May 25, 2015
Tjenare allihop här på NH!
Har precis köpt mig en ny dator, precis en sådan som det står i rubriken.
kommer hem, startar upp datorn och uppdaterar allt som Windows ville att man skulle uppdatera. Samt uppdatera resten.
Installerar diverse program som Virusskydd/Skype. Helt enkelt sådant man har på en dator, Också såklart WoW och Minecraft då dessa spel är de enda jag spelar för tillfället.
Men när jag installerat både WoW och Minecraft så laggar spelen otroligt mycket! kollar då hur mycket fps jag har på båda två, då ligger de på ca 4-15 fps. Har försökt kolla runt lite på vad problemet skulle kunna vara men hittar INGET!
Har sänkt alla systeminställningar i spelen till de lägsta, men utan resultat av förbättring.
Så nu vänder jag mig till er! Sälla hjälp...
February 9, 2012
Skumt problem! Önskar jag kunde hjälpa, vi får se om något av detta jag snabbt skriver ihop kan vara till användning.
Jag vill veta om det är CPU'n eller Grafikkortet som flaskar. (förutsatt att inte "antiviruset" eller ".net optimization service (mscorsvw.exe)" ligger och tuggar i bakgrunden).
Gör så här:
För att testa CPU'n:
tryck ctrl+shift+esc så att task manager öppnas, och ta en titt på cpu användning. Om den konstant ligger på 0% så borde CPU'n vara fullt ledig för spel.
Men för att vara säker så ladda ner AIDA64 och kör dens lilla benchmark suite och jämför benchmark siffrorna mot liknande CPUer (resultat från dessa ingår direkt i AIDA64), så du får se om CPU'n presterar som den ska.
Ang grafikkort:
GTX860M ska kunna hantera dessa spel med lätthet i 1920x1080 (speciellt i låga settings). Faktum är att ditt grafikkort anses vara bra för mainstreamgaming i laptop sammanhang. 4-15 FPS är alltså bara oförskämt och ser mer ut som att din dators "integrerade grafik" (Intel HD 4000 kanske?) är den som jobbar, men det vore tom låg score för att vara den.
...Det har dock inträffat att Windows råkar köra spel på iGPU'n istället för grafikkortet så kolla för säkerhets skull med "hybrid settings" för Nvidia control panel.
En bugg jag personligen stött på i Win8 är att man måste starta spel först, och sedan alt+tabba sej ut till Windows, för att sedan återigen gå tebax till spelet. Och vips så blir frameraten flerfaldigt högre. Samt att VSYNC har sänkt prestandan nått brutalt för mej i Win8, så prova stäng av om du inte redan gjort (vilket det verkar som du redan provat).
Jag tycker även du ska prova 3DMARKs (sånt som releasats efter Win8) bara för att utesluta kompatibilitets strul med legacy.
Kör du datorn i "Balanced" eller "Power Saving" i power settings/plan?
I värsta fall så kör återställningspartitionen, ominstallera Windows (ja det är jobbigt) och testa om Windows uppdateringarna eller kanske antiviruset är det som dödar prestandan.
Några sista frågor... Stressas fläktarna i spel? Blir datorn varm?
Och allra sist ...Din HDD-LED... Hur ser den ut medans du spelar? blinkar och lyser den konstant?
(Jag hoppas du har en vettig dator med HDD-LED men jag ser att vissa tillverkare tar bort den nu för tiden, och den är ASVIKTIG för troubleshooting)
PS. Glöm inte prova ALT+TAB i spelen, och att stänga av VSYNC. Jag är ett stort fan av VSYNC men med min konfig har det visat sej vara en big no-no i just Win8. I Win7 funkar det dock fint för mej.
2 Guest(s)