January 10, 2005
Offlinehar redan kört HD-tach på dem och det är så som de ska vara och de sitter i DMA läge
och ang Mathias svar så är det när den så kallade Windows snurran (bilden där den lilla blå masken åker från vänster till höger :P) där så gör den en 1,5 till ibland 2,5 minuter pause :S
jag har även kollat runt lite på andra "trådar" och där rekomenderas "bootvis", är det då bara och ladda ner det och sedan bara köra programmet utan fara lr ska man göra en backup?
March 29, 2003
OfflineArre wrote: har redan kört HD-tach på dem och det är så som de ska vara och de sitter i DMA läge
och ang Mathias svar så är det när den så kallade Windows snurran (bilden där den lilla blå masken åker från vänster till höger :P) där så gör den en 1,5 till ibland 2,5 minuter pause :S
jag har även kollat runt lite på andra "trådar" och där rekomenderas "bootvis", är det då bara och ladda ner det och sedan bara köra programmet utan fara lr ska man göra en backup?
Hade samma problem. Jag lyckades att lösa det genom att bygla om.
Satte allting förutom OS disken på Slave.
IDE1=HDD1 (OS) (Master) + brännare.
IDE2=HDD2 + HDD3.
Skrev föriövrigt ett inlägg om det här på NH.
picks2 svarade: "Det blir så om man bygglat fel.
Xp står och väntar/söker till det till sist blir time-out."
March 29, 2003
OfflineArre wrote: Tack igen!
jag byglade om och satte allt som master så fick jag ner tiden till 1,5min vilket är bättre än 3,5min.
jag pillade lite med Bootvis också fast det gav mig bara ca 5 sek :S
Om du tar ut alla hårddiskar och cd-rom/brännare, och bootar upp med bara OS disken, vad händer då?
April 13, 2004
OfflineArre wrote: Tack igen!
jag byglade om och satte allt som master så fick jag ner tiden till 1,5min vilket är bättre än 3,5min.
jag pillade lite med Bootvis också fast det gav mig bara ca 5 sek :S
Kollade du vad som tog tid med uppstarten i Bootvis?
Bootvis=Bootvisualisation=Uppstartsöversikt 😛
June 11, 2001
OfflineDet finns några regler för snabbare start.
SATA-disken: Kolla att den sitter på den första SATA-kanalen: Vinst ca 3 sek.
PATA-Disken: Använd aldrig samma anslutningskabel till hårddisk och CD/DVD det gör att överföringshastigheten blir den långsammaste enhetens maxhastighet. Vinst: 20x - 40x snabbare läsning.
Bios-inställningar:
Ändra bootordningen till exakt den enhet som skall starta. Vinst 8-30 sek.
Sätt CD/DVD inställningen till none, denna hittas ofta ändå: Vinst: 2-6 sek.
Sätt USB till 2.0 om det finns, ativera även användadet av mus/tangentbord om dessa använder usb. Vinst 10 sek.
Windows:
Kolla inställningarna för chipset och usb, dessa drivrutiner kan slöa ner uppstarten med flera minuter vid extremfall. Vinst 10-40 sek.
Installera om windows med drivrutiner i följande ordning
Windows
Sp2 Defragmentera disken före och efter du installerar SP2
Om du vill aktivera möjligeten för hibernate (Viloläge) så gör detta nu.
Chipset
USB
Grafik
Bildskärm
Defragmentera disken
uppdatera windows över internet.
Vinst: 20-60 sekunder.
1 Guest(s)

Log In