LED-lampan på moderkortet lyser men ingen start|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
LED-lampan på moderkortet lyser men ingen start
RobinR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 738
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 23, 2012 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!

Fick ett konstigt problem med datorn. Har fungerat strålande i alla år men fick för mig att jag skulle städa den och få bort allt damm. När jag satt ihop den får jag följande fel:

Lampan på moderkortet lyser. När jag klickar på on/off-knappen rör sig ingenting. Inget ljud från hårddisk, fläktar startar inte och inte ens ett sådant där störande "piiip". Jag testade ta ut minnena för att se om jag kunde få det där goa pipljudet men icke sa nicke. Testat starta utan CMOS-batteriet men inget där heller. Testat att mecka med Power Switch kablarna men no success.

Någon med idéer? All hjälp uppskattad!

Mvh Robin

Specifikationer på datorn:
Moderkort: Asus P5B
Processor: Core 2 Duo 2.6 Ghz
Grafikkort: Radeon 4890HD
Nätagg: 650W
Minne: 2x 2GB Corsair något
3 Hårddiskar samt en CD/DVD drive med brännare.
4 fläktar till detta.

RatAta[BK]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 455
1281757
July 23, 2012 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Försök köra systemet med så lite grejer så möjligt.

moderkort+processor+ grafikkort+nätagg och 1 minne.

skippa brännare och allt annat, du vill bara få datorn att starta. När den har gjort det så ansluter du en sak i taget. Tillslut funkar allt, eller så har du hittat en trasig del.

Men innan du gör allt detta, dubbelkolla så att processorkylarens fläkt sitter inkopplad i rätt hål. Ibland är det så enkelt.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1281758
July 23, 2012 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte hur mycket du grejat i lådan. Men om du lossat sladdar, har du satt frontknappens sladd rätt?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

RobinR
Kommer du hit ofta?
Medlem
1281760
July 24, 2012 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Ratata: Testat att ta bort allt som går (inklusive grafikkortet). Inte en enda fläkt rör sig en centimeter.

Ctrl: Jag har testat min vanliga startknapp, + att jag hade en liggandes samt såg något på nätet hur man kan bara dra ihop de två pinsen och på det sättet få den att starta. Inte en fläktrörelse eller ens en blinkning av moderkortslampan.

När jag pillade på datorn var jag bland annat på och pillade CPU-fläkten+fläns (lossade och skruvade fast igen). Fläkten sitter i CPU_FAN. Finns det någon idiotsäker lösning för att kontrollera/fixa om det är processorn? Lyfte aldrig upp processorn.

Tack för hjälpen hittills!

Mvh Robin

RatAta[BK]
Kommer du hit ofta?
Medlem
1281761
July 24, 2012 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

När du gjorde rent datorn, skruvade du då loss moderkortet?
Hade du ut det ur burken?

RobinR
Kommer du hit ofta?
Medlem
1281762
July 24, 2012 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Moderkortet satt i hela tiden. Misstänkte till och med att det kunde blivit något glapp så jag skruvade fast skruvarna som håller moderkortet lite hårdare.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1281763
July 24, 2012 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Kan du testa tjuvkoppla nätagget ? Dvs du kopplar ur det från datorn helt, sedan i ATX kontakten så kortsluter du grön och svart på atx kontakten. Om agget snurrar igång så är det inte det iaf.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

RatAta[BK]
Kommer du hit ofta?
Medlem
1281764
July 24, 2012 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle skruva loss moderkortet och lägga det på ett bord. Sedan skulle jag kontrollera att CPUn sitter rätt. Kolla så inga pinnar på moderkortet är böjda under CPUn.
Sedan skulle jag försöka köra minsta möjliga. MB+CPU+GPU+1Ram (sätt det närmaste processorn)+nätagg.
Sedan skulle jag dubbel och trippelkolla att moderkortet har både 24-pin ATX-kontakten inkopplad och 4/8pin CPU-strömen inkopplad. Därefter kollar man så CPUkylaren är korekt monterad, sitter fläkten i rätt utag osv.
Sedan kollar man så Grafikkortet har BÅDA sina strömkontakter i.

Efter det skulle jag prova att starta den.

Det troligaste är att det är något enkelt, som man har missat i förbifarten.
När man tar ur moderkortet så blir man tvungen att göra om allt, och då brukar småmissar rättas till av sig själv.

RobinR
Kommer du hit ofta?
Medlem
1281770
July 24, 2012 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Testade att tjuvkoppla nätaggregatet och det gick jättefint. Trots min rädsla för el då jag slog på strömmen och trodde allt skulle explodera. Man lär sig något nytt varje dag, hehe.

Jag skruvade löst allt. Tog loss processorn och satte försiktigt på den igen. På med flänsen/fläkten igen och i med ett minne och koppla elen. Fläkten snurrade i någon sekund för att sedan dö igen. Jag tänkte: "Hmm, men detta löser sig nog ändå" och började koppla fast ett minne samt några usbkontaktet och Power switchkablarna. När jag sedan försöker testa får jag ursprungliga problemet igen, SUCK! Kopplar av det jag kopplade på och klart som fan när jag testar är jag tillbaka på ruta ett. Det vill säga endast ett minne, CPU samt elkablar till CPU, Fläkt, den där stora med 20/24 samt en liten med 4 inkopplad när processorn och ingen aktivitet. Lampan lyser så där lagom skrattretande

RobinR
Kommer du hit ofta?
Medlem
1281771
July 24, 2012 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

NU fungerar det. Är en pinsam miss men lika bra att dela med mig av den. Till mitt nätaggregat följer det med två stycken 4-pinskontakter. Missen jag hade gjort var att jag vred 4-pin 90 grader för lite. Det vill säga den satt fast fel. Nu är det fixat i alla fall och datorn är renare än en ny. TUSEN TACK, båda två! Har allt lärt mig lite under loppets gång.

När jag ändå är igång: Jag har en svartröd kabel som ser ut som Power Switch kablarna, det vill säga man ska klicka på den på pins. Den svartröda går till en rätt fräck grön lampa som jag hade velat fungera, men frågan, vart ska den kopplas in?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1281777
July 24, 2012 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

hdled eller powerled ? Är det på chassit?

RobinR
Kommer du hit ofta?
Medlem
1281779
July 24, 2012 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Chassit. Står inget på den men har redan en HDLED. De pinsen är dock helt upptagna

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1281787
July 24, 2012 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns allt som oftast två indikatorer. En att datorn är på PowerLed (pwled) och en att Hårddisken jobbar (HDLED). Har du ingen på powerled kan du sätta den där, bara kolla manuelen så det passar som det skall med sladden.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 28
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL