Nyinstallerad Win7-dator spontankraschar efter tyckte och smak.|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nyinstallerad Win7-dator spontankraschar efter tyckte och smak.
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 21, 2011 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Byggde för snart ett år sedan en ny dator, spec enligt följande:

AMD x4 965BE
Gigabyte GA-790XTA-UD4
Corsair XMS3 DD3 2x 2gb 1600mhz (CMX4GX3M2A1600C9)
500GB WD Black Caviar Sata2
Grafikkort - 9800GTX+
Flång nytt 600W nätagg märket Plexar

Hursom, jag mocklade ihop datorn, installerade Win7 pro och allt fungerade bra i ungefär 3 minuter, sen kom första blårutan. Efter det så testade jag att starta om datorn ett par gånger, för det mesta med samma resultat. Ibland går den i en kvart, ibland i en minut men hela tiden slutar alla som sejourer på samma sätt, blåruta och omstart.

Jag har testat att installera om Win men detta gav ingen förbättring. CPU-tempen är det inget fel på så det är nog inte pga värme som datorn kraschar.

Efter att ha kommit fram till att jag inte på rak arm kan säga vad som är felet valde jag att låta datorn stå och bida sin tid, kanske skulle den självläka, i alla fall var det min förhoppning.

Idag var dagen för det stora testet, skulle självläkningsförsöket hjälpa?

Ikke,

Jag är kvar på ruta ett.

Är det någon som kan ha någon bra idé vad som kan vara felet?

Datorn räknar minnet ordentligt när den bootar om det kan vara till någon hjälp.

Tackar för svar!

mvh

Krqagyzzz

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1266638
June 21, 2011 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla dina minnen med memtest86 från en boot cd/usb. Ger det inga fel där så testa att belasta cpu i orthos.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Krqagyzzz
Member
Medlem
1267557
July 29, 2011 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Körde Memtest86 och det passerade utan några problem.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1267562
July 29, 2011 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

ok, då är det väl bara att fortsätta felsöka kedjan. Svårt att säga när man inte sitter vid burkan. Jag brukar börja med minnen, sedan cpu. Efter det så kör jag ofta test på HDs (även nya kan vara trasiga från fabrik). Du har testat med annat OS eller Live Linux ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1267567
July 29, 2011 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Drivrutinsproblem kanske?
Har du överklockat datorn som gör den ostabil?

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
1267692
August 3, 2011 - 6:58 am
sp_Permalink sp_Print

Du skriver inte om några pip från BIOS. Händer det någon gång när du startar datorn att den piper grafikfel eller liknande? Isåfall är det nog dags att kolla Nätaggregatet. Hur ser det ut i BIOS? Är det integrerade grafikkortet igång när du kör detta. Har upptäckt på flera moderkort behöver du stänga av det interna grafikkortet innan du stoppar i ett nytt för att windows skall upptäcka det nya. Hur ser det ut i enhetshanteraren? Använder du originalfläkten till din AMD BE? Kan vara idé att sätta en annan fläkt här.

Krqagyzzz
Member
Medlem
1267964
August 11, 2011 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Har varit datorlös ett tag och inte kunnat skriva vad jag gjort, men hursom, här är lösningen på problemet.

Först, datorn har inte varit klockad eller något sådant, drivrutinerna skulle alla vara up to date.

Jag gjorde som ni tipsade körde memtest86 vilket föll ut utan några fel. Jag sedan vidare och körde orthos vilket inte heller visade på något fel.
Efter det så tänkte jag att jag ger upp, så jag formaterade och installerade om win ytterligare en gång bara för att vara på säkra sidan.

Detta resulterade givetvis inte i någon förbättring så jag köpte mig ett lite kraftigare nätagg, bara för att vara på säkra sidan. Detta hjälpte inte heller.

Som nästa steg köpte jag mig nya minnen. Ut med Corsair XMS3:orna på 2x4gb och in med ett par OCZ 2x2gb DDR3...

och sedan dess så har allt fungerat som det ska

Victory!

Någon som vill köpa två fina oanvända XMS3-stickor på 4gb stycket? 😉

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
1267966
August 11, 2011 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz;1268077 wrote: Har varit datorlös ett tag och inte kunnat skriva vad jag gjort, men hursom, här är lösningen på problemet.

Först, datorn har inte varit klockad eller något sådant, drivrutinerna skulle alla vara up to date.

Jag gjorde som ni tipsade körde memtest86 vilket föll ut utan några fel. Jag sedan vidare och körde orthos vilket inte heller visade på något fel.
Efter det så tänkte jag att jag ger upp, så jag formaterade och installerade om win ytterligare en gång bara för att vara på säkra sidan.

Detta resulterade givetvis inte i någon förbättring så jag köpte mig ett lite kraftigare nätagg, bara för att vara på säkra sidan. Detta hjälpte inte heller.

Som nästa steg köpte jag mig nya minnen. Ut med Corsair XMS3:orna på 2x4gb och in med ett par OCZ 2x2gb DDR3...

och sedan dess så har allt fungerat som det ska

Victory!

Någon som vill köpa två fina oanvända XMS3-stickor på 4gb stycket? 😉

Jag ser på flera onlinebutiker du kan få dem för runt 400:- när du köper 2x4Gb. Kanhända det är orsaken. Något är inte som det skall när de säljs för halva priset jämfört med andra. Det jag dock inte förstår är att du inte får några minnesfels-pip från POST. Jag förutsätter det är 64-bitars windows 7 du använder. Eller har jag fel?

Krqagyzzz
Member
Medlem
1267990
August 12, 2011 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan vara så att minnena inte riktigt håller måttet, men då jag köpte dem för något år sedan så var priset mer normalt. Hursom, jag fick inget minnesfels-pip eller så och jag kör givetvis Win7 64bits.

Jag kanske skulle ta mig i kragen och skicka in minnesstickorna till Corsair, det är ju inte så att jag kommer att sakna dem även om Corsair aldrig behagar att svara 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL