May 17, 2002
OfflineByggde för snart ett år sedan en ny dator, spec enligt följande:
AMD x4 965BE
Gigabyte GA-790XTA-UD4
Corsair XMS3 DD3 2x 2gb 1600mhz (CMX4GX3M2A1600C9)
500GB WD Black Caviar Sata2
Grafikkort - 9800GTX+
Flång nytt 600W nätagg märket Plexar
Hursom, jag mocklade ihop datorn, installerade Win7 pro och allt fungerade bra i ungefär 3 minuter, sen kom första blårutan. Efter det så testade jag att starta om datorn ett par gånger, för det mesta med samma resultat. Ibland går den i en kvart, ibland i en minut men hela tiden slutar alla som sejourer på samma sätt, blåruta och omstart.
Jag har testat att installera om Win men detta gav ingen förbättring. CPU-tempen är det inget fel på så det är nog inte pga värme som datorn kraschar.
Efter att ha kommit fram till att jag inte på rak arm kan säga vad som är felet valde jag att låta datorn stå och bida sin tid, kanske skulle den självläka, i alla fall var det min förhoppning.
Idag var dagen för det stora testet, skulle självläkningsförsöket hjälpa?
Ikke,
Jag är kvar på ruta ett.
Är det någon som kan ha någon bra idé vad som kan vara felet?
Datorn räknar minnet ordentligt när den bootar om det kan vara till någon hjälp.
Tackar för svar!
mvh
Krqagyzzz
March 10, 2003
Offlineok, då är det väl bara att fortsätta felsöka kedjan. Svårt att säga när man inte sitter vid burkan. Jag brukar börja med minnen, sedan cpu. Efter det så kör jag ofta test på HDs (även nya kan vara trasiga från fabrik). Du har testat med annat OS eller Live Linux ?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 13, 2011
OfflineDu skriver inte om några pip från BIOS. Händer det någon gång när du startar datorn att den piper grafikfel eller liknande? Isåfall är det nog dags att kolla Nätaggregatet. Hur ser det ut i BIOS? Är det integrerade grafikkortet igång när du kör detta. Har upptäckt på flera moderkort behöver du stänga av det interna grafikkortet innan du stoppar i ett nytt för att windows skall upptäcka det nya. Hur ser det ut i enhetshanteraren? Använder du originalfläkten till din AMD BE? Kan vara idé att sätta en annan fläkt här.
May 17, 2002
OfflineHar varit datorlös ett tag och inte kunnat skriva vad jag gjort, men hursom, här är lösningen på problemet.
Först, datorn har inte varit klockad eller något sådant, drivrutinerna skulle alla vara up to date.
Jag gjorde som ni tipsade körde memtest86 vilket föll ut utan några fel. Jag sedan vidare och körde orthos vilket inte heller visade på något fel.
Efter det så tänkte jag att jag ger upp, så jag formaterade och installerade om win ytterligare en gång bara för att vara på säkra sidan.
Detta resulterade givetvis inte i någon förbättring så jag köpte mig ett lite kraftigare nätagg, bara för att vara på säkra sidan. Detta hjälpte inte heller.
Som nästa steg köpte jag mig nya minnen. Ut med Corsair XMS3:orna på 2x4gb och in med ett par OCZ 2x2gb DDR3...
och sedan dess så har allt fungerat som det ska
Victory!
Någon som vill köpa två fina oanvända XMS3-stickor på 4gb stycket? 😉
March 13, 2011
OfflineKrqagyzzz;1268077 wrote: Har varit datorlös ett tag och inte kunnat skriva vad jag gjort, men hursom, här är lösningen på problemet.
Först, datorn har inte varit klockad eller något sådant, drivrutinerna skulle alla vara up to date.
Jag gjorde som ni tipsade körde memtest86 vilket föll ut utan några fel. Jag sedan vidare och körde orthos vilket inte heller visade på något fel.
Efter det så tänkte jag att jag ger upp, så jag formaterade och installerade om win ytterligare en gång bara för att vara på säkra sidan.Detta resulterade givetvis inte i någon förbättring så jag köpte mig ett lite kraftigare nätagg, bara för att vara på säkra sidan. Detta hjälpte inte heller.
Som nästa steg köpte jag mig nya minnen. Ut med Corsair XMS3:orna på 2x4gb och in med ett par OCZ 2x2gb DDR3...
och sedan dess så har allt fungerat som det ska
Victory!
Någon som vill köpa två fina oanvända XMS3-stickor på 4gb stycket? 😉
Jag ser på flera onlinebutiker du kan få dem för runt 400:- när du köper 2x4Gb. Kanhända det är orsaken. Något är inte som det skall när de säljs för halva priset jämfört med andra. Det jag dock inte förstår är att du inte får några minnesfels-pip från POST. Jag förutsätter det är 64-bitars windows 7 du använder. Eller har jag fel?
May 17, 2002
OfflineKan vara så att minnena inte riktigt håller måttet, men då jag köpte dem för något år sedan så var priset mer normalt. Hursom, jag fick inget minnesfels-pip eller så och jag kör givetvis Win7 64bits.
Jag kanske skulle ta mig i kragen och skicka in minnesstickorna till Corsair, det är ju inte så att jag kommer att sakna dem även om Corsair aldrig behagar att svara 😛
1 Guest(s)

Log In