June 25, 2001
OfflineJag har några gånger vid de senaste datoruppstartningarna drabbats av ett obegripligt problem med den hårddisk jag bootar från; trots att den fungerar felfritt, samt saknar skadade sektorer enligt scandisk, så har det några gånger hänt att biosen inte funnit hårddisken i bootupsekvensen; senaste gången var jag tvungen att stänga av nätagget och dra ut strömkabeln för att biosen skulle lyckas lokalisera hårddisken i bootupsekvensen.
Tyder detta på att, trots att hårddisken fungerar felfritt när datorn väl bootat (samt saknar skadade sektorer), den är på väg att braka samman?
Tack på förhand,
/Marcus
January 9, 2004
OfflineDet kan bero på att HDDn håller på att braka. Det kan ju också vara problem med moderkortet eller kabeln till disken. Har du någon annan HDD? I så fall kan du prova byta SATA kontakt mellan dem. Tanken är att köra den här HDDn på en annan anslutning och se o felet flyttas till den andra disken.
Har du inte en till HDD så kan du prova flytta hela disken (prova gärna med annan kabel också) till en annan port. Hälst en på en annan kontroller (de flesta moderkort har 2st SATA kontrollers, dessa är ofta markerade med olika färger på utgångarna).
July 21, 2011
Offline-Tjalve-;1269205 wrote: Det kan bero på att HDDn håller på att braka. Det kan ju också vara problem med moderkortet eller kabeln till disken. Har du någon annan HDD? I så fall kan du prova byta SATA kontakt mellan dem. Tanken är att köra den här HDDn på en annan anslutning och se o felet flyttas till den andra disken.
Har du inte en till HDD så kan du prova flytta hela disken (prova gärna med annan kabel också) till en annan port. Hälst en på en annan kontroller (de flesta moderkort har 2st SATA kontrollers, dessa är ofta markerade med olika färger på utgångarna).
Jag instämmer, jag antar iofs att du har äldre komponenter så de där med 6bg/s sata uttag och 3gb/s kanske vi kan exkludera, för de brukar vara lite så där på vissa kort att bortsett från bakåtkomp. inte funkar för äldre diskar. Jag hade en gammal seagate 3gb/s och den började ge upp o crystaldiskmark sa att den hade fel med ett visst område på disken som inte gick att rädda. Kolla bios så att sata inställningar är ok och stäng av all energibesparing så borde de väl funka.
1 Guest(s)

Log In