Mus lagg på ny dator|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mus lagg på ny dator
JoXter
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 20, 2012 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Länge sen jag tittade in här men har sökt på google och lite var stans men inget löser mitt problem..
jag har nydligen köpt en ny dator spec kommer nedan, och jag har tror mig ha installerat drivruterna
för det mesta men jag upplever att musen hänger sig ibland, bara nån sekund men det är tillräckligt
för att de ska vara irriterande, även tangentbordet svarar inte ibland, båda är trådlösa med nya batterier

Kör Windows 7 Ultimate 64-bit, dock så har jag inte installerat drivrutin för mus och tangentbord men
de har jag aldrig behövt att göra tidigare heller (samma operativsystem) så tvivlar på att det är det som
orsaker felet. Har även trott att de kan ha och göra med mitt trådlösa nätverkskort då vissa har haft problem
med detta kort.. men även när ja inaktiverar kortet så kvarstår samma problem.

Vad kan detta bero på???

Spec:

Processor: Intel Core i7-2600K Processor
Processor clock: 3210 MHz

Graphics Card: AMD Radeon HD 6950 1GB
SLI / CrossFire: Off
Memory: 1024 MB
Core clock: 250 MHz
Memory clock: 150 MHz
Driver version: 8.930.0.0

Operating System: 64-bit Windows 7 (6.1.7601)
Motherboard: ASUSTeK Computer INC. P8P67-M
Memory: 16384 MB
4x 4096 MB Kingston 9 @ 667 MHz
Hard drive: 80GB INTEL SSDSA2CW080G3 ATA Device
Network card:Linksys WMP600N Wireless-N PCI Adapter with Dual-Band

Tack på förhand!

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1276264
February 21, 2012 - 1:13 am
sp_Permalink sp_Print

Vilken version av drivrutin använder du till grafikkortet? Jag vet att en del hade muslagg pga AMDs drivrutin förr som ska vara fixat vid det här laget, men det var väl i nåt hörn som det laggade då

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
1276265
February 21, 2012 - 5:11 am
sp_Permalink sp_Print

Har du testat med en "sladd" driven mus innan, så det inte är tex hårddisken. Finns som föregående sa några som har haft lagg pga grafikkorts drivrutiner, vilket du kan försöka installera en version äldre tex och se om det löser sig. Men även ssd disk kan ibland göra att datorn "laggar" på vissa system. Sen kan det ibland fungerar att köra en drivercleaner innan du installerar en ny drivrutin (på egen risk ^^). Sen finns ju klassikern låg batteri nivå om det är någon typ av vanliga batterier du tex använder för tangentbord, mus. Byt batterier och testa. Ange vilken typ av mus/tangentbord du har så kanske det finns hjälp om det på forum.

/n0pax

JoXter
Siktar mot toppen
Medlem
1276268
February 21, 2012 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

drivrutinen är den nyaste, får testa en äldre variant då så man ser om de blir skillnad.
batterierna är som sagt bytta då jag trodde att detta först var problemet, kan ju
testa å sätta i en annan disk å installera in allting för att se om det hjälper..

återkommer med vilket tangentbord och mus som används!
sen fundera ja lite på grafikkortet.. för ja provade att köra 3d mark på den när allt var installerat
och de var förvånansvärt låg fps mellan 12-29 fps... skumt tycker ja, men men, kan ju också ha
med drivrutin att göra

Tack för svaren hittils 🙂

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1276276
February 21, 2012 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Får jag fråga. Hade du musen på den gamla datorn eller köpte du den med den nya datorn?

JoXter
Siktar mot toppen
Medlem
1276280
February 21, 2012 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

den hade jag på min gamla också
både tangentbord och mus är alltså inte nya, köpte dom för ca ett år sedan

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1276291
February 21, 2012 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Den hade inga problem med den gamla vad jag förstår. Kan det inte vara USB drivrutinen till den nya datorn som du glömt installera? för det är väl USB mus du har? Har du en äldre USB kontakt så kanske det inte behövs, men om det är USB3 så är det ju inte säkert att Windows update hittar den. Jag fick lägga in USB3 drivrutiner på mitt AMD moderkort manuellt (jag vet att du har Intel, men det var ett exempel). Kolla CD:n till moderkortet om du hittar nåt

JoXter
Siktar mot toppen
Medlem
1276319
February 21, 2012 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

tjena! nu har jag provat att byta drivrutin för grafikkortet = ingen skillnad, har installerat
drivrutin för musen = ingen skillnad, samt installerat drivrutin för ssd:n = ingen skillnad.
Ang USB3 så har jag 2 st sånna portar och dom fungerar tillsammans med mina externa hårddiskar utan
problem, men sätter ja i mus sändaren där i så blir de 10 gånger värre faktiskt.. dock så såg ja att musen
jag har är en "VX Nano Cordless Laser Mouse for Notebooks" KAN det vara så korkat att den inte funkar som
den ska till en vanlig dator? låter helt osannolikt i mina öron men vad vet jag om det..

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
1276366
February 22, 2012 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Hittade denna när du skrev vad musen hette : )

http://www.fixya.com/support/t.....o_cordless

Står något om att stänga av powersaving för musen. Verkar likna ditt problem.

Kolla om det löser problemet : )

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1276375
February 22, 2012 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har inte råkat byta musmatte eller så? Vissa möss har ju problem med vissa ytor och ger uppkomst till en hel del olika skumma fel i läsningen.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1276443
February 24, 2012 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Vart sitter mottagaren till musen och tangentbordet? Jag har trådlös mus och tangetbord med kombinerad mottagare. När jag sätter mottagaren i datorn så blir det dålig signal men när jag sätter den i skärmen och tangentbordet inte står för nära skärmen så går signalen fram. Kolla om skämen har en usb-hubb och vidarebefodra skärmen via kabel till datorn, så gör jag, det fungerar utmärkt.

JoXter
Siktar mot toppen
Medlem
1276458
February 25, 2012 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Musmattan är den samma så den är de inte som orsakar problemet, inte hårddisken heller, har gjort en nyinstallation
på en annan disk å det blev samma där MEN den funkade felfritt ända fram tills det att jag installerade utorrent..
å då avinstallerade jag det å då funkade det igen, provade på ssd disken också å nu är lagget så gott som borta

JoXter
Siktar mot toppen
Medlem
1276621
February 29, 2012 - 12:24 am
sp_Permalink sp_Print

ja ni.. har fortfarande problem även fast utorrent är avinstallerat.. någon mer som kan komma på någon teori på vad som kan vara fel?
har disken kopplad via Sata 6mb/s interfacen men med 3mb/s sladd, kan det ha någon betydelse?

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1276622
February 29, 2012 - 12:39 am
sp_Permalink sp_Print

Låter konstigt. Har du testat men nån annan mus om du har någon? blir det samma sak med den musen i såna fall? Jag har aldrig varit med om att en mus strular så mycket som det gör för dig

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1276623
February 29, 2012 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker du ska försöka ta reda på omdet är lusen som stannar eller om det är hela datorn som stannar. Jag tycker det känns som om det är hela datorn och inte musen. Kanske dum fråga, men var systemet rent när du köpte det? Eller fick du det förinstallerat? Är SSAB ny eller begagnad?
Uppstår felet när du gör nått särskillt eller är det helt random? Jag kan få lagg när jag söker efter program på startmenyn, med min 3år gamla SSD

JoXter
Siktar mot toppen
Medlem
1276640
February 29, 2012 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag tycker också det är konstigt! jag tror inte det är hela datorn som stannar
upp då musiken från spotify och film t.ex. kör på utan problem, sen tror jag inte det
är musen som är problemet eftersom tangetbordet också fuckar sig ibland.. inte lika mycket
som musen men ändå en del.. sen kanske de kan bero på avståndet till sändaren också men
när jag haft den gamla datorn 2-2,5 meter från musen (med sändaren i laptopen) så har
det fungerat utan problem, dock så var de fri sikt och nu sitter den på baksidan datorn.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1276647
February 29, 2012 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

testa Mus+T-bord i en annan dator.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 59
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL