March 17, 2002
Hej!
Drar det någorlunda kort och försöker endast få med det väsentliga.
Moderkort: Asus P8Z68 Deluxe Gen 3
Ram: Corsair 16GB 1600mhz
CPU: Intel i7 2600k @5GHz
GFX: MSI GTX 680 Lightning
Problemet:
Om jag har GFXet i PCI-E 3.0 x16 porten så får jag aldrig en GPU-load över 20%, vilket resulterar i att de flesta spelen renderas i dryga 30fps.
Systemet känner av att den sitter i 3.0 porten och sätter bandbredden på x16.
Inga andra fel föreligger mer än att man tappar enormt med prestanda.
Kör jag med PCI-E 2.0 x8 sloten fungerar det bra och grafikkortet jobbar på som det skall.
Nu är det inte hela världen prestandamässigt att använda sig av den söligare porten, men av utrymmesskäl skulle jag vilja kunna flytta ner kortet till 3.0 sloten.
Jag har prövat allt jag kan komma på utan att få bukt med problemet.
Både moderkort och gfx har senaste bios och drivrutiner, ingen skillnad vart det.
Finns det någon vänlig själ som har tips på vart man ska fortsätta felsöka?
MVH,
Oldschool member since 2002.
March 10, 2003
Du har inte testat utan överklockningen? Kan vara något med den som stör ut hastigheten. Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med flytta ner till 3.0 porten. Kollade manualen och bara den x16 slotten närmast CPU är fullhastighets. Nästa är x8 och den längst ner är x4 i hastighet. Iaf enligt kapitel 2.2.4 i manualen.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 17, 2002
Ctrl;1291033 wrote: Du har inte testat utan överklockningen? Kan vara något med den som stör ut hastigheten. Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med flytta ner till 3.0 porten. Kollade manualen och bara den x16 slotten närmast CPU är fullhastighets. Nästa är x8 och den längst ner är x4 i hastighet. Iaf enligt kapitel 2.2.4 i manualen.
Rättelse i det jag skrev tidigare.
Kortet sitter i x8 slotten just nu. Då identifieras den som PCIE 2.0 och fungerar bra.
I översta slotten närmast CPU identifieras den som 3.0 X16 men boggar ner GPUn totalt.
Hade gärna kört vidare på den mellersta sloten men behöver utrymmet för att få plats med nätagg som skall sitta bottenmonterat.
Prestandamässigt har jag svårt att tro det gör någon direkt skillnad.
March 17, 2002
Och för att spamma lite mer...
Ingen mer än jag som reagerar på hur dum jag är nu i efterhand?
P8Z68 har inte helt native stöd för PCI-E 3.0 naturligtvis, då det är Sandy Bridge baserat.
Nvidia i sin tur har inte fått bukt med att pusha den till 3.0, och det fungerar således inte ens med att köra deras force-gen3 patch.
Hursomhaver, tidigare problem har förmodligen haft att göra med någon knasig drivrutin.
Nu fungerar kortet som det skall i den övre sloten (med undantag för att Saints Row just crashade men det kan ju vara något annat).
1 Guest(s)