August 16, 2003
Offlinemin dator frös (tyvärr inte ovanligt :S )
efter omstart så fungerade inte internet/nätverksanslugningen som den skulle, jag testade först:
-reparera anslutningen (Windows 7 sak)
-starta om modem
-starta om router
detta hjälpte dock inte och jag upptäckte snabbt att alla andra datorer i nätverket hade fungerande internet/nätverk
min ip börjar på 169. och vid klockan står det ett gult utropstecken där det står ingen internetförbindelse
vidare så har jag testat:
-starta om datorn
-systemåterställning till tidigare punkt när det fungerade
-ny nätverkskabel
-annan port i switch
-koppla direkt från router
-LAN port 2 från moderkortet
-ta bort nätverkskortet i enhetshanteraren och installera om
-installera nya chipset drivrutiner med senaste nätverksdriversarna ("nVidia LAN")
-inaktivera i bios, starta om aktivera på nytt
inget verkar fungera, någon som har något förslag? är nätverkskortet trasigt? jag får inga felmeddelanden eller annat som tyder på att det är paj, inte på samma sätt som när jag klockade sönder nätverkskortet på ett ASRock moderkort i alla fall.
kör på trådlöst nu och den anslutnignen vill hoppa ur ibland :S (100% signalstyrka)
March 13, 2011
OfflineDu får ip som börjar på 169 på ditt kablade nätverkskort. Det vill säga något är galet här. Om ditt trådlösa kort fungerar så har du iallafall tcp/ip och du skulle inte behöva installera om windows. Jag antar att om du pingar localhost får du ett fel här. En sak du inte skriver är om det är en laptop eller stationär dator du har problem med. Om det är en laptop kan det helt enkelt betyda att du måsta stänga av det trådlösa kortet för att få ip till det fasta eller kablade. Om det är en stationär dator skulle du prova med ett annat kablat nätverkskort. Dessa kan du handla för en hundring (typ realtek) på Clas Ohlsson, SIBA, elgiganten eller liknande.
Glad midsommar!!!
August 16, 2003
Offlinebredbandsbloggen.se;1266656 wrote: Du får ip som börjar på 169 på ditt kablade nätverkskort. Det vill säga något är galet här. Om ditt trådlösa kort fungerar så har du iallafall tcp/ip och du skulle inte behöva installera om windows. Jag antar att om du pingar localhost får du ett fel här. En sak du inte skriver är om det är en laptop eller stationär dator du har problem med. Om det är en laptop kan det helt enkelt betyda att du måsta stänga av det trådlösa kortet för att få ip till det fasta eller kablade. Om det är en stationär dator skulle du prova med ett annat kablat nätverkskort. Dessa kan du handla för en hundring (typ realtek) på Clas Ohlsson, SIBA, elgiganten eller liknande.
Glad midsommar!!!
det är min stationära dator i sign.
det trådlösa kopplade jag in först efter en massa felsökning för att slippa vara helt isolerad.
och nätverkskortet i fråga som jag har problem med är inbygd.
det blir nog till att köpa ett nytt nätverkskort senare, dock så har det trådlösa fungerat mycket stabilt efter senaste uppdateringen av drivrutinerna som kom för bara några veckor sedan, innan dess så gick anslutningen ner lite nu och då :S
August 16, 2003
OfflineSebbe;1266679 wrote: https://www.nordichardware.se/.....t-nätverk
Sebbe;1266479 wrote: I ett kommandofönster skriv
ipconfig /release
ipconfig /renew
sedan hårdåterställer du routern efter detta, oftast med ett gem, avbruten tandpetare (spetsen kan ramla in) eller liknande. Om inte det fungerar prövar du att återställa routern mellan kommandorna.
jag har testat det där tidigare, och det känns konstigt om det skulle behöva göras på båda nätverkskorten då bara det ena användes tidigare.
det känns som att jag har tre alternativ nu
1. köra vidare på WLAN
2. köpa nytt nätverkskort
3. använda detta som motivering till att köpa en helt ny dator 😛
August 16, 2003
OfflineImlal;1266681 wrote: Prova nedanstående i kommandotolken följt av en reboot.
netsh int ip reset resetlog.txt//Jimmy
tack, jag önskar nästan att det fortfarande vore fel så att jag kunde se om det fungerade, men jag upptäckte nu att båda nätverkskorten fungerade som vanligt igen, så nu har jag tre samtidiga nätverksförbindelser med "internet access" kanske därför som det "trådlösa" har fungerat så bra för att den gick över till tråd helt plötsligt :S
1 Guest(s)

Log In