prova nedanstående i kommandotolken följt av en reboot.

netsh int ip reset resetlog.txt

//Jimmy

tack, jag önskar nästan att det fortfarande vore fel så att jag kunde se om det fungerade, men jag upptäckte nu att båda nätverkskorten fungerade som vanligt igen, så nu har jag tre samtidiga nätverksförbindelser med "internet access" kanske därför som det "trådlösa" har fungerat så bra för att den gick över till tråd helt plötsligt :S

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 26
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL