Nått problem med hårdisk ev. nått annat.|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nått problem med hårdisk ev. nått annat.
scio
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 21, 2005 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Just skaffat en sprillans ny dator (AMD Athlon) efter att ha haft den i ca 2½ vecka så får jag helt plötsligt ett felmeddelande.

"Inställningarna på "0x7c91998b" refererade till minnet på "0xe68e8084". Det gick inte att utföra en minnesåtgärd. Följande fel uppstod: The memory could not be "read"."

Datorn funkar i felsäkert läge och funkar om ja gör en systemåterställning.....i ca 2 timmar.

Vad ¤¤¤ innebär detta, har ingen lust att formatera och installera om windows eftersom detta också är min "jobbahemma" dator med personlig bokföring o.s.v ej uppbackat ännu eftersom ja kunde inte alls i mina vildaste drömmar förutspå att detta skulle hända efter dryga 3 veckor.

Dom tipsen jag fått från vänner är:

1) Windows som helt enkelt fått frispel med min SATA hårdisk

2) Grafik korts drivarna som spökar

Har en Maxtor 6 b200M0 SCSI hårdisk och radeon 9600 kort.

Extremt tacksam för svar.

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
910406
June 21, 2005 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Testa att köra memtest och se ifall minnena är hela

Samster
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 226
910419
June 21, 2005 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

scio: jag hade/har samma problem som dig.
I min nya dator har jag 2st IDE hårddiskar och 2st SATA, jag får "Bluescreens" ibland där det står att det kan vara drivrutiner eller nyinstallerad hårdvara etc. har även försökt söka efter de felmeddelanden jag fick/får på google och oftast får jag som svar att det är grafikkorts drivrutiner eller minnes hanteringen som inte stämmer.

Har kört memtest och får inga fel! Något är mysko i alla fall.

Just nu funkar datorn ganska bra då jag slängt om ordningen på enheterna av hårddiskarna men ibland får jag bluescreens i alla fall.

Hur som helst hör gärna av dig om du hittar någon lösning på problemet.

EDIT: glömde säga att även jag har AMD 64 processor med ett nForce 4 baserat moderkort.

scio
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
910423
June 21, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Samster: Du har exakt samma problem som jag låter det som, får bluescreens med samma felmeddelande. Uppdaterat grafikdrivarna funderar på att uppdatera BIOS men är ganska novis på det så vågar inte riktigt.

Memtest hittar inga problem och när ja testar att reparera windows mha installations programmet så hittar windows ingen hårdisk trots att ja har SATA boot disken i.

Samster
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 226
910434
June 21, 2005 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

scio: låter väldigt konstigt, men det som hänt mig ett par gånger är att när jag fått bluescreen och datorn bootat om så har det stått: BOOT DISK FAILURE och något om att BIOS skulle vara skadat, men så fort jag dragit ur strömsladden ur datorn och prövat igen några minuter senare så har det funkat som om det inte vore fel på något.
Allt detta har gjort att jag har installerat om windows ett tiotal gånger på mindre än 2-3 månader, senaste tiden har det funkat bra dock! Fråga mig inte vad jag har gjort annat än att ändra på mina IDE diskar.

Själv har jag flaschat mitt BIOS då även jag trodde det kunde vara felet, men än idag får jag bluescreens men betydligt färre. Så det kan nog hjälpa i ditt fall med. Just det där med att uppdatera BIOS så var jag också lite skrajsen jag gjorde det första gången, förhoppningsvis är det nog bara att uppdatera och allting ska gå bra men man kan ju aldrig vara helt säker.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 19
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL