November 19, 2003
OfflineIdag verkar det ett corsair flash voyager usbminne krashat för mig. Använde det på förmiddagen men nu på eftermiddagen så visar mappen som jag använder undermappar med konstiga tecken och helt fel datum. Det finns övrigt innehåll på minnet men de få filer jag testat verkar fungera.
Mitt backup-program började strula för en månad sedan så har ingen backup, borde fixat det men så lätt att vara efterklok :S Jag har inte skrivit något till minnet, bara öppnat för att dubbelkolla att delar av disken fungerar. Finns det någon chans att rädda det som finns i mappen? Det är mycket jobbmaterial (pdf, bilder, dokument etc), visserligen ligger det mesta som arbetsdokument på mailen men några saker finns det ingen kopia på och dessa skulle det vara guld att få tag på.
Hur gör jag bäst för att öka mina chanser att komma åt filerna?
Tack på förhand!
June 11, 2001
OfflineLåter som ett företag för dataräddning ska titta på disken. Dock kostar det en del, räkna med mellan 3500 och 8000 tusen för reparation av USB-minne beroende på hur skadat det är.
Själv har jag använt mig av Ahlberg Data när jag har räddat hårddiskar som har åkt golvet med bra erfarenhet.
Tänk på att ju fortare dom får ta hand om disken ju billigare blir det. Eftersom det är färre fel att ta hand om.
November 19, 2003
OfflineTack för tipset! Får överväga om det kan vara värt det, har lyckats återskapa en hel del filer.
Körde en chkdsk vilket kanske inte var det klokaste valet nu så här i efterhand. Kom på att Ubuntu har någon förbättrad filhanterare som går att använda. Det bästa hade varit att köra Ubuntu innan eftersom chkdsk sparar alla filer den hittar från skadade sektor i foundmappar och döper om dem till fileXXXX.chk. Men har fått tillbaka en del, bara försöka gissa på vilka filtyper det kan vara frågan om, här är VLC riktigt bra för mediafiler.
1 Guest(s)

Log In