May 22, 2014
Moderkort=GA-MA790XT-UD4P
Mitt "nya" grafikkort=Geforce GTX 260
Operativsystem=Windows 8.1
Det var dags att byta grafikkort på min andra dator så jag tog ett gammalt GTX 260 och satte in det. Jag hade dessförinnan avinstallerat tillhörande drivrutiner för GS7900. Grafikkorts installationen gick bra så till vida att ljudet inte längre fungerade. Windows kändes inte längre vid att mina högtalare var inkopplade, endast "Realtek Digital Output" fanns som alternativ. För att försöka lösa detta installerade jag Realteks ljuddrivrutiner från moderkortets hemsida. Nu dök även högtalarna upp som en uppspelningsenhet dock fortfarande inget ljud från dem. Jag gick även in bios och kontrollerade att moderkortets ljudkort var var aktiverat. Nu är jag helt aningslös hur man skall få tillbaka ljudet.
Tacksam för svar
June 11, 2009
Vilt gissat då jag inte vet vad du har för skärm eller kabel mellan dator och skärm, men det kan vara så att din dator tror att allt ljud ska skickas via HDMI kabeln. Förutsatt att du har Windows 7/8 så kan du testa att gå in på Kontrollpanelen-> Maskinvara och ljud-> Ljud -> Leta upp ditt ljudkort och kolla så att den har en grön rund ring till vänster, och inte så markera ljudkortet och klicka sedan Standard. Starta om datorn.
Funkar inte det så rekommenderar jag en "ren" ominstallation av ljudkorts drivrutinerna med hjälp av Driver Sweeper eller liknande.
1 Guest(s)