March 14, 2004
I förgår stängde jag av datorn runt 23 sedan på morgonen skulle jag
sätta på datorn så gick den inte igång. ON-dioden blinkade till medans
jag tryckte in on-knappen men ingenting startade och inget startar än..
Jag har precis testat ett annat nätagg men då blinkade inte äns dioderna till och nätagget började tjuta med en väldigt ljus ton.
Någon som har någon anning om vad det kan vara?
March 14, 2004
Blaxxor wrote: Blinkar den när du trycker på On-knappen kan det vara så att cpun har gått varm. Så blev det iaf på min dator.
Det som händer är första gången jag har satt in nätsladden i ett eluttag och trycker in on-knappen, lyser on-dioden upp, men slocknar nästan direkt när jag släpper den.
Som första meningen säger så händer detta bara när jag har satt in sladden i en "ny" kontakt. Andra gången jag försöker med samma kontakt så händer ingenting.
March 14, 2004
Ja antog att det var något fel med elnätet och jordningen först men eftersom ingen annan apparat i rummet (TV, radio och lampor) har problem så gick jag på Datorn. Testade att koppla in den i ett annat uttag också men det fungerade inte.
Fulljordat och UPS?...finns det "fusk-jord" lr?
Finns det någon säkring i datorn? isf hur ser den ut?
Hälsningar
Christoffer "Holmen" Holmstedt
June 11, 2001
Holmen. wrote: Ja antog att det var något fel med elnätet och jordningen först men eftersom ingen annan apparat i rummet (TV, radio och lampor) har problem så gick jag på Datorn. Testade att koppla in den i ett annat uttag också men det fungerade inte.
Finns det någon säkring i datorn? isf hur ser den ut?Hälsningar
Ja, det finns fuskig jordning, om du tex ansluter datorn till en jordat grenuttag men sedan vägguttaget inte är jordat så har jordningen ingen verkan, samma inträffar om vägguttaget har jordanslutning men den inte är inkopplad, då blir jordningen värdelös. Om du har jordade vägguttag som inte har fungerande jord så skall du kräva att din hyresvärd fixar detta snarast, går att mäta med vanlig elmätare. Ett jordat vägguttag som inte fungerar kan vara livsfarligt vid ett fel.
Så här fungerar jord:
I vanliga fall
Anslutningen är +, 0 och jord, om chassit blir strömförande så blir jord strömförande och huvudsäkrigen bryter omedelbart. Jordkabeln är därför satt att vara den sista som lossnar.
Vid felkoppling
Anslutningen är +, 0 och falskjord, om chassit blir strömförande så blir jord strömförande men huvudsäkringen får ingen felström och bryter därför inte, då går strömmen tillbaka till 0 och chassit får därför effekten +, den som då håller i chassit får en rejäl smäll om det vill sig illa.
Det som en UPS gör är att dels skydda med batteri vid strömavbrott, dels rena strömmen och se till att överspänningar och andra störningar på elnätet tas bort. Skulle ett svaj i elnätet inträffa så rättar en UPS till strömmen och ser till att spänning och frekvens är godkänd.
October 15, 2002
October 7, 2002
Sebbe wrote: [quote=Holmen.]Ja antog att det var något fel med elnätet och jordningen först men eftersom ingen annan apparat i rummet (TV, radio och lampor) har problem så gick jag på Datorn. Testade att koppla in den i ett annat uttag också men det fungerade inte.
Finns det någon säkring i datorn? isf hur ser den ut?Hälsningar
Ja, det finns fuskig jordning, om du tex ansluter datorn till en jordat grenuttag men sedan vägguttaget inte är jordat så har jordningen ingen verkan, samma inträffar om vägguttaget har jordanslutning men den inte är inkopplad, då blir jordningen värdelös. Om du har jordade vägguttag som inte har fungerande jord så skall du kräva att din hyresvärd fixar detta snarast, går att mäta med vanlig elmätare. Ett jordat vägguttag som inte fungerar kan vara livsfarligt vid ett fel.
Så här fungerar jord:
I vanliga fall
Anslutningen är +, 0 och jord, om chassit blir strömförande så blir jord strömförande och huvudsäkrigen bryter omedelbart. Jordkabeln är därför satt att vara den sista som lossnar.
Vid felkoppling
Anslutningen är +, 0 och falskjord, om chassit blir strömförande så blir jord strömförande men huvudsäkringen får ingen felström och bryter därför inte, då går strömmen tillbaka till 0 och chassit får därför effekten +, den som då håller i chassit får en rejäl smäll om det vill sig illa.
Det som en UPS gör är att dels skydda med batteri vid strömavbrott, dels rena strömmen och se till att överspänningar och andra störningar på elnätet tas bort. Skulle ett svaj i elnätet inträffa så rättar en UPS till strömmen och ser till att spänning och frekvens är godkänd.
Det heter fas och absolut inte +. Såvida du inte har likström i dina vägguttag? Det är ungefär ett sekel sedan det var vanligt, såvitt jag vet...
I växelström (som finns i väggen) växlar nämligen strömmen polaritet 100 ggr i sekunden. Det gör att det bara är + i 10 ms, sedan är det -...
Till ämnet: När jag pratade om elfel tänkte jag kanske främst på ett elfel inuti datorn (om det nu är så att det är nätaggets säkring som löser ut).
June 11, 2001
TERdON wrote:
Det heter fas och absolut inte +. Såvida du inte har likström i dina vägguttag? Det är ungefär ett sekel sedan det var vanligt, såvitt jag vet...I växelström (som finns i väggen) växlar nämligen strömmen polaritet 100 ggr i sekunden. Det gör att det bara är + i 10 ms, sedan är det -...
Till ämnet: När jag pratade om elfel tänkte jag kanske främst på ett elfel inuti datorn (om det nu är så att det är nätaggets säkring som löser ut).
Du missade nog poängen, märkninen är för kablarna, inte för strömmen.
En mätare visar kablarna som +, 0 och jord, isf borde mätarna vara fel, vilket jag inte tror.
October 7, 2002
Sebbe wrote: Du missade nog poängen, märkninen är för kablarna, inte för strömmen.
En mätare visar kablarna som +, 0 och jord, isf borde mätarna vara fel, vilket jag inte tror.
Nu är du ute och cyklar igen. 😉
Menar du kabelmärkning? Enligt gällande standard är fas brun, nolla blå och jord grön-gul. Finns några variationer pga ändringar sedan äldre standard, men det är färgmärkning som gäller. Inne i ett styrskåp kan det finnas andra varianter (typ svart för 3x400V inkl nolla, rött för 230 V, blått för svagspänning, orange för "främmande spänning" etc. Dessutom nollnummer. För faser brukar då oftast användas L1, L2 osv. Inte +...)
Om du menar märkningen på en multimeter så kan du kika närmare så kan du kanske hitta ett litet ~ någonstans, som betecknar växelström. Att det finns märkning för polaritet också beror på att man kan använda en multimeter för att mäta likström också.
Eller var det något annat du menade?
February 3, 2003
Nu är folket lite offtopic men det är en intressant disskusion.
Det kan vara X antal fel i din dator. För mig låter det som en kortslutning av något slag och/eller cpun som dött. Det lättaste är att felsöka själv och byta ut komponenter en i taget och testa 🙂 Vem vet ditt nätaggregat grillade kanske hela systemet?
1 Guest(s)