Omstart. Hur installerar jag?|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Omstart. Hur installerar jag?
Cina
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 12, 2004 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

Skrev det här i fel forum förut så jag börjar om.

Min sons dator startade om sej stup i kvarten förut. Han trodde att han fått virus så han formatterade den.
Idag tänkte jag installera Windows ME till honom igen men det går inte pga omstarterna. Hur gör jag?
Jag kommer till sista deleln, systemkonfigureringen, där hinner den göra lite se'n startar datorn om.
Trycker jag Ctrl+Alt+Del där så visar den 2 st installationsprogram. Och jag kommer in i ME via felsäkert läge.

Vad gör jag?

hellosleep
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
794230
December 12, 2004 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova att bota på cd:en det borde funka..

Och det skulle ju kunna vara värme problem som gör att datorn startar om stup i karten för dig.

Cina
Medlem
794240
December 12, 2004 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

hellosleep wrote: Prova att bota på cd:en det borde funka..

Och det skulle ju kunna vara värme problem som gör att datorn startar om stup i karten för dig.

Boota från CD:n går inte. Men jag ska testa att ta bort damm (mer än vad jag gjort) och se om det hjälper.

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
794352
December 12, 2004 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Win Me finns det ingen support på längre, installera hellere Win 2000 om du kan det. Kolla så att first boot device är cdom också.

Cina
Medlem
794853
December 12, 2004 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Win Me finns det ingen support på längre, installera hellere Win 2000 om du kan det. Kolla så att first boot device är cdom också.

Nu har jag dammat allt som bara går. Försökt installera igen, men tji. 🙁

I DOS så testade jag att gå in i C:windowswin (visste inte vad jag höll på med, bara "lekte"). Då startas scandisk, se'n kommer en ruta;

När enhet IFSMGR skulle startas

Det går inte att hitta hjälpdrivrutinen. Kontrollera att IFSHLP.SYS har installerats.

Så jag kopierade den från min dator men det hjälpte inte. 🙁

Vad kan vara felet? Att skaffa WIN 2000 lär inte hjälpa eftersom den bara startar om hele tiden. Eller?

Hoppas ngn vänlig själ kan hjälpa mej.

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
795206
December 13, 2004 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan kolla så att inte bios är korrupt. Nollställ den med jumpern, gå in och välj optimized defaults, kontrollera värmen i boios så du ser att den inte går för varm. Är det värme problem så kan du ju testa att ta av kylningen rengöra prossesorn, på med ny kylpasta och montera kylningen igen. Borde bli det lägre temp på cpun nu. Om den fortfarande är för varm så kanske det är dags å köpa ny kylfläns till den? Det finns också ofta inställningar i bios när den ska varna för hög värme resp stänga ner, men detta brukar inte vara förrän den nått 60-70 grader. Du kan också kontollera om det är minnena som felar. http://www.memtest86.com finns det ett litet progg som du kör i bios och kollar upp minnena. Sätt dem på slöare timings om det går i bios också tex cas 3 istället för 2,5. 7-3-3-3 skulle kunna funka tex. Det sista talet är cas i detta fallet. om minnena är fiska. Du kan okcså se om du kan ge dem lite mer ström tex Dimm voltage från 2,5 till 2,6-2,7 volt. Hoppas att någon av dessa saker är någon lösning.

Cina
Medlem
798459
December 17, 2004 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Du kan kolla så att inte bios är korrupt. Nollställ den med jumpern, gå in och välj optimized defaults, kontrollera värmen i boios så du ser att den inte går för varm. Är det värme problem så kan du ju testa att ta av kylningen rengöra prossesorn, på med ny kylpasta och montera kylningen igen. Borde bli det lägre temp på cpun nu. Om den fortfarande är för varm så kanske det är dags å köpa ny kylfläns till den? Det finns också ofta inställningar i bios när den ska varna för hög värme resp stänga ner, men detta brukar inte vara förrän den nått 60-70 grader. Du kan också kontollera om det är minnena som felar. http://www.memtest86.com finns det ett litet progg som du kör i bios och kollar upp minnena. Sätt dem på slöare timings om det går i bios också tex cas 3 istället för 2,5. 7-3-3-3 skulle kunna funka tex. Det sista talet är cas i detta fallet. om minnena är fiska. Du kan okcså se om du kan ge dem lite mer ström tex Dimm voltage från 2,5 till 2,6-2,7 volt. Hoppas att någon av dessa saker är någon lösning.

Bios har jag nollställt.
Värmeproblem är det inte.
Minnestestet stannar alltid på test 8 när den gjort 2% där. Vad säger det?
Minnena går inte att ändra i BIOS.
Minnena har jag tagit ut och testat dom 1 och 1 men samma problem.

Ngt mer tips?

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
798539
December 17, 2004 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova med andra/nya minnen 😛

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
798993
December 17, 2004 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Om memtest stannar vid 2:a minnestestet är det ganska säkert att det är minneskretsarna det är fel på.

Cina
Medlem
799358
December 18, 2004 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag sonens ena minne i min dator och det fungerar.
Jag blir tokig på detta....

Ngt mer förslag?

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
801585
December 21, 2004 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

kör memtest i din dator och kolla om du får upp något fel även där

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL