December 26, 2001
Tjenare!
Byggde precis ihop en dator till brorsan, och har en del saker som strular som jag inte varit med om förut. Kör Windows 8.1 Pro.
Märkte först att en mekanisk 500 Gb HDD som han hade sen innan inte hittades. Syns inte i BIOS eller i Windows. Kablarna sitter som de ska och den blir varm, så jag antar att den får ström.
Sen märkte jag att ibland hittar inte BIOS eller Windows DVD-läsaren.. När man startar om datorn kan den ibland, helt random försvinna från listan. Kan det vara fel på SATA-portarna?
Fel nummer 3: Windows hittar nätverk men inte internetanslutningen till den efter jag installerade LAN-drivisar till moderkortet. Har testat med andra datorer, och det funkar normalt.
Komponenter:
ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
HyperX 8GB (2x4GB) CL11 2400Mhz XMP Beast Series
ASUS STRIX GTX 970 DC2 OC
Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
January 9, 2004
Börja med att kolla var de olika SATA kablarna är kopplade. Det kan vara så at vissa sitter åp en separat kontroller som ibland inte ens är påslagen i BIOS. Men sätt at på den intergrerade kontroller och se om det fungerar. Annars koppla in en taget och kolla så att varje enskilld ehet hittas i BIOS.
December 26, 2001
Tjenare Tjalve och tack för ditt svar. Vi har testat olika SATA-kablar i olika portar i moderkortet. Hans 500 Gb testade jag i min dator och den dyker inte upp där heller :S Den verkar helt död, men den verkar tugga igång när den får ström (den blir varm) .. Vad kan ha hänt?
Vi försöker även installera Windows 7 istället för 8.1 (på SSD) men det är helt lönlöst.. Mellan 30-95 % får vi ett error: 0x8007002 Windows cannot install required files. Testade att göra samma sak med bootable USB, men det verkar inte funka heller.
1 Guest(s)