June 7, 2001
OfflineHej!
Har en Fujutsi Siemens Scaleo 800 pro.
Processor: P4 3.2 mhz
grafikkort radeon 9800 pro 128 mb
Problemet är att datorn hänger sig när man spelar spel. Det går att spela i ca 5 minuter o sen stängs datorn av. Tror felet beror på överhettning då det går att spela om man har en bordsfläkt riktat rakt in i datorn.
Min fråga är vad som blir för varmt. Processorn eller grafikkortet eller något annat?
Har testat köra speedfan samtidigt som jag kör 3dstudio max i rendering. Efter 30 minuter visar speedfan: temp1:77 temp2: 43 temp3:127. Tror att den sista givaren är lite knasig då den allltid visar ca 130 grC.
Vid spel blir processorn lika varm, men datorn stängs av.
Har haft datorn på service men de bytte hårddisken... 😕
Tacksam för hjälp.
/Kalle
June 7, 2001
OfflineProcessorfläktskonstruktionen är lite skum. Närmast processorn sitter en fläns kopplad till ett rör. I slutet på röret sitter en 80mm fläkt som suger ut luften. Så den luften cirkulerar inte runt i datorn. Har även chassit öppet.
Var tror ni. Är denna kylning av processorn tillräcklig? Själv tycker jag det känns lite klent. Men datorn är ju omodifierad sedan köp så då borde ju kylningen vara tillräcklig...?[/img]
May 17, 2002
Offlinetrashbar wrote: Processorfläktskonstruktionen är lite skum. Närmast processorn sitter en fläns kopplad till ett rör. I slutet på röret sitter en 80mm fläkt som suger ut luften. Så den luften cirkulerar inte runt i datorn. Har även chassit öppet.
Var tror ni. Är denna kylning av processorn tillräcklig? Själv tycker jag det känns lite klent. Men datorn är ju omodifierad sedan köp så då borde ju kylningen vara tillräcklig...?[/img]
Glöm inte att märkesdatortillverkare snålar med allt, även kylning. Nu när din dator har gått ett tag så har det samlats damm och grejer inne i flänsar. I och med det så har kylverkan försämrats. Ta och sätt i en fläkt till och så ifall det hjälper.
1 Guest(s)

Log In